شناسهٔ خبر: 50235 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۸۵درصد دانشجویان برای تحصیل پول می دهند/ جدول انواع وامهای شهریه

بر اساس تازه ترین آمار ۸۵ درصد دانشجویان در کل مجموعه آموزش عالی برای تحصیل شهریه پرداخت می کنند این در حالی است که بودجه ای که از سوی دولت برای وام شهریه در نظر گرفته می شود سیر نزولی دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ موضوع «وام شهریه دانشجویی» در این ایام که ایام انتخاب رشته است و دانشجویان پذیرفته شده در دوره های غیر روزانه، دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی، نوبت دوم، علمی کاربردی، مجازی و پردیس خودگردان، ملزم به پرداخت شهریه و رعایت تعهدات مالی در قبال مؤسسه محل قبولی خود هستند، اهمیت دوچندان پیدا می کند.

به گفته دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه های کشور حضور دارند که  ۵۰درصد آنها در دانشگاه های غیردولتی و شهریه پرداز تحصیل می کنند. اگر درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه‌های دولتی که با پرداخت شهریه درس می خوانند را نیز به این آمار اضافه کنیم، ۸۵ درصد جمعیت دانشجویی کشور با پول تحصیل کرده و شهریه پرداز هستند.

از آنجا که داوطلبانی که با اتکا به وام شهریه در این دوره ها شرکت می کنند، تعدادشان کم نیست، بر آن شدیم تا جزئیات وام شهریه در دانشگاه های شهریه پرداز را بر اساس آخرین آمار و به تفکیک تمامی دوره های شهریه ای آموزشی عالی بررسی و اعلام کنیم.

شرایط دریافت وام شهریه در دانشگاه پیام نور

وام شهریه به دانشجویان دانشگاه پیام نور از ترم اول برای تمام دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری  به شرح زیر ارایه می شود.

وام شهریه کاردانی: دانشجویان کاردانی پیام نور می توانند در ۴ نوبت هر ترم مبلغ ۳ میلیون ریال (۳۰۰ هزار تومان) از وام دانشجویی دانشگاه استفاده کنند.

وام شهریه کارشناسی :دانشجویان کارشناسی پیام نور می توانند در ۸ نوبت هر ترم مبلغ ۳ میلیون ریال (۳۰۰ هزار تومان) از وام دانشجویی دانشگاه استفاده کنند.

وام شهریه کارشناسی ارشد: دانشجویان کارشناسی ارشد پیام نور می توانند در ۴ ترم هر ترم مبلغ ۱۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال (یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان) وام شهریه بگیرند.

وام شهریه دکتری : دانشجویان دکتری پیام نور نیز در ۸ نوبت مبلغ ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (۲ میلیون و پانصد هزار تومان) وام شهریه دریافت می کنند.

شرایط و ضوابط دریافت وام شهریه در دانشگاه های غیرانتفاعی

بخش دیگری از دانشجویان شهریه پردازدانشگاه‌ها را، دانشجویان غیرانتفاعی تشکیل می دهند که تحت پوشش وام شهریه وزارت علوم قرار دارند، وام شهریه این دانشجویان نیز به شرح زیر ارایه می شود.

وام شهریه کاردانی : دانشجویان کاردانی غیرانتفاعی می توانند در ۴ نوبت هر ترم مبلغ ۳ میلیون ریال (۳۰۰ هزار تومان) از وام دانشجویی دانشگاه استفاده کنند.

وام شهریه کارشناسی :دانشجویان کارشناسی غیرانتفاعی می توانند در ۸ نوبت هر ترم مبلغ ۳ میلیون ریال (۳۰۰ هزار تومان) از وام دانشجویی دانشگاه استفاده کنند.

وام شهریه کارشناسی ارشد ناپیوسته : دانشجویان کارشناسی ارشد پیام نور می توانند در ۴ ترم هر ترم مبلغ ۱۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال (یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان) وام شهریه بگیرند.

وام شهریه دکتری تخصصی ناپیوسته : دانشجویان دکتری غیرانتفاعی نیز در ۸ نوبت مبلغ ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (۲ میلیون و پانصد هزار تومان) وام شهریه دریافت کنند.

۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۴۹ دانشجو شهریه پرداخت می کنند

براساس تازه ترین آمار صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تعداد کل دانشجویان شهریه پرداز در تمام دانشگاه‌ها ۲ میلیون و ۷۹۵ هزارو ۴۹ نفر است که اکثر آنها نیازمند تسهیلات وام شهریه هستند.

شرایط و ضوابط دریافت وام شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تعداد بیشتری از دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند و تحت پوشش وام شهریه وزارت علوم نیز قرار دارند اما به دلیل حجم زیاد دانشجویان و کمبود منابع صندوق رفاه دانشجویان، دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر وام شهریه وزارت  علوم، خود نیز به دانشجویان این دانشگاه وام ارایه می کند.  وام شهریه  دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی، از ترم اول کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری  به شرح زیر است:

وام شهریه کاردانی : دانشجویان کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در ۴ نوبت هر ترم مبلغ ۵ میلیون ریال (۵۰۰ هزار تومان) از وام دانشجویی دانشگاه استفاده کنند.

وام شهریه کارشناسی: دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد می توانند در ۸ نوبت هر ترم مبلغ ۵ میلیون ریال (۵۰۰ هزار تومان) از وام دانشجویی دانشگاه استفاده کنند.

وام شهریه کارشناسی ارشد ناپیوسته : دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه آزاد می توانند در ۴ ترم هر ترم مبلغ ۱۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال (یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان) وام شهریه بگیرند.

وام شهریه دکتری حرفه ای : دانشجویان دکتری حرفه ای دانشگاه آزاد می توانند در ۸ ترم هر ترم مبلغ ۱۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال (یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان) وام شهریه بگیرند.

وام شهریه دکتری تخصصی ناپیوسته : دانشجویان دکتری غیرانتفاعی نیز در ۸ نوبت مبلغ ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (۲ میلیون و پانصد هزار تومان) وام شهریه دریافت کنند. براساس این گزارش، مبلغ وام شهریه دانشجویان مقطع کارشناسی و کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشجویان دیگر ۲۰۰ هزارتومان بیشتر است.

شرایط و ضوابط دریافت وام شهریه دوره های شبانه ارشد و دکتری

ذوالفقار یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان نیز پیش از این گفته بود: به دانشجویان مقطع دکتری شبانه به میزان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد شبانه مبلغ یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تحت عنوان وام شهریه پرداخت می شود. در مجموع جدول وام شهریه دانشجویان شهریه پرداز کشور در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ به شرح زیراست :

جدول وام شهریه دانشجویان شهریه پرداز کشور در سال تحصیلی ۹۶-۹۵

نام وام ضوابط پرداخت مبلغ مصوب سال تحصیلی ۹۶-۹۵(ترمی) به ریال
 شهریه (هر ترم به دانشجویان شهریه پرداز) کاردانی و کارشناسی ۳۰۰۰۰۰۰
کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۱۵۰۰۰۰۰
کارشناسی ارشد پیوسته ۷۰۰۰۰۰۰
دکتری حرفه ای ۱۱۵۰۰۰۰۰
دکتری تخصصی پیوسته ۵۰۰۰۰۰۰
دکتری تخصصی ناپیوسته ۲۵۰۰۰۰۰۰
شهریه غیرانتفاعی(هر ترم به دانشجویان شهریه پرداز) کاردانی و کارشناسی ۳۰۰۰۰۰۰
کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۱۵۰۰۰۰۰
دکتری تخصصی ناپیوسته ۲۵۰۰۰۰۰۰
شهریه دانشگاه آزاد کاردانی و کارشناسی ۵۰۰۰۰۰۰
کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۱۵۰۰۰۰۰
دکتری حرفه ای ۱۱۵۰۰۰۰۰
دکتری تخصصی ناپیوسته ۲۵۰۰۰۰۰۰

امکان پرداخت وام به تمام دانشجویان مقدور نیست

همه اینها در حالی است که طبق اعلام صندوق رفاه دانشجویان، با توجه به عدم تخصیص اعتبارات لازم به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم امکان پرداخت وام شهریه به تمام دانشجویان مقدور نیست و این وام با نظر معاون دانشجویی دانشگاه تعلق می‌گیرد.

کاهش سقف اعتبار وام شهریه در سال جاری

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص آخرین وضعیت وام شهریه در سال جاری به مهر گفته بود: مشکلی که در وام شهریه دانشجویان وجود دارد مربوط به ردیفی است که در بودجه برای وام شهریه پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۴ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان وام شهریه به دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور، شبانه و علمی کاربری پرداخت شد ولی مشکل این ردیف همچنان وجود دارد یعنی به شکل ردیف تملک و دارایی بوده و از ردیف های متفرقه وام و بودجه بوده که با مشکل تخصیص مواجه است.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: سال ۹۴ حدود ۴۰ درصد وام شهریه از سوی دولت تخصیص داده شد اما وامی که خودمان پرداخت کردیم ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: امسال نیز پیگیر اختصاص وام شهریه هستیم، گرچه امسال سقف وام شهریه به ۵۴ میلیارد تومان کاهش یافته است که قبلا ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

فریبرز سجادی ، معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نیز در گفتگو با مهر گفت: بودجه مصوب وام شهریه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و بهداشت ، برای سال ۹۳ ، ۱۰۰ میلیارد تومان بود که هیچ تخصیصی انجام نگرفت .

وی ادامه داد: بودجه مصوب وام شهریه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و بهداشت ، برای سال ۹۴ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان بود که از سهم وزارت علوم ، ۴۰ درصد از اعتبار مذکور یعنی ۳۷ میلیارد تومان اختصاص داده شد . سال ۹۵ نیز بودجه مصوب صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و بهداشت ، ۵۵ میلیارد تومان بود که از سهم وزارت علوم، فقط ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

نحوه بازپرداخت وام

بازپرداخت تمام وام های صندوق رفاه دانشجویان پس از تحصیل با اعمال تنفس نه ماهه صورت می گیرد. البته به استثنای وام ویژه دکتری که اخیرا برای رفاه حال دانشجویان قرار شد ۲سال بعد از فارغ التحصیلی پرداخت شود. همچنین دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد چهار ترم و دانشجویان کارشناسی و دکتری هشت ترم می توانند از وام شهریه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم استفاده کنند.

شرایط ضامن برای دریافت وام

ضامن می تواند، کارمند رسمی یا پیمانی یا بازنشسته دارای کسر از حقوق  باشد که توسط دانشجوی شهریه پرداز معرفی می شود.

دانشجویان پردیسهای خودگردان وام نمی گیرند

نکته حایز اهمیت دیگر این است که وام شهریه به دوره های پولی پردیسهای خودگران در هیچ مقطعی تعلق نمی گیرد.

نظر شما