شناسهٔ خبر: 50373 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لزوم نامگذاری خیابانی به‌نام کیارستمی/ او رندِ جهان سینما بود

حبیب رضایی، جابر قاسمعلی و شاهد شرافت در مراسمی بر ویژگی های عباس کیارستمی اشاره کردند و از او سخن گفتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت زنده یاد عباس کیارستمی روز گذشته ۱۲ تیر ماه با حضور هنرمندانی چون محمدرضا اصلانی، ابراهیم فروزش، حبیب رضایی، جابر قاسمعلی و ... در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حبیب رضایی بازیگر سینما با اشاره به سخنی از آیدین آغداشلو بیان کرد: من شأنی ندارم که در حضور استادان در این جایگاه قرار بگیرم اما به عنوان هم نسلان شما و کسی که چندین بار توانستم آقای کیارستمی را ببینم در اینجا قرار دارم. من به سخنی از آیدین آغداشلو اشاره می کنم که از «پروای سادگی» در وجود کیارستمی می گفت. کیارستمی «پروای سادگی» داشت. این پروای سادگی در وجود همه انسان های بزرگ هست که شامل پوشش، کلام و لحن آنها می شود. 

این بازیگر ادامه داد: کیارستمی همیشه می گفت دنبال هوش بگردید و آدم های باهوش را باید کشف کرد. نبود او اکنون فاجعه است اما خوشبختانه آثاری برای ما گذاشته که قابل تحقیق است.

وی در بخش دیگری از سخنان کوتاهش عنوان کرد: ما دغدغه ای داریم که آرزومندیم برآورده شود. شهرهای ما نیاز دارند که در آنها خیابانی به اسم کیارستمی باشد تا کمی ما را ساده تر کند و اجازه دهد به جهان پیرامون بی پیرایه تر نگاه کنیم. فکر می کنم این کار چندان دست نیافتنی نیست و حداقل کاری که می توانیم برای یادآوری به خود انجام دهیم.

جابر قاسمعلی نویسنده فیلمنامه های سینمایی نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه در عمر ۲۶ ساله خود با بسیاری از کارگردانان سینما گپ و گفت داشته است، عنوان کرد: نمی دانم که چرا هیچ وقت پیش نیامد تا بتوانم با کیارستمی حتی یک دیدار کوتاه داشته باشم البته من بعدها از طریق دوستان شنیدم که او چه اخلاق متواضعی داشته است.

وی در این مراسم با نمایش بخشی از فیلم «گزارش» ساخته کیارستمی عنوان کرد: کیارستمی در این فیلم نشان می دهد که چگونه باید سراغ ساختار فیلم هایی با خرده پی رنگ ها رفت.

این نویسنده با اشاره به ویژگی های کیارستمی اظهار کرد: اگر ما حافظ را در ادبیات رِند می دانیم کیارستمی نیز رِندِ جهان سینما است.

در این مراسم شاهد شرافت خواهرزاده کیارستمی نیز سخنان کوتاهی بیان کرد و قبل از نمایش فیلم «خانوم» که درباره زهرا کیارستمی مادر فیلمساز فقید سینمای ایران بود درباره این فیلم توضیحاتی داد.

وی بیان کرد که این فیلم قرار بوده است در مراسم بزرگداشتی با حضور خود کیارستمی به نمایش درآید اما این امکان پیش نیامده است.

شرافت توضیح داد که این فیلم ۴۶ دقیقه بوده است و با تدوینی که با همکاری خود کیارستمی انجام شده به ۲۴ دقیقه رسیده است.

در این مراسم بخش هایی از مصاحبه سیف الله صمدیان با ژیل ژاکوب، مصاحبه ای با ژولیت بینوش و مصاحبه ای با فیلمبردار یکی از آثار کیارستمی به نمایش درآمد.

نظر شما