شناسهٔ خبر: 50309 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نگاهی جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی به ازدواج» برگزار می‌شود

علی بلوکباشی و شهلا کاظمی‌پور با سخنرانی در کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با برپایی نمایشگاه «النکاح سنتی»، آیین ازدواج را در تاریخ، فرهنگ و جامعه ایرانی از جنبه‌های مردم‌شناختی و جامعه‌شناختی بررسی می‌کنند.

«نگاهی جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی به ازدواج» برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا ؛ موقوفه آستان قدس رضوی، نشست «نگاهی جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی به ازدواج» با سخنرانی علی بلوکباشی، مردم‌شناس و مدیر بخش مردم‌شناسی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و دکتر شهلا کاظمی‌پور، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در روز سه‌شنبه ۱۳ تیر ساعت ۱۵ در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار خواهد شد.

سخنرانان این نشست تخصصی در حوزه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، هم‌زمان با برپایی نمایشگاه «النکاح سنتی؛ ازدواج به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک» در نخستین موزه وقفی ـ خصوصی ایران، درباره جزییات و جنبه‌های گوناگون آیین ازدواج در روزگاران گذشته ایران سخنرانی می‌کنند.

نمایشگاه «النکاح سنتی»، با مجموعه‌ای جذاب از آثار و منابع تاریخی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک، همزمان با فرارسیدن سال‌روز میلاد باسعادت امام حسین علیه‌السلام در نخستین موزه وقفی ـ خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی گشایش یافته است.

این نمایشگاه، تصویری دلنشین، دربرگیرنده آثاری گوناگون از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی در زمینه‌های سندهای تاریخی، نسخه‌های خطی و آثار موزه‌ای به نمایش می‌گذارد؛ همچنین شیوه‌های انجام ازدواج، آثار برجای‌مانده فرهنگی و آیینی و مرحله‌ها و روایت‌هایی شیرین از ازدواج‌های تاریخی در گستره تمدن ایران و اسلام، تصویر دل‌انگیز این نمایشگاه را از یک آیین دیرینه در فرهنگ ایرانی تکمیل می‌کنند.

نشست «نگاهی جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی به ازدواج» با سخنرانی علی بلوکباشی و دکتر شهلا کاظمی‌پور در روز سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵ در کنار نمایشگاه «النکاح سنتی»، میزبان دوستداران فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانی- اسلامی خواهد بود.

کتابخانه و موزه ملی ملک از همه علاقه‌مندان به این حوزه‌ها دعوت می‌کند برای حضور در این نشست، در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» حضور یابند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی ـ خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های به شمار می‌آید که در هشت دهه گذشته خدماتی گوناگون به اهل علم و دانش و فرهنگ در ایران رسانده است. حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک، این گنجینه را به سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است.

نظر شما