شناسهٔ خبر: 50269 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سه‌گانه‌ دیکتاتوری کامل شد/ روایت خبرنگار لهستانی از انقلاب ایران

کتاب «شاهنشاه» اثر ریچارد کاپوشچینسکی به فارسی ترجمه و منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشر ماهی کتاب «شاهنشاه» اثر ریچارد کاپوشچینسکی را با ترجمه بهرنگ رجبی منتشر کرد.

این کتاب روایت روزهای پرالتهاب منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ از نگاه یک خبرنگار، عکاس و شاعر لهستانی است که ۲۷ انقلاب کشورهای در حال توسعه را در قرن بیست و یکم از نزدیک مشاهده کرده است.

وی که فارغ‌التحصیل تاریخ از دانشگاه ورشو بود. در شانزده سالگی، نخستین نوشته‌اش در مطبوعات انتشار یافت و در ۲۴ سالگی خبرنگار خارجی شد و مدت ۲۵ سال را، در آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا در میان شورشیان گذراند.

کاپوشچینسکی در این کتاب صرفاً به شرح فرار شاه و بازگشت امام خمینی(ره) از تبعید نپرداخته، بلکه کوشیده است علل بروز این اتفاقات و پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران را مطرح کند.

او در این کتاب به مشاهدات روزنامه‌نگارانه‌ی خود در قیاس با اطلاعات انتزاعی تاریخی، اهمیت بیشتری می‌دهد و پس از ثبت آن‌ها وسط یادداشت‌هایش سعی کرده تا به آن‌ها معنا و مفهومی تازه بدهد.

وی در این کتاب با چنین رویکردی مخاطبش را به جایی می‌رساند که بپذیرد انقلاب اسلامی ایران احتمالاً اجتناب‌ناپذیر بوده و ضمناً این باور را به چالش می‌کشد که انقلاب ایران حاصل دسیسه‌های خارجی بوده است. 

کتاب شاهنشاه از نظر بسیاری از منتقدان فاقد خودپسندی رویکرد روزنامه‌نگار در جایگاه قهرمان است و درواقع بیش‌ترین حجم کتاب شامل تأملات کاپوشچینسکی است درباره‌ تصاویری معمولی و عکس‌هایی که در دسترس همگانند.  

کتاب شاهنشاه در کنار  دو کتاب «یک روز دیگر از زندگی» و «امپراتور»، سه‌گانه‌ دیکتاتوری کاپوشچینسکی هستند که با ترجمه حسن کامشاد و بهرنگ رجبی از سوی همین ناشر منتشر شده است.

نشر ماهی این کتاب را با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما