شناسهٔ خبر: 50348 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​بازگشت رونق ادبی به فرانسه با انتشار ۵۸۱ رمان

با انتشار ۵۸۱ رمان در چند ماهه‌ی اخیر سال جاری میلادی در فرانسه رونق ادبی به کتابفروشی‌ها و محافل ادبی این کشور بازگشته است.

​بازگشت رونق ادبی به فرانسه با انتشار 581 رمان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نام آملی نوتوم و اریک اورسنا در میان نام‌های برجسته‌ی نویسندگانی دیده می‌شود که آثارشان در این چند ماه اخیر به کتابفروشی‌ها رونق داده است.
 
مجله‌ تخصصی لیورابدو فهرست ۵۸۱ رمان و مجموعه‌ داستان‌های فرانسوی و غیر فرانسوی را داده که در مقایسه با سال پیش رشد چشم گیری داشته است. این افزایش به لطف ۸۱ نویسنده‌ رمان‌اولی است.این آمار از قبل پیش‌بینی شده بود. هر سال این پرسش مطرح است که  ناشران چند اثر برای بازگشت  رونق ادبی منتشر خواهند کرد.
 
علی رغم بحران اخیر در بازار کتاب فرانسه از نیمه آگوست  تا پایان اکتبر سال ۲۰۱۷، ناشران فرانسوی با انتشار ۵۸۱ رمان فرانسوی و غیرفرانسوی توجه‌ها را جلب کردند. مجله‌ تخصصی ایبدو این آمار را قبل ازانتشار شماره‌ قبلی خود در ۳۰ ژوئن که به  رونق ادبی اختصاص داشت، اعلام کرده بود.تعداد کتاب‌های منتشر شده در سال جاری از سال قبل به مراتب بیشتر است. سال گذشته ۵۶۰ عنوان کتاب در طی یک بازه زمانی مشابه منتشر شده بود.فرانسه این رونق ادبی را حالا مدیون نویسنده‌های رمان‌اولی است که دست به انتشار آثار خود زده‌اند. ۸۱ نویسنده‌ی رمان‌اولی در این فهرست جا دارد که به جهان ادبیات پا گذاشته‌اند.
 
با این حال از جنبه‌ بیرونی شاید این رشد کمی ثابت و حتی عقب‌گرد محسوب شود با  احتساب ۱۹۱ عنوان تازه در مقابل ۱۹۶ در سال ۲۰۱۶.هفته‌نامه‌ لیور ابدو از میان رمان‌های تازه‌ای که در سال ۲۰۱۷ برای بازگشت رونق ادبی نقش داشته‌اند به نام‌های نویسندگانی چون املی نوتوم، ژان فیلیپ توسان، سورج شالندن، اریک راینهارت، شانتال توماس، اریک امانوئل اشمیت و فیلیپ بسون اشاره کرده است.در میان آثار داستانی خارجی نیز نام نویسندگانی چون اورهان پاموک و دان دلیلو آمده است.
 
مجله‌ فیگارو قرار است در شماره‌ هفتم سپتامبر خود به بررسی رمان‌اولی‌ها و انتخاب‌های سالانه‌ تحریریه‌ این مجله بپردازد.
 
ادبیات فرانسه از دیرباز یکی از غنی‌ترین ادبیات‌های دنیا بوده است. ادبیات این سرزمین در طول سال‌های بعد از رنسانس با پیشرفت چشم‌گیری مواجه شد اما در سال‌های اخیر به ویژه از سال ۲۰۰۰ به بعد ادبیات فرانسه در نه تولید بلکه در محتوا با افت شدیدی روبه رو بوده است. در این کشور سالیانه حدود ۹ هزار جایزه‌ فرهنگی اعطا می شود.
 

نظر شما