شناسهٔ خبر: 50376 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهترین‌های متاکریتیک معرفی شد

«فروشنده» رتبه چهارم بیشترین نقد سال را کسب کرد.

فرهنگ امروز/ بهار سرلک:

وب‌سایت متاکریتیک فهرستی از ٢٥ فیلم را که طی شش ماه اول سال میلادی (اول ژانویه تا سی‌ام ژوئن) در ایالات متحده امریکا از سوی منتقدان حرفه‌ای حداقل ١٥ بار معرفی و مرور شده‌اند، منتشر کرده است. فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان و هنری اکثریت این فهرست را تشکیل می‌دهند و سه فیلم پرفروش نیز در این فهرست دیده می‌شود. فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی که جایزه بهترین فیلمنامه‌نویسی و بهترین بازیگری مرد را از شصت‌ونهمین جشنواره کن و جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتادونهمین مراسم اسکار را از آن خود کرد، با ٨٥ امتیاز جایگاه چهارم این فهرست را به خود اختصاص داده است.
این درام خانوادگی داستان فروپاشی زندگی زن و شوهری به نام رعنا و عماد را روایت می‌کند که در همین حین در حال اجرای نمایش «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر در صحنه تئاتر هستند. منتقد نشریه ورایتی درباره این فیلم نوشته است: «فروشنده حتی از ساخته‌های پیشین فرهادی مینیمال‌تر، سربه زیرتر و جمع‌وجورتر است. اما تکنیک نویسنده و کارگردان مثل همیشه با اعتماد به نفس کامل همراه است. هنرنمایی در جای خودش است و هر سرنخی به نتیجه‌ای غیرقابل انتظار ختم می‌شود.» همچنین منتقدان نشریات ایریش‌تایمز، ایندی‌ وایر، هالیوود ریپورتر، تایم‌اوت، نیویورک‌تایمز، رولینگ استون، اینترتینمنت ویکلی، شیکاگو ریدر، گاردین، ایندیپندنت و... این اثر کارگردان اسکاری را مرور و معرفی کرده‌اند.
از سوی دیگر «فروشنده» در این وب‌سایت جایگاه پانزدهم فهرست‌های بهترین فیلم سال ٢٠١٧، چهل‌وسومین فیلم مطرح‌شده در سال ٢٠١٧ و سی‌وهشتمین فیلم به اشتراک‌گذاشته شده در سال ٢٠١٧ را به خود اختصاص داده است. این روزها اصغر فرهادی در تدارک ساخت پروژه جدید و اسپانیولی‌زبان است که فیلمبرداری آن از اواسط ماه آینده و با بازی پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین در مادرید کلید خواهد خورد. در جایگاه نخست فهرست فیلم‌های معرفی‌شده از سوی منتقدان، فیلم مستند «مورگان صدایش می‌کردم» به نویسندگی و کارگردانی کسپر کالین قرار دارد. این فیلم که با ٩٠ امتیاز این جایگاه را به دست آورده است، زندگی لی مورگان، نوازنده ترومپت و همسرش هلن مورگان را که بعدها مسوولیت قتل او را
بر عهده می‌گیرد، شرح می‌دهد. این فیلم در بخش جنبی هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد. همچنین در جشنواره‌های تلورید، تورنتو، نیویورک و لندن روی پرده رفته است. منتقد نیویورک تایمز این فیلم را «درام لطیف انسانی درباره عشق، بلندهمتی و افتخارات موسیقی» توصیف کرده است. فیلم
اکشن- کمدی «بی‌بی راننده» به کارگردانی ادگار رایت و با بازی آنسل الگورت، کوین اسپیسی و لی‌لی جیمز با ٨٦ امتیاز جایگاه دوم این جدول را به خود اختصاص داده است. منتقد نیویورک‌تایمز این فیلم را یکی از انتخاب‌های منتقدان نیویورک تایمز معرفی کرده است و می‌نویسد: «این فیلم آنقدر خوب است که می‌خواهید بهتر شوید و پیش‌تر بروید چرا که اسلحه‌ها را زمین می‌گذارند (یا حداقل جور دیگری به دست می‌گیرند) و فراتر از کلیشه‌ها و نقل‌قول‌های سینمایی می‌رود.» جایگاه سوم جدول نیز از آن فیلم رمانتیک کمدی «بیمار بزرگ» به کارگردانی مایکل شوالتر است. انیمیشن سوییسی- فرانسوی‌ انیمیشن «زندگی کدویی من» به کارگردانی کلود باراس، درام ژاپنی «Harmonium» ساخته کوجی فوکادا، درام ژاپنی «پس از توفان» ساخته هیروکازو کورئیدا، فیلم رومانیایی «فارغ‌التحصیلی» از کریستین مونجیو، فیلم امریکایی «برو بیرون» از جردن پیل و درام فنلاندی «شادترین روز زندگی اولی ماکی» به کارگردانی جوهو کوزمانن به ترتیب جایگاه پنجم تا دهم این فهرست را تشکیل می‌دهند.

روزنامه اعتماد

نظر شما