شناسهٔ خبر: 50332 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره جدید فصلنامه نقد کتاب تاریخ منتشر شد

شماره یازدهم و دوازدهم فصلنامه نقد کتاب تاریخ به سردبیری حبیب الله اسماعیلی و صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شماره یازدهم و دوازدهم فصلنامه نقد کتاب تاریخ منتشر شده است. «سخن سردبیر» این شماره از فصلنامه با عنوان « جای خالی بزرگان» به قلم حیبب‌اله اسماعیلی است که در آن به آمار کتاب های منتشر شده در ماه های مهر و آبان ۱۳۹۵ اشاره کرده و نوشته است: آمار نشر به طور عام در حوزه های مختلف و در حوزه تاریخ به طور خاص گواه دو موضوع است: یک ذائقه فرهنگی و علمی جامعه و دیگری سیاست های حمایتی رسمی. آمار کتاب های چاپ دو ماه مهر و آبان نشانی می دهد  در این دو ماه مجموعا ۳۳۰ عنوان کتاب تاریخی جدید منتشر شده است.  از منظر سیاست گذاری و مدیریت فرهنگی و با در نظر  گرفتن  خروجی های مرتبط با نشر کتاب های تاریخی ، آمار مذکور نشان می دهد توجه به تاریخ ملی دو اولویت نخست قرار دارد.

از منظر دیگر، جست و جوی نگارنده برای یافتن آثار نویسندگان نام آشنا برای اهل تاریخ  پر نتیجه نبود و این نکته نشان می دهد که ورود نویسندگان نو قلم به عرصه تالیف کتب تاریخی پر تعداد بوده است.

از مجموعه مقاله‌های «نقد آثار تالیفی» می‌توان به «تحولات ایرانشناسی در گذر تاریخ» نوشته سهیلا فرجی، کارشناسی ارشد ایرانشناسی دانشگاه تهران اشاره کرد که در آن به نقد و بررسی کتاب «تاریخ تحولات  ایران شناسی؛ پژوهشی  در تاریخ فرهنگ ایران  در دوران باستان» نوشته مریم میر احمدی می پردازد.

مقاله «پیشاسقراطیان» به قلم کیوان خسروی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش «نقد آثار ترجمه» آمده است. وی در نقد کتاب «تاریخ فلسفه یونان» ترجمه مهدی قوام صفری آورده است: نقد حاضر بر جلد اول مجموعه شش جلدی گاتری درباره تاریخ فلسفه یونان است. 

در این مجلد گاتری تلاش کرده است تا به مسئله «آغاز فلسفه» که موضوع پرمجادله است، بپردازد. پرداختن به «آغاز فلسفه»  به شیوه ای فلسفی، به شکلی که گادامر هم می گوید، تنها  از رهگذر تاریخ نگاری و عقاید نگاری های فیلسوفانی همچون ارسطو ممکن است.  گاتری نیز سعی دارد به وسیله  همین عقاید نگاری ها پرده از این راز تاریخی بردارد.

جعفر مراد حاصلی در بخش «نقد آثار لاتین» به نقد و بررسی کتاب « تولد اروپا» پرداخته است که در قسمتی از آن می خوانیم: تولد اروپا با مهیا کردن خطوط کلی واضح و مختصری از تاریخ اروپای قرون وسطا، منبعی عالی است.

لوگوف همچنین به طور قانع کننده ای نشان می دهد  مساله او در قرون وسطا به عنوان«مکان» تواد ملت مدرن و واقعیت  اروپا، در  بحث  دوره بندی  تاریخ  اروپا  عنصر جدیدی عرضه می کند که  می تواند برای  دانشجویان  این رشته سودمند باشد. این اثر برای معلمان نیز چهارچوبی مفید فراهم می کند  که بر اساس  آن، دوره هایی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد تشکیل دهند.

شماره یازدهم و دوازدهم فصلنامه نقد کتاب تاریخ ویژه پاییز و زمستان سال ۱۳۹۶  به قیمت ۱۰‌هزار تومان و به همت موسسه خانه کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما