شناسهٔ خبر: 50412 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سخنگوی انجمن جایزه قلم زرین: آثار برگزیده جشنواره ها باید نقد شوند

سخنگوی انجمن جایزه قلم زرین با تاکید بر اینکه در داوری ها باید بدون توجه به نام نویسنده و ناشر خود اثر در نظر گرفته شود،، نقد آثار برگزیده جشنواره ها را گامی در جهت رشد ادبیان کشور دانست.

آثار برگزیده جشنواره ها باید نقد شوند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره قلم زرین عصر امروز (۱۴ تیرماه)، با حضور اهالی قلم در سالن اجتماعات انجمن قلم ایران برگزار شد.
 
در آیین اختتامیه قلم زرین و قبل از اعلام اسامی برگزیده‌ها از سال‌ها تلاش عباس براتی‌پور تجلیل شد. براتی‌پور در سخنان کوتاهی با تشکر از انجمن قلم و نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت:‌ در دوران دبیرستان عاشق نهج‌البلاغه بودم اما پول نداشتم آن را بخرم به همین دلیل یک دفتر کاهی و دو قلم خوش‌نویسی تهیه کردم و شروع نوشتن کردم تا نسخه برای خود داشته باشم. بعدها که به شعر و ادبیات علاقه‌مند شدم به عضویت کتابخانه مجلس درآمدم و از ساعت چهار عصر تا هر زمانی که کتابخانه باز بود در آن مشغول بودم.

وی در پایان اظهار کرد: به خاطر دارم نخستین کتابی که خریدم یک حافظ کوچک بود که تا به امروز آن را نگه داشته‌ام. عاشق کتاب بودم و هر کتابی که به دستم می‌رسید می‌خواندم؛ البته بهتر است بگویم که من کتاب نمی‌خواندم بلکه کتاب می‌خوردم. حتی به خاطر دارم زمانی که همسرم برای نخستین سالگرد ازدواجم می‌خواست هدیه‌ای برایم تهیه کند، از او خواستم که یک دیوان صائب برایم بخرد.

نویسنده و ناشر ملاک نبود و تنها به اثر نگاه کردیم
در این مراسم محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم در توضیح تاریخچه روز قلم اظهار کرد: نام‌گذاری روز قلم مربوط به نامه‌ای است که به رئیس سازمان کنفرانس اسلامی نوشته بودیم تا یک روز به‌عنوان روز قلم اسلامی تعیین شود و نهایتاً به وزیر ارشاد ارجاع داده شد و روز ۱۴ تیرماه به‌عنوان روز قلم مصوب شد. انجمن قلم تلاش کرده تا هر ساله در این روز برگزیدگان جایزه قلم زرین را معرفی کند و این پانزدهیم دوره برگزاری این مراسم است.

وی ادامه داد: واقعا برگزاری جایزه ادبی در ابتدای سال کار سختی است؛ چراکه کتاب‌های منتشر شده در سال گذشته در این زمان به راحتی در دسترس نیستند و اطلاعات و داده‌های ما معمولاً کامل نیستند. 

سخنگوی انجمن جایزه قلم زرین درباره دیدگاه وزارت ارشاد نسبت به این جایزه گفت: این جایزه از نخستین دوره مورد حمایت وزارت ارشاد قرار داشت و از همان اولین دوره‌ها و زمان احمد مسجدجامعی، معاونت فرهنگی وزارت ارشد از این جایزه حمایت می‌کرد.

وی افزود: در ادامه مسیر نیز چنین حمایت‌هایی ادامه داشت حالا در برخی سال‌ها بیشتر یا کمتر . این نگاه حمایتی بوده که کمک کرده تا این جایزه استمرار داشته باشد. سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی نیز به دلیل اینکه در تهران نبود در مراسم حضور پیدا نکرده است. همچنین از سال گذشته نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برپایی این جایزه همراهی دارد و از آقای مختارپور و الهیاری برای این موضوع تشکر می‌کنم. انجمن قلم یک انجمن غیردولتی است که درآمد رسمی و بودجه ندارد و اگر مورد حمایت قرار نگیرد بسیاری از برنامه‌هایش با مشکل مواجه می‌شود.

پرویز با اشاره به روند داوری‌ها در این جایزه گفت: ما به آثار نگاه می‌کنیم و نام نویسنده و ناشر برای ما اهمیتی ندارد؛ چه بسا در این سال‌ها نویسندگانی بوده‌اند که در برهه‌های زمانی تفکرات خاصی داشتند اما آثار ادبی خوبی تولید کرده‌ و دیده شده‌اند. نگاه کردن به نام نویسنده و ناشر  مطلوب نیست و باید خود اثر  در تمامی مراحل داوری‌هادر نظر گرفته شود. قطعاً نقد آثار برگزیده این جایزه به رشد ادبیات کشور کمک می‌کند و مرحله بعدی است که باید برنامه‌ریزی شود.
 
مشکلات ما از خودمان است
مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره قلم زرین، محمدرضا سرشار  نیز با اشاره به اینکه قرار بود، پس از ۲۳ سال مدرک معادل و ارزیابی به اهالی قلم اعطا شود؛ گفت: متاسفانه بچه‌بازی‌ها، حسادت‌ها، من باشم و دیگری نباشد و  چند نکته دیگر اصل این قضیه را منتفی کرد. بسیاری از مشکلات ما از خودمان است؛ در حالی که جایگاه اهالی قلم در ذهن مردم بالاست.

وی ادامه داد: این قبیل رفتارها چهره زشتی از اهالی قلم ترسیم می‌کند و از تمامی اهالی قلم خواهش می‌کنم از این قبیل رفتارها نشان ندهند. این را برای نسل جوان و خود آنهایی که برخورد بچه‌گانه نشان می‌دهند می‌گویم و گرنه ما که جایزه خودمان را گرفتیم و از یک جایزه چندین و چندین بار گرفتیم و کتاب‌هایمان را فروختیم و می‌فروشیم. من هم از تمامی منتقدان می‌خواهم برگزیدگان جایزه قلم را نقد کنند و نظر بدهند؛ چراکه نقد چیز بدی نیست.
 
انجمن قلم در دولت‌های مختلف استقلال داشته است
در این مراسم  همچنین علیرضا مختارپور دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی، با اشاره به ویژگی‌های انجمن قلم گفت: جوایز، انجمن‌ها و برنامه‌های مختلفی وجود داشت که بعد از چند سال یا به طور کامل خاموش یا از مسیرش خارج شد؛ اما انجمن قلم استمرار داشت. ویژگی دوم این انجمن استقلال آن است. دولت‌هایی آمدند و رفتند، برخی از آن حمایت کردند اما هیچ یک سبب نشد استقلال انجمن قلم مخدوش یا در داوری‌ها دخالتی شود.

وی افزود: ویژگی سوم انجمن قلم انصاف است؛ چرا که آثار نویسندگان یا ناشرانی که با گرایش‌های متعهدانه انجمن قلم، زاویه داشت در جایزه قلم زرین بررسی شد.

دبیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور سپس درباره عباس براتی‌پور که در این مراسم از او تجلیل شد، گفت: کسانی که دفاع مقدس و انقلاب را به یاد دارند؛ می‌دانند که اشعار او در حوزه دفاع مقدس و انتظار چه دستاوردهایی برای ادبیات ما داشته است. در مورد شعر انتظار باید بگویم پیش از انقلاب مفهوم انتظار مفهومی منفعلانه بود اما افرادی مثل براتی‌پور با اشعار خود نشان دادند که انتظار باید فعالانه باشد وقتی جوانی با پیشانی‌بند «یا مهدی» روی مین می‌رود یا به دنبال آباد کردن مناطق محروم است یعنی دیگر معنای جدیدی از انتظار به وجود آمده و سهم استاد براتی‌پور در شکل‌گیری این مفهوم جدید قابل تقدیر است.

در ادامه مراسم بیانیه پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین خوانده شد که در آن خانه کتاب بابت در اختیار گذاشتن اطلاعات به این جایزه تشکر شد.

نظر شما