شناسهٔ خبر: 50367 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جومپا لاهیری جایزه قلم مالامود را دریافت می‌کند

نویسنده هندی-آمریکایی با دریافت جایزه قلم مالامود ۲۰۱۷ یک جایزه دیگر به کارنامه ادبی خود اضافه می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نویسنده نامدار هندی-آمریکایی برای دستاوردهایش در زمینه داستان کوتاه به عنوان برنده جایزه قلم مالامود ۲۰۱۷ انتخاب شده و این جایزه را در مراسمی که ۸ دسامبر در کتابخانه شکسپیر واشنگتن برگزار می‌شود، دریافت می‌کند.

جایزه قلم مالامود برای دستاودهای فوق‌العاده در زمینه داستان کوتاه اهدا می‌شود و توسط خانواده برنارد مالامود برای گرامیداشت هنر نوشتن داستان کوتاه بنیاد نهاده شده است.

لاهیری که استاد نویسندگی خلاق در مرکز لوییس برای هنر در دانشگاه پرینستون است، چهار اثر داستانی بسیار تحسین شده در کارنامه دارد که شامل «مترجم دردها»، «خاک غریب»، «همنام» و «زمین پست» است. وی نویسنده دو اثر غیرداستانی به نام‌های «به عبارت دیگر» و «پوشاندن لباس بر کتاب‌ها» نیزهست.

این نویسنده جوایز متعددی در کارنامه دارد که جایزه پولیتزر، جایزه قلم همینگوی، جایزه بین‌المللی اوکانر برای داستان کوتاه، جایزه دی‌اس‌سی برای ادبیات جنوب آسیا، و مدال بشردوستی ملی ۲۰۱۴ از جمله آنهاست.

گروه داوری این جایزه لاهیری را برای «درون‌نگری عمیق» و «توجه وسواسی» به زبان شایسته دریافت این جایزه خواند. این ویژگی‌ها در «خاک غریب» و «مترجم دردها» نخستین کتاب وی متشکل از داستان‌های کوتاه که برنده جایزه پولیتزر سال ۲۰۰۰ شد کاملا مشهود است.

جایزه قلم مالامود هر سال به یاد برنارد مالامود نویسنده داستان کوتاه و با همکاری بنیاد قلم فاکنر اهدا می شود و تا کنون به نویسندگان برجسته ای چون سال بلو و جان آپدایک تعلق گرفته است.

این جایزه که از سال ۱۹۸۸ اهدا می‌شود در سال نخست به جان آپدایک و سال بعد به سال بلو اهدا شد. جورج بارت در سال ۱۹۹۰ سومین برنده این جایزه بود. آلیس مونرو و جویس کرول اوتس از برندگان این جایزه در دهه ۹۰ بودند.

سال ۲۰۱۶ جوی ویلیامز این جایزه ۵ هزار دلاری را دریافت کرد.

نظر شما