شناسهٔ خبر: 50391 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالعه انسان به مثابه انسان اجتماعی از زمان ارسطو پدید آمد

بلوکباشی، مردم شناس و پژوهشگر گفت: مطالعه انسان به مثابه انسان اجتماعی، اندیشه ای است که از زمان ارسطو به بعد پدید آمد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیین تجلیل از ۱۱۰ پیشکسوت اهل قلم باعنوان «یادگار ماندگار»، صبح امروز و در آستانه روز قلم باحضور جمع زیادی از اندیشمندان اهالی قلم و مسئولان حوزه فرهنگ در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

علی بلوکباشی، نویسنده و پژوهشگر در این مراسم گفت: در پس هر رفتار انسانی یک ذهنیت فلسفی وجود دارد که به رفتارهای انسان روح و معنا می بخشد. این ذهنیت فلسفی الگوهای رفتاری مردم را در زندگی شکل می دهد و با جوهره معنایی خود در می آمیزد. قلم از آغاز تا کنون بر مدار خوانش، تفسیر و تعبیر می گردیده است.

وی افزود: در گذشته، عملکرد فلسفه و علوم الهی تک بعدی بود و فلاسفه می کوشیدند انساها را از طریق پیوندهای الهی مطالعه کنند و به خداشناسی دست یابند. مطالعه انسان به مثابه انسان اجتماعی، اندیشه ای نو است که از زمان ارسطو به بعد پدید آمد. بر اساس این اندیشه زوایای وجودی انسان مورد بررسی قرار می گیرد. ارسطو معتقد است انسان با خصلت اجتماعی، خرد و شعور جمعی هویت می یابد و همین موضوعات او را از جامعه حیوانی متمایز می کند. از این رو شناخت انسان زمانی معنا می یابد که او را در پیوستارهای زندگی اش مطالعه کنید.

بلوکباشی ادامه داد: علمای علوم اجتماعی به ویژه مردم شناسان و انسان شناسان درپی شناخت چنین انسانی هستند و همه فعالیت های ذهنی و عملی او را در زندگی روزمره در نظر دارند. این گروه می خواهند ماهیت پویای اجتماعی انسان های فرهنگی تمدن ساز و انسان های فرهنگی ساختار شکن را از راه های الگوهای رفتاری به دست آورند.

این مردم شناس در پایان گفت: لازم است که انسان های جستجوگر سرزمین ما فرهنگی را که در آن رشد کرده ایم بشناسند و این شناخت جز با انس و الفت با اهل قلم به وجود نمی آید. چراکه اصحاب اهل قلم می توانند از طریق نوشته های خود رازگشای بسیاری از مسائل باشند. اهل قلم اعتبار، حیثیت و منزلت ایران هستند و در هویت بخشی انسان ایرانی و آشنایی او با گوشه های تاریک و پنهان تاریخ سهم بزرگی داشته اند و نقش مهمی را ایفا کرده اند.

نظر شما