شناسهٔ خبر: 50408 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد وزیر ارشاد از زیرزمینی کردن فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که تا سال ٢٠٢٠ میلادی همه کتابخانه‌های جهان، کتاب‌های خود را روی موبایل در اختیار مردم قرار می‌دهند، گفت: زیرزمینی کردن فرهنگ و هنر افزایش مفسده را رقم می‌زند.

انتقاد وزیر ارشاد از زیرزمینی کردن فرهنگ و هنر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  سیدرضا صالحی‌امیری عصر (15 تیرما) در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان اظهار کرد: فضای مجازی در جهان کنونی هم فرصت و هم تهدید به شمار می‌رود و از این جهت از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: رویکرد تقابلی که این فضا را غیرمفید می‌کند، باعث انحراف، خاستگاه و اندیشه غرب و به نوعی مسمومیت غذایی می‌شود و راه به جایی نمی‌برد بنابراین باید از این رویکرد اجتناب کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویکرد انفعالی که تسلیم‌شدگی در برابر فضای مجازی را تجویز می‌کند نیز غیرمؤثر است و نباید این رویکرد را دنبال کنیم.

وی اظهار کرد: در جهان کنونی تبادل اطلاعات بدون محدودیت انجام می‌شود و برای مثال در کشور ما ٤٧ میلیون نفر از شبکه‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم اکنون ٨٠٠ هزار وب‌سایت و یک میلیون و ٥٠٠ هزار کانال در گستره فضای مجازی کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تمام جوانب نظام اجتماعی همچون فرهنگ، سیاست، خانواده و دیگر اجزای جامعه تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی قرار گرفته است، بنابراین باید گفتمان‌سازی در فضای مجازی و در بقیه حوزه‌ها نیز افزایش پیدا کند.

صالحی‌امیری با بیان این‌که افزایش گرایش جامعه به فضای مجازی حاوی یک پیام روشن است، گفت: اکنون بخش عمده مصرف فرهنگی مردم در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد به این معنا که مردم و شهروندان پیام‌ها را بیش از گذشته از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.

وی گفت: شورای فضای مجازی کشور عمق تأثیر فضای مجازی در بطن جامعه را رصد می‌کند و به آن واقف است.

صالحی‌امیری در این مورد  مثالی زد و افزود: در ایام انتخابات امسال روزانه ٢ و نیم تا سه میلیارد پیام بین ایرانیان رد و بدل شد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انقلاب اطلاعاتی کنونی ٢ مسیر را در برابر ما قرار می‌دهد یکی این‌که در این دریای اطلاعات غرق شویم و یا این‌که جهت‌گیری روشنی برای مدیریت آن برگزینیم که به طور حتم جهت‌گیری روشن برای مدیریت آن مفید و مؤثر خواهد بود.

وی افزود: میزان تعامل و گفت‌وگوی اعضای خانواده‌ها در گذشته حدود ٢ ساعت بود اما این میزان در حال حاضر به حدود ٢٠ دقیقه کاهش پیدا کرده است. معنایش این است که شبکه‌های اجتماعی جایگاه خاصی بین خانواده‌ها پیدا کرده است. 

صالحی‌امیری با اشاره به نقش پُررنگ بازی‌های رایانه‌ای در بین فرزندان گفت: برای مثال در سال گذشته حدود ٤٥٠ میلیارد تومان گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای در کشور بود و یا در سال ٢٠١٦ بازی 'کلش آو کلنز' ٢ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشت.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نبود الگوی مصرف فرهنگی صحیح باعث سوءتغذیه فرهنگی می‌شود و همین امر آسیب‌های اجتماعی و چالش‌های فرهنگی را رقم می‌زند. در این شرایط مشکلات متوجه کل نظام می‌شود و نمی‌توان تنها مجموعه خاصی را مقصر دانست.

صالحی‌امیری با بیان این‌که شبکه‌های اجتماعی، الگوی مصرف، رفتارها، نوع پوشش و سبک‌ها را تغییر می‌دهد، افزود: این تغییرات باعث می‌شود ادبیات جدید در جامعه نیز شکل بگیرد و به نوعی تنوع و لذت‌جویی جایگاه بالاتری در بین مردم پیدا کند.

وی با اشاره به آمار بالای استفاده شبکه‌های مجازی توسط کودکان و نوجوانان، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که باید تولید محتواها را در همه جا همچون آموزش و پرورش، حوزه، مسجد و دانشگاه جدی بگیریم. برای مثال یک معلم باید پس از مدرسه با دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی ارتباط داشته باشد و بتواند مفاهیم مفید و آموزنده را به آن‌ها انتقال دهد.

صالحی‌امیری گستردگی شبکه‌های مجازی را دلیلی برای ایجاد مرزهای جدید عنوان کرد و گفت: هر چقدر فضای مجازی بیشتر شود مرزهای قبلی تخریب می‌شود و ما باید با تولید محتواهای مفید مرزهای جدید را به‌درستی بسازیم.

وی با اشاره به اولویت‌گذاری شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: توجه به فضای مجازی از مهم‌ترین موضوع‌های این شورا به شمار می‌رود و در این شورا عناوین و موضوع‌های مختلف در استان‌ها به‌صورت معین اجرا و پیشنهاد می‌شود که اصفهان در موضوع آسیب‌شناسی در فضای مجازی و چگونگی شکل‌دهی شبکه‌های اجتماعی از منظر فرهنگی فعالیت کند.

وی افزود: اصفهان به عنوان نماد فرهنگی کشور از نیروی انسانی و تکنیک‌های مورد نیاز برای پرداختن به موضوع یاد شده برخوردار است و می‌تواند به موضوع فضای مجازی بپردازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که جامعه به سمت زندگی موبایلی پیش می‌رود، گفت: الگوهای جدید در زمینه‌های مختلف مانند فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در این عرصه شکل می‌گیرد برای مثال طبق یک اعلام جهانی تا سال ٢٠٢٠ میلادی همه کتابخانه‌های جهان، کتاب‌های خود را بر روی موبایل در اختیار مردم قرار می‌دهند.

صالحی‌امیری با اشاره به رونق استارتاپ‌ها در کشور افزود: بسیاری از فعالیت‌های این مجموعه‌ها در جهان کم‌نظیر و در کشور ما بی‌نظیر است؛ مجریان این طرح‌ها حدود ٢٠ تا ٢٥ سال سن دارند و این آمار نشان می‌دهد که فعالیت‌های چشمگیر در عرصه فضای مجازی و اقتصادی کشور ما در این حوزه در اختیار جوان‌ها است.

به گفته وی، حذف واسطه‌ها در این طرح‌ها سبب شده که افزون بر یک میلیون کالا به‌طور روزانه به در خانه‌ها برسد و باعث شود که این‌گونه مجموعه‌ها برندسازی و هویت‌سازی را در فضای مجازی رقم بزنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که مسجد باید به یک پایگاه فضای مجازی برای تولید محتوا تبدیل شود، گفت: انتقال پیام‌های آموزنده و اخلاقی به خانواده‌ها نیازمند مشارکت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هاست. بنابراین حوزه علمیه باید بیش از گذشته وارد فضای مجازی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زبان‌های مستقیم و گفت‌وگوهای رو در رو دیگر برای انتقال مفاهیم و پیام‌ها کافی نیست بلکه باید از ابزار مختلف نظیر موسیقی، تئاتر، نقاشی و فیلم استفاده کنیم.

به گفته وی، فیلم در عصر کنونی نیاز جدی برای مردم است و حمایت از فیلم‌ها می‌تواند موجب کاهش میزان بینندگان فیلم‌های خارجی و افزایش بینندگان فیلم‌های داخلی شود.

وی ادامه داد: رویکرد ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقابله با ولنگاری و تحجر است اما بستن و زیرزمینی کردن فرهنگ و هنر برخلاف آن‌چه تصور می‌شود افزایش مفسده را رقم می‌زند و همین امر افزایش معضلات اجتماعی را در پی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای مثال شهرهایی که در آن‌ها مانع فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌شوند معضلات و آسیب‌های بیشتری دارند و ما معتقدیم نیابد فضا را تیره و تار کنیم زیرا که راس این نظام روحانیت است.
 
وی یادآور شد: کار فرهنگی مؤثر نیازمند فعالیت بلندمدت است برای مثال در مبحث عفاف و حجاب فعالیت‌ها باید هدفمند، منطقی، در مسیر صحیح و نگاه بلندمدت داشته باشد.

به گفته صالحی‌امیری شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع اصلی سیاست‌گذاری در کشور محسوب می‌شود و همه باید با وفاداری، تصمیم‌های آن را اجرا کنیم.

وی تعدد مراکز فرهنگی را یک فرصت خواند و افزود: همه باید در مسیر فرهنگ به یک وفاق برسیم زیرا که همه در دایره انقلاب قرار داریم و باید ضمن دعوت به حضور در دایره اخلاق از عمل و کارهای شعاری و روزمره بپرهیزیم.

هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه (15 تیرماه) در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان برپا شد.

در این نشست که به ریاست آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان تشکیل شد، استاندار، مسئولان اجرایی و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان حضور داشتند و درخصوص مهم‌ترین موضوع‌های فرهنگی گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

نظر شما