شناسهٔ خبر: 50271 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علیرضا قربانی «فروغ» را در حضور مردم خواند/ یادی از مشکاتیان

علیرضا قربانی در اولین شب از اجرای کنسرت «فروغ» ضمن اجرای آثار منتخبی از تازه ترین آلبومش، به یاد زنده یاد پرویز مشکاتیان هم قطعه ای را اجرا کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علیرضا قربانی شنبه شب سوم تیرماه و در نخستین شب از کنسرت «فروغ» که با استقبال خوب مخاطبان در تالار وحدت به صحنه رفت ضمن اجرای آثار منتخبی از تازه ترین آلبومش، به یاد پرویز مشکاتیان قطعه ای را به علاقه مندان ارائه کرد.

در این کنسرت که چندی پیش به منظور ابراز همدردی با شهدای فاجعه تروریستی تهران لغو شده بود، علیرضا قربانی اجرای آثار منتخب تازه ترین آلبومش به آهنگسازی سامان صمیمی را با اجرای قطعه «خرقه رقصان» آغاز کرد. قطعاتی چون «جام صبوحی»، «مستانه می‌گریزی» از آثاری بودند که وی در ادامه برای طرفداران خواند.

قربانی بعد از اجرای قطعه «مستانه می گریزی» که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد ضمن خیرمقدم به تماشاگران توضیح داد: خیلی خوشحالیم که شرایطی برای من و تیم هنرمندی که مرا همراهی می‌کنند به وجود آمد تا بتوانیم بار دیگر اجرا داشته باشیم.

وی با اشاره به حوادث تروریستی دو هفته قبل در تهران اظهار کرد: بعد از این حوادث تروریستی تاریخ برگزاری کنسرت را تغییر دادیم و با وجود اینکه اقدامات امنیتی در آن زمان وجود داشت، اما به احترام خانواده‌های داغدار کنسرت را لغو کردیم و برای برگزاری مجدد آن همراهی‌های زیادی داشتیم تا همه‌چیز دوباره هماهنگ شد.

کنسرت با تکنوازی کمانچه سامان صمیمی ادامه پیدا کرد و سپس قطعه بی‌کلام «رنگارنگ» اجرا شد. پایان بخش اول این کنسرت  هم قطعه «فروغ» بود  پس از ۱۵ دقیقه استراحت، قربانی در حالی‌که هنوز پرده‌های روی صحنه کنار نرفته بود، روی صحنه آمد و ایستاده قطعه «میخانه درافتاده» با شعر مولانا را اجرا کرد و سپس با کنار رفتن پرده‌های روی صحنه گروه قطعه «اشک» را نواختند.

«شهره شهر» و «سجده عقل» با شعر علیرضا کلیایی، «بیداد» با نوازندگی سه تار علیرضا قربانی بخش های دیگر کنسرت فروغ را تشکیل می دادند. پایان‌بخش این کنسرت نیز اجرای قطعه «عاشقانه» با شعری از فروغ فرخزاد بود.

پس از این اجرا قربانی و نوازندگان گروه در میان تشویق‌های مردم از صحنه خارج شدند، اما با اینکه عقربه‌های ساعت به نیمه شب نزدیک می‌شد، حاضران خیال خروج از تالار را نداشتند و با دست زدن‌های پی در پی آن‌ها قربانی به صحنه برگشت و این‌بار در میان صداهای حاضران که تقاضای اجرای قطعه «ارغوان» را داشتند، عنوان کرد: «ارغوان» را بارها و بارها اجرا کرده‌ایم، این‌بار برای شما کار دیگری را حاضر داریم، قطعه‌ای که به گوش همه شما آشناست و آهنگساز آن در سیر تصنیف‌سازی دست به ابداعاتی زد و با توجه به شناختی که از ادبیات و شعر داشت، بعد از استادانی چون پروزی یاحقی و علی تجویدی روش جدیدی را در آهنگسازی ایجاد کرد و امروز گوش ما نیز به این سبک از موسیقی آشناست.

وی در این بخش از کنسرت که کارگردانی آن بر عهده رضا موسوی بود، گفت: این قطعه را به روح این استاد (پرویز مشکاتیان ) تقدیم می‌کنم که برگ برنده‌ای در تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین هستند.

قربانی سپس قطعه «مرا عاشق» از مولانا را برای حاضران در تالار اجرا کرد.  

با اینکه قربانی به آهنگساز این اثر اشاره نکرد اما قطعه «مرا عاشق» با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی پرویز مشکاتیان در آلبوم «لاله بهار» منتشر شده بود.

نظر شما