شناسهٔ خبر: 50221 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چالش فیلسوفان در باب معرفت‌شناسی از دیدگاه رابرت مارتین

کتاب «معرفت‌شناسی در باب شک، شناخت و آگاهی» به بررسی مهمترین گرایش‌های فلسفی و ارزیابی دیدگاه‌های مختلف معرفت‌شناسی پرداخته است.

چالش فیلسوفان در باب معرفت‌شناسی از دیدگاه رابرت مارتین

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بررسی و ارزیابی دیدگاه‌های مختلف معرفت‌شناسی، تلاش برای پاسخ دادن به سوالات فلسفی، با رویکردی انتقادی و به تفکر پرداختن از جمله مقوله‌هایی است که انسان درجستجوی حقیقت آنها است. رابرت مارتین، نویسنده کتاب «معرفت‌شناسی در باب شک، شناخت و آگاهی» مطالب مبنایی و مقدماتی در حوزه معرفت‌شناسی را در اختیار خوانندگان خود قرار داده که در آثار تخصصی به راحتی نمی‌توان یافت. این کتاب توسط دکتر رحیم کوشش ترجمه و از سوی انتشارات سبزان روانه بازار کتاب شد.

آگاهی و معرفت از کجا حاصل می‌شود؟ یا منظور از دانستن، آگاهی و معرفت دقیقا چیست؟ سوالاتی است که از دوهزار سال پیش تا به امروز فیلسوفان را به فکر واداشته است و در اینکه پاسخ درست آنها چیست، با یکدیگر به بحث می‌پردازند. کتاب «معرفت‌شناسی در باب شک، شناخت و آگاهی» به مهمترین و جالب توجه‌ترین مطالبی پرداخته است که فیلسوفان در پاسخ به این سوال‌ها گفته‌اند.
 
آغاز مطالعات فلسفی پایه
رابرت‌ مارتین نویسنده کتاب، تلاش کرده تا آنجا که ممکن است دیدگاه‌های خود را پنهان نگاه‌ دارد تا خوانندگان نتوانند آنچه را که خود او بیشتر می‌پذیرد را بیابند و در حقیقت نیز به نظر نمی‌رسد که لازم باشد که آنها چنین تلاشی داشته باشند. خوانندگان می‌توانند مطالعات و تحقیقات فلسفی خود را در این زمینه از کتاب «معرفت‌شناسی در باب شک، شناخت و آگاهی» آغاز کنند. به عبارت دیگر، این کتاب مطالب مبنایی و مقدماتی را در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد که در آثار تخصصی به راحتی نمی‌توان یافت.

کتاب «معرفت‌شناسی در باب شک، شناخت و آگاهی» در نه فصل تحت عناوین «تعریف معرفت/شناخت»، «قدرت باور و گواهی»، «توجیه و مسائل گتیه»، «درون‌گرایی، برون‌گرایی و توجیه»، «بنیادگرایی و انسجام‌گرایی»، «معرفت پیشینی، تحلیلی بودن و ضرورت»، «معرفت مبتنی بر تجربه حسی»، «شک گرایی»، «رویکردهای جدید به معرفت‌شناسی» گردآوری شده است.

در فصل دوم کتاب درباره باور مستحکم می‌خوانیم: «هاوارد به خاطر آن‌ که خود را برای رفتن به کلاس جغرافیا آماده کرده باشد، اسامی پایتخت‌های تمام کشورهای اروپایی را به خاطر سپرده است. او دچار استرس و پر از تردید شده است. معلم او را به پای تخته فرامی‌خواند و زمانی که از او می‌پرسد پایتخت اسلوواکی کجاست، او احساس می‌کند تمام آنچه را که به خاطر سپرده فراموش کرده است. با تردید می‌گوید براتیسلاوا؟ معلم می‌پرسد: آیا باور داری  که پایتخت اسلوواکی آنجاست؟ وی پاسخ می‌دهد خوب، بله. این‌طور حدس می‌زنم و معلم ادامه می‌دهد آیا می‌دانی که آنجا پایتخت اسلوواکی است؟ وی می‌گوید خوب، نه. نه واقعا. در واقع وی آن را درست می‌پندارد و باورش از استحکام لازم برخوردار است. منبع اطلاعات او نقشه قابل اعتمادی است که مطالعه کرده است و حافظه‌اش نیز خوب است. به نظر می‌رسد که باید پاسخ او راست باشد، اما به هیچ وجه مطمئن نیست.»

کتاب «معرفت‌شناسی در باب شک، شناخت و آگاهی» در 222 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و به قیمت 16هزار تومان از سوی انتشارات سبزان به چاپ رسید.

نظر شما