شناسهٔ خبر: 50247 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کوروش اسدی در گذشت

کورش اسدی، نویسنده مطرح کشورمان در سن ۵۲ سالگی درگذشت.

کورش اسدی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کوروش اسدی، نویسنده مطرح کشورمان ساعت ۲۳ جمعه ۲ تیرماه در منزل شخصی‌اش در تهران درگذشت.


پیکر وی برای مشخص شدن علت مرگ تحویل پزشکی قانونی داده شده است. 

زنده‌یاد کورش اسدی، نگاهی جدی به داستان کوتاه داشت و مخاطب در اغلب داستان‌هایش فضاهای بکری را تجربه می‌کرد. مجموعه داستان «باغ ملی» این داستان‌نویس در سال ۱۳۸۳ به عنوان برنده چهارمین دوره برگزاری جایزه گلشیری در بخش بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۲ از دید داوران معرفی شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه ادبیات او یکی از تاثیرگذارترین داستان‌نویسان بعد از انقلاب است و بنا بر گفته منتقدین کتاب «کوچه ابرهای گمشده» او یکی از آثار تکرار نشدنی ادبیات فارسی است.

کورش اسدی در ۱۸ مرداد ۱۳۴۳ در آبادان زاده شد.  سال ۱۳۵۹ به همراه خانواده به تهران مهاجرت کردند. در دوره دبیرستان علاوه‌بر نوشتن، به طور جدی شروع به خواندن ادبیات کرد و در دوره سربازی بنا به گفته خودش، آثار تمام داستان‌نویسان مطرح ایران و داستان‌های جدی خارجی را خواند. پس از سربازی با هوشنگ گلشیری آشنا شد و با او تماس گرفت و اولین نوشته‌هایش را به او داد و دوستی‌اش با او شکل گرفت و نگاه وی نسبت به داستان آرام‌آرام شکل گرفت. همچنین  در جلسه‌های  پنجشنبه‌ها  شرکت می‌کرد. قاضی ربیحاوی و یارعلی پورمقدم  کامران بزرگ‌نیا در این نشست‌ها شرکت می‌کردند.  سال ۱۳۶۶  اولین داستان‌های جدی‌اش را نوشت.

«کوچه ابرهای گمشده»، «باغ ملی»، «پوکه‌باز»، «گنبد کبود» و «پایان محل رؤیت شد» کتاب‌های منتشر شده از این نویسنده مطرح کشورمان بود. زنده‌یاد کورش اسدی در اواخر عمرش مشغول تربیت نیروهای جوان داستان‌نویس بود.

نظر شما