شناسهٔ خبر: 50434 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برداشتی اجمالی از یونان وفرصت‌های پیش رو/ صنعت توریسم درشهرفلاسفه

مردم یونان ملتی اصیل ونجیب هستند و بامردم ایران اشتراکات تاریخی وفرهنگی بسیاری دارند و می‌توانند روابط نزدیک‌تری داشته باشند. درکنار نگاه مثبت به ایران، زمینۀ خوبی برای معرفی فرهنگ شیعی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد فنایی اشکوری، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ایام ماه مبارک رمضان برای سخنرانی تبلیغی در شهر آتن کشور یونان ساکن بود و علاوه بر این سخنرانی ها، دیدارها و گفتگوهایی را با اساتید فلسفه و عرفان دانشگاه آتن و ... داشت. وی در یادداشت کوتاهی، مشاهدات خود از این کشور و شهر را توصیف و تحلیل کرده است که در ادامه با هم می خوانیم؛

در مدت اقامت دو هفته ای در آتن از برخی  دانشگاه ها، کلیساها و اماکن تاریخی این شهر بازدید کردم و با برخی از شخصیتهای علمی و دانشگاهی دیدار و گفتگو داشتم. با مطالعاتی که دربارۀ فلسفه و فرهنگ یونان کهن داشتم و براساس آنچه در این سفر به دست آوردم، می توانم بگویم که به نظر می رسد مردم یونان ملتی اصیل و نجیب هستند و با مردم ایران اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند و می توانند روابط نزدیک تری داشته باشند که به سود هر دو ملت باشد. علاوه بر این، نکاتی در این سفر توجهم را جلب کرد:

اهتمام جدی به حفظ میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی آشکارا در یونان محسوس است. آنها حتی حاضر نیستند یک سنگ برجای مانده از گذشته مفقود یا جابجا شود. شاید یکی از بزرگترین سرمایه های یونان همین میراث تاریخی است که منبعی سرشار از درآمد سالم و بدون مخاطره و دغدغه است. توریست هایی از سراسر جهان در آنجا می بینی که سخاوتمندانه خرج می کنند و چرخ اقتصاد آن کشور را می چرخانند. پول بلیط فقط چند بنای تاریخی در مرکز شهر آتن بیش از صد یورو است و مردم برای دیدن این اماکن در صفهای طولانی به انتظار می ایستند. من برای خرید بلیط آرکوپولیس نزدیک یک ساعت در صف بودم.

به نظر بنده کشور ما از جهت میراث تاریخی قطعا غنی تر از یونان است. اگر زیرساخت های گردشگری را فراهم کنیم درآمدی که از این راه عاید کشور خواهد شد می تواند منشأ تحولی عظیم در اقتصاد ما شود. البته تحقق این "اگر" کار ساده ای نیست و تاکنون نشان نداده ایم که می توانیم آن را تحقق بخشیم.

 یکی دیگر نکات قابل توجه، اهمیتی است که یونانیان به فضای سبز می دهند. پارک ها، خیابان ها، پیاده روها، حیاط منازل و ساختمان ها مملو از درخت و گل کاری است. علاوه بر این، بالکنی ساختمانها و حتی پشت بام بسیاری از ساختمان ها مملو از درختچه ها و گلها است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. درختهای نارنج و زیتون بیش از درختان دیگر چشم نوازی می کنند. در قلب شهر آتن در اطراف بناهای تاریخی مثل آرکوپولیس و پارلمان پارک های بسیار بزرگ جنگلی با انبوه درختان احداث کرده اند که روزها وقت لازم است تا همۀ قسمت های آن را ببینید. آنها می توانستند در آن اماکن توریستی برج های بلند بنا کنند و یا زمین های آن را به تریلیاردرها به قیمت های گزاف بفروشند، اما شعورشان به آنها می گوید اهمیت فضای سبز و طبیعت برای بشر بیش از پول است، هرچند که هنگفت و نجومی باشد. نه نهادهای دولتی و شبه دولتی و نه افراد می توانند چنین هوایی را در سر بپرورانند!

در همین زمینه زیبایی و تمیزی شهرها و روستاها و جاده ها و هر جای دیگر چشمگیر است. این تمیزی و زیبایی حکایت از روحیه و فرهنگ این مردم دارد. یونان از این جهت بسیار متفاوت است با برخی از دیگر کشورها که مناطق خاصی را به خاطر جلب توریست و مهمانان خارجی تزیین و تنظیف می کنند، اما در مکان های دیگر اثری از آن زیبایی و نظافت دیده نمی شود. با وجود اینکه در بنادر و سواحل آتن و جزایر یونانی کشتی ها و قایق های بیشماری در حرکت هستند و مردم بیشترین بهره را از دریا می برند، اما آب دریا کاملا زلال است و اثری از آلودگی در آن دیده نمی شود. دو ساعت تمام در یک ساحل پیاده روی کردم، اما حتی یک زباله ندیدم. فرهنگ چنان است که فقط ممکن است یک آدم با اختلال روانی شدید زباله در ساحل بریزد یا بطری آبش را پس از مصرف در آنجا رها کند!

محلۀ فقیر نشین و حلبی آباد در آتن و حومۀ آن دیده نمی شود، برخلاف آمریکا که اکثر شهر های بزرگ به دو بخش مجلل و حلبی آباد تقسیم می شود.

گدا و تکدی گری در یونان وجود ندارد. دو مورد با گدایی مواجه شدیم  که معلوم شد آنها از کشورهای همسایه وارد یونان شده اند.

با وجود اینکه بسیار از بحران اقتصادی یونان می شنویم، اما اثر این بحران در ظاهر زندگی مردم و سیمای شهر محسوس نیست. همۀ خانه ها زیبا و مجلل، اتومبیل های لوکس و گران قیمت، فروشگاه ها پر از اجناسند، و رستوران ها مملو از مردمی است که با آرامش خوشند .

یکی دیگر از نکات مثبت و جالب توجه رواج ورزش عمومی است. در کوچه ها و خیابان ها و پارک ها مردم بسیاری را در حال پیاده روی و دویدن با لباس ورزشی می بینی که نشان از توجه آنها به سلامتی و تندرستی است.

استفاده از انرژی خورشیدی و بادی بسیار گسترده است. بسیاری از منازل مسکونی از انرژی خورشیدی استفاده می کنند. از جاده ها که عبور می کنی همانند مزارع کشاورزی مزارع انرژی خورشیدی را به وفور می بینی.

در کنار این نکات مثبت، البته نکات منفی هم می توان دید. یکی از این نکات منفی رواج غیر متعارف سیگار کشیدن است که به صورت چشمگیری در نقاط مختلف دیده می شود.

گرچه چنانکه گفتم در ظاهر چندان محسوس نیست، اما یونان از مشکلات اقتصادی سنگینی رنج می برد و همه جا صحبت از فشار اقتصادی و ورشکستگی است و همپیمانان اورپایی آن نه تنها کمکی به این وضعیت نمی کنند، بلکه بر فشارهایشان بر آنها می افزایند.

در گفتگوهای گوناگونی که با افرادی در سطوح مختلف علمی و سیاسی و اجتماعی داشتم، می دیدیم که آنها نسبت به سیاست های استکباری آمریکا و جنایات صهیونیسم آگاه هستند و به آن بدبینند. این مطلب بویژه در سخنرانی مهمانان یونانی همایش روز قدس چشمگیر بود.

برخلاف بسیاری از کشورهای غربی اعم از آمریکا و اروپا، بسیاری از یونانی ها به ایران و ایرانی ها نظر مثبتی دارند و از سابقۀ تمدنی ایران آگاهند و با احترام بیشتری با ایرانیان برخورد می کنند.

همچنین به جهت خاطرۀ منفی که از یکسو از امپراطوری عثمانی و از سوی دیگر به جهت اطلاعی که از وحشیگری های گروه های تکفیری دارند، در کنار نگاه مثبت به ایران، زمینۀ خوبی برای معرفی فرهنگ شیعی و ایرانی در میان فرهیختگانی یونانی فراهم است

نظر شما