شناسهٔ خبر: 50446 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

کتابی جدید از سالوادور دالی منتشر شد

کتاب «راهنمای توپچی فداکار یا هنر تیز دادن» ضمیمه‌ای از کتاب زندگینامه سالوادور دالی نقاش مشهور است که توسط محمدرضا اصلانی ترجمه و منتشر شده است.

کتابی جدید از سالوادور دالی منتشر شد

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سالوادور دالی هنرمند و نقاش نابغه در سال ۱۹۶۴ زندگی نامه خود را تحت عنوان«یادداشت های روزانه یک نابغه» نوشت و درباره این کتاب گفت: «این کتاب ثابت می‌کند که زندگی روزمره­ یک نابغه، خواب او، هضم غذای او، شور و شعف او، ناخن‌های او، سرماخوردگی‌های او، خون او، زندگی و مرگ او، ضرورتاً با سایر افراد بشر متفاوت است».

این نقاش سبک سوررئالیسم در پیوست کتاب زندگینامه خود ضمیمه­‌ای را با عنوان «راهنمای توپچی فریبکار» یا «هنر تیز دادن» نوشته است که اکنون توسط محمدرضا اصلانی ترجمه و منتشر شده است.

 دالی در این نوشته به سراغ پدیده‌­ای عام و مهم می­‌رود که هر انسانی از آن یک عمر تجربه دارد، اما همواره مورد غفلت واقع شده‌­است. وی با رویکردی ارسطویی، ابتدا به تفصیل، این پدیده را تعریف می­‌کند، به ریشه واژگانی آن اشاره می­‌کند و تقسیم‌بندی مبسوطی از آن ارائه می­‌دهد. پی­در­پی به منابع استناد می­‌کند و با ذکر چند حکایت نشان می­‌دهد این پدیده چقدر برای جامعه سودمند است. همچنین برای تحلیل این مفهوم تاریخ اندیشه بشری را در می­نوردد و با نقل قول از حکیمان و ادیبان بزرگی همچون فیثاغورس، لوسین، هوراس و ... ثابت می­‌کند، تیز دادن هنر است و در زندگی چیزی ارزشمند محسوب می­‌شود. همچنین عنوان می­‌کند که فرهنگ­‌نویسان از این مهم غافل بودند، به طوری که در فرهنگ­‌های چندهزار صفحه‌­ای از اصطلاحات مرتبط با این پدیده مهم و حیاتی خبری نیست. او به تحقیقات و یافته‌های نوینی از خود نیز اشاره دارد و ادعا می­‌کند که تمام این یافته‌­ها مطابق با قوانین فلسفی است.
سالوادور دالی نقاش نابغه - یا نقاش دیوانه - شاید معروف‌ترین هنرمند سوررئالیسم باشد. او در ماه می سال ۱۹۰۴ در روستایی نزدیک اسپانیا متولد شد و در سال ۱۹۲۹ به‌طور رسمی به جمع هنرمندان سوررئالیسم پیوست و در سال ۱۹۸۹ درگذشت.

چاپ اول این کتاب در ۱۴ فصل و ۸۲ صفحه به قیمت ۱۰هزار تومان، از سوی انتشارات نشر نو، با همکاری نشر آسیم روانه بازار نشر شده است.

نظر شما