شناسهٔ خبر: 50287 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فلسفه اولی و معرفت شناسی دو شاخه بنیادی فلسفه هستند

فنایی اشکوری، استاد فلسفه تطبیقی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فلسفه اولی و معرفت شناسی دو شاخه بنیادی فلسفه هستند که اهمیت بیشتری نسبته به دیگر شاخه های فلسفه دارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد فنایی اشکوری، استاد فلسفه تطبیقی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در خصوص شاخه های فلسفه گفت: فلسفه از موضوع های گوناگون و متنوع بحث می کند. با بحث از هر موضوعی شاخه ای از فلسفه به وجود می آید. وقتی فیلسوف درباره سیاست می اندیشد فلسفه سیاست شکل می گیرد؛ هنگامی که درباره اخلاق می اندیشد فلسفه اخلاق به وجود می آید؛ و زمانی که درباره دین فکر می کند، فلسفه دین پیدا می شود.

وی افزود: برخی از شاخه های فلسفه عبارتند از: فلسفه اولی، معرفت شناسی، فلسفه منطق، فلسفه ذهن، فلسفه سیاست، فلسفه اخلاق، فلسفه دین، فلسفه زبان، فلسفه تاریخ، فلسفه علم، فلسفه فیزیک، فلسفه اقتصاد، فلسفه تعلیم و تربیت.

فنایی با بیان اینکه برخی از شاخه های فلسفه ناظر به علوم هستند، اظهارداشت: فلسفه های علوم هم به تنوع علوم متنوع هستند. همچنان که علوم طبیعی داریم، فلسفه علوم طبیعی هم داریم و همانطور که علوم انسانی و اجتماعی داریم، فلسفه علوم انسانی و اجتماعی هم داریم. به عبارت دیگر برای هر علمی می توان فلسفه آن علم را هم داشت؛ مانند فلسفه فیزیک، فلسفه روانشناسی و حتی فلسفه فلسفه.

این محقق و نویسنده کشورمان تصریح کرد: فلسفه هر علم از مسائل کلی مربوط به آن علم بحث می-کند؛ مانند بحث از تعریف، موضوع، پیش فرض ها، اهداف، روش، و ویژگی های یک علم و نسبت آن با دیگر علوم. فلسفه یک علم نگاهی بیرونی به آن علم است. چنانکه پیدا است، تنها با اشراف بر یک علم می توان از فلسفه آن علم بحث کرد؛ مثلا کسی که می خواهد از فلسفه روانشناسی بحث کند، باید با علم روانشناسی و تاریخ آن آشنایی عمیقی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه فلسفه شاخه های بسیاری دارد، اما این شاخه ها از نظر اهمیت در یک سطح نیستند، اظهارداشت: بعضی از شاخه های فلسفه بنیادی تر هستند و از اهمیت بیشتری برخوردارند. فلسفه اولی و معرفت شناسی دو شاخه بنیادی فلسفه هستند که اهمیت بیشتری نسبته به دیگر شاخه های فلسفه دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اهمیت این دو شاخه فلسفی از این جهت است که سایر شاخه های فلسفه و علوم و بسیاری از معارف بشری مبتنی بر این دو شاخه هستند. مواضعی که فیلسوف در این دو حوزه اتخاذ می کند بر دیدگاه های او در دیگر حوزه های معرفتی بسیار تأثیرگذار است.

فنایی تصریح کرد: همچنین این دو شاخه از عمومیت بیشتری برخوردارند. مهمترین پرسش هایی که در این دو حوزه مطرح است برای همه انسان ها کم و بیش مطرح است و نوع پاسخی که به آنها داده می شود در زندگی و سرنوشت افراد تأثیر دارد. از این جهت است که آشنایی با فلسفه اولی و معرفت شناسی برای همگان (اعم از دانشمندان رشته های گوناگون و عموم مردم) می تواند مفید باشد.

وی بیان کرد: مفید است بدانیم که این دو شاخه از کهن ترین شاخه های فلسفه هستند، اما بسیاری از دیگر شاخه های فلسفه، به ویژه فلسفه های علوم، در دوره جدید شکل گرفته اند.

نظر شما