شناسهٔ خبر: 50328 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «افلاطون؛ واسازی یک افسانه فلسفی» منتشر شد

کتاب افلاطون؛ واسازی یک افسانه فلسفی (تاریخ خرد: کتاب سوم) نوشته شروین وکیلی به همت نشر ثالث منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب افلاطون؛ واسازی یک افسانه فلسفی (تاریخ خرد: کتاب سوم) نوشته شروین وکیلی به همت نشر ثالث منتشر و به قیمت ۶۵ هزارتومان روانه بازار نشر شد.

نویسنده در این کتاب متذکر می شود که الاطون بی تردید مهم ترین چهره فلسفی در جهان یونانی است. تنها کسی که شاید بتوان گفت جایگاهی نزدیک به او را اشغال کرده شاگردش ارسطوشت و نامی که پیش از وی درخشش دارد، استادش سقراط است و اسن هردو به واسطه حضور وی اهمیت و اعتبار یافته اند. افلاطون برای هر کسی که دغدغه فلسفه داشته باشد شخصیتی جذاب و معماگونه است. حجم عظیم آثاری که به قلم وی باقی مانده است، با توجه به زمان دیرینه زندگی اش شگفت و نامنتظره می نماید. ترجمه های پیاپی و باخوانی ها و تفسیرهای مجدد جملاتش، معناهای چندین متنوع را به دست داده است که تنها تفسیرهای کتاب های مقدس با آن کوس برابری توانند نواخت.

وکیلی درباره انگیزه نوشتن این کتاب در پشت جلد کتاب می نویسد: نخستین متنی که درباره افلاطون نوشتم مقاله پانزده صفحه ای بود که در مهرماه ۱۳۷۸ در انجمن فلسفه ای که در دانشگاه تهران داشتیم منتشر شد. قبل و بعد از آن افلاطون همچنان موضوع کنکاش و کنجکاوی بود تا ان که طرح بازنویسی مضمون منابع اصلی فلسفه در قلمرو مبانی را آماج کرد. در این میان رخدادی که باعث شد اهمیت افلاطون و تاثیر زیانبار و ویرانگر ترجمه های ناقص آثارش بیش از پیش برایم نمایان شد و ورود به اصل متون افلاطون را در این نوشتار ضروری کند. ماجرا از این قرار بود که در سال ۱۳۸۸ روزی برای سخنرانی به انجمن حکمت و فلسفه دعوت شده بودم و چون در آنجا درباره اخلاق طبیعی شده سخن گفتم، با مخالفت یکی از حاضران روبرو شدم که گویا از پژوهشگران آن نهاد بود و با زمینه ای دینی و اسلامی می کوشید ناممکن بودن یا ناروا بودن برداشت من از اخلاق طبیعت گرا را اعلام کند. وقتی تنور بحث میان ما گرم شد. دیدم که بارها و بارها به افلاطون ارجاع می دهد و وقتی برداشت خود از سخن افلاطون را گفتم، با این جمله پاسخم را داد که« گمان می کنم که شما هیچ کتابی از افلاطون نخوانده باشید.»

نظر شما