شناسهٔ خبر: 50234 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کرسی مستقل زبان فارسی در دانشگاه بلگراد تاسیس می‌شود

سفیر ایران در صربستان در دانشگاه بلگراد، گفت: در آستانه تاسیس کرسی مستقل زبان فارسی در این دانشگاه هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین ملاعبداللهی در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از تعداد دانشجویانی که زبان فارسی را به عنوان درس اختیاری خود انتخاب کرده اند، به قابلیت‌های منحصر به فرد زبان فارسی اشاره کرد و گفت: زبان فارسی گنجینه بسیار گرانبها از مجموعه تجربیات بشر از ابتدای تاریخ تا به امروز را در خود جای داده است.

وی با اشاره به آثار شاعران بزرگ ایرانی از جمله مولانا، فردوسی، حافظ و سعدی، آثار ادبی ایشان را نمونه‌های بی‌بدیل دانست که به دلیل ارایه تجربیات منحصر به فرد معنوی بشر، جایگاه ارزشمندی در یافته و در سراسر جهان شناخته شده است.

سفیرکشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد که با استمرار یادگیری زبان فارسی، فرصت‌هایی برای ارتباط مستقیم  با متون و آثار ارزشمند فارسی که میراث فرهنگی و تمدن جهانی است فراهم آید.

ملاعبدالهی در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع ارتقای سطح آموزش زبان فارسی در دانشگاه بلگراد اشاره کرد و اظهار داشت: با هماهنگی و همکاری مجموعۀ مدیریت دانشگاه، در آستانۀ تاسیس کرسی مستقل زبان فارسی هستیم و در همین راستا برای سهولت دسترسی دانشجویان و استادان به منابع زبان فارسی به زودی مرکز آموزشی- فرهنگی زبان فارسی در این دانشگاه تشکیل خواهد شد و فرصت‌هایی برای اعطای راتبه‌های تحصیلی نیز فراهم است که در اختیار دانشجویان برتر قرار خواهد گرفت.

دکتر لیلیانا مارکوویچ، رئیس دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد نیز در سخنانی با تشکر ویژه از حضور سفیر ایران در صربستان در این دانشکده، تعداد زیاد دانشجویان علاقمند به انتخاب زبان فارسی را به سبب اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های آموزشی زبان فارسی در این دانشگاه دانست و از حمایت‌های مجموعۀ سفارت ج. ا. ا در بلگراد، رایزنی فرهنگی و همچنین بنیاد سعدی برای همکاری در ارتقاء سطح آموزشی قدردانی کرد.

یادآوری می‌شود، درس زبان فارسی در دانشگاه بلگراد به صورت واحد اختیاری ارایه می‌شود و در سالهای اخیر با استقبال بسیاری از سوی دانشجویان این دانشگاه قرار گرفته است. به گفته مسئولین دانشگاه، در سال جاری، ۱۵۳ دانشجو فارسی را به عنوان زبان انتخابی برگزیده اند که بیشترین تعداد دانشجویان در بین ۳۴ زبان انتخابی محسوب می‌شود. همچنین، با توجه به ظرفیت‌های موجود، دانشگاه بلگراد درنظر دارد کرسی زبان فارسی را برای پذیرش دانشجوی دوره چهارساله کارشناسی را دایر کند. در همین راستا، در اردیبهشت سال جاری هیات شش نفره متشکل از مسئولین این دانشگاه و وزارت آموزش صربستان به ایران سفر کردند تا مقدمات تاسیس کرسی مستقل زبان فارسی فراهم شود. از جمله دستاوردهای این سفر، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه بلگراد با بنیاد سعدی بوده است.

نظر شما