شناسهٔ خبر: 50399 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: دولت و مجلس کمک کنند ناشران به حیات اقتصادی خود ادامه دهند

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که صنعت نشر در ایران با مخاطراتی مواجه است، از دولت و مجلس خواست برای تداوم حیات اقتصادی ناشران کمک کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ غلامعلی حداد عادل در مراسم افتتاح مجموعه فرهنگی باغ کتاب تهران اظهار کرد: من شخصاً مراحل پیشرفت این طرح را دنبال می‌کردم و برای افتتاح این مجموعه روزشماری می‌کردم و خوشحالم سرمایه‌ای به سرمایه‌های فرهنگی شهر تهران اضافه خواهد شد و می‌توانیم به گردشگرانی که جاهای مختلف تهران را می‌بینند در کنار موزه دفاع مقدس، باغ کتاب تهران را نشان دهیم و بگوییم قلم و اندیشه ما را موفق به دفاع از کشور کرد.

حداد عادل با ابراز خرسندی از اختصاص بخش اعظمی از تپه‌های عباس‌آباد به موسسه فرهنگی ماندگار، یادآور شد: مقام معظم رهبری تاکید و توصیه کردند که در منطقه عباس‌آباد برج و بارو و آپارتمان‌سازی نشود و نگاه اقتصادی به این قطعه زمین که از دستبرد یک عده محفوظ مانده، وجود نداشته باشد که تا حدود زیادی به این توصیه عمل شد و کتابخانه ملی، باغ موزه دفاع مقدس و فرهنگستان‌های سه‌گانه زبان و ادب فارسی، علوم و علوم پزشکی و بنیاد دایره‌المعارف فارسی این مجموعه را به یک مجموعه افتخارآمیز برای تهران تبدیل کرده است.

حداد عادل اضافه کرد: ای کاش آقای قالیباف کار میدان فرهنگ را هم به اتمام می‌رساند تا به تفرجگاه اهل فکر و اندیشه بدل شود.

وی باغ کتاب را فضایی مغتنم برای عرضه کتاب عنوان و خاطرنشان کرد: امیدوارم باغ کتاب سبب رشد و تفکر اندیشه شود و تاثیری در فرهنگ کتابخوانی بگذارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که اختراع خط از مهمترین اختراعات بشر بوده، ادامه داد: این اختراع به مراتب بیش از کشف آتش در رشد بشر اثرگذار بوده است. این‌که انسان بتواند اندیشه را که در زبان منتقل می‌شود با نگاره‌ها و نقوش و خطوطی ثبت و آن را به دیگران انتقال دهد اختراع بزرگ و هوشمندانه و مبنای کتاب است.

حداد عادل با بیان این‌که صنعت نشر در ایران حال و روز خوبی ندارد، اضافه کرد: صنعت نشر در خطر است و یکی از دلایل آن وضعیت اقتصادی خانواده‌هاست که کمتر توانایی برای خرید کتاب در سبد هزینه‌های خانوار وجود دارد. علاوه بر این رقیبی به نام فضای مجازی برای صنعت نشر ایجاد شده است. همچنین شمارگان روزنامه‌ها در مقایسه با 20 سال گذشته به یک‌دهم تقلیل یافته است.

وی در پایان سوءاستفاده از کتاب و تصرف در حقوق ناشر و مولف در فضای مجازی را از مخاطرات دیگر صنعت نشر عنوان کرد و از مجلس و دولت خواست قوانین متناسب با وضعیت امروز را برای حوزه نشر تدوین و اجراء کنند و کمک کنند ناشران به حیات اقتصادی خود ادامه دهند.

نظر شما