شناسهٔ خبر: 50458 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به تاریخچه شبکه‌های اجتماعی

کتاب «شبکه‌های اجتماعی» نوشته حامد موحدی نسب منتشر شد.

نگاهی به تاریخچه شبکه‌های اجتماعی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «شبکه‌های اجتماعی» نوشته حامد موحدی نسب از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روانه بازار نشر شده است.
 
نگاهی به تاریخچه شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، پیدایش و تحولات؛ تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران؛ بررسی شبکه‌های اجتماعی و تاثیرات آنها بر زندگی؛ آسیب‌های نوپدید؛ شبکه‌های اجتماعی: فرصت‌ها و تهدیدها و شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های سیاسی و روانی عناوین فصول هشت‌گانه این کتابند.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضای دومی به موازات جهان واقعی ایجاد شده که به واقع تمام عناصر و اجزای دنیای واقعی را در خود تکرار می‌کند. آموزش و به دنبال آن نهادهای آموزشی همگان که در جهان واقعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در فضای مجازی نیز نقش مهمی در گسترش علوم و فناوری و رشد سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای دانش پژوهان و سایر اقشار جامعه ایفا می‌کند.

چنان که بر کسی پوشیده نیست، انسان در طول چندین دهه گذشته همواره به یافتن راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با دیگران پرداخته است. تلفن‌های همراه، کامپیوترهای شخصی، پیامک، پست الکترونیکی و اینترنت سبب شده تا درصد قابل توجهی از کل جمعیت بشر در ارتباطی سریع با یکدیگر باشند. در این دوره زمانی، نظام عصبی گونه بشر، به نحوی با نمادهای الکترونیکی درگیر و در واقع این ارتباط الکترونیکی جایگزین گفتار کلامی شده است.

روند رو به رشد و در حال توسعه کامپیوتری کردن فعالیت‌ها، امروزه گام در مسیری گذاشته که بخش زیادی از شئونات اجتماعی انسان را در برمی‌گیرد. چندان دور نیست روزگاری که در آن استفاده از کامپیوتر مختص علوم خاصی بود، اما امروز حیطه کاربری و شمول آن به مراتب فراتر از گذشته است. دوره‌ای که در آن به سر می‌بریم را همگان با عناوینی چون «عصر ارتباطات» یا «عصر کامپیوتر» می‌شناسند و شاید یکی از مهمترین ارمغان‌های این عصر، فضای مجازی و شبکه‌های کامپیوتری باشند که در قالب یک ابزار جدید، منابع اطلاعاتی را به شکلی منطقی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سرعت، دسترسی آسان و ارزان، قابلیت توسعه و استفاده از نرم‌افزار به جای مغزافزار را می‌توان از مهمترین ویژگی‌های ارتباطات، کامپیوتر و فضای مجازی و شبکه‌های تحت امر آن دانست.

از سوی دیگر طی سه دهه گذشته وجوه گوناگون عملیات روانی به عنصر تفکیک ناپذیر کلیه فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و دیپلماتیک قدرت‌های سلطه‌گر غربی و صهیونیستی علیه ایران، انقلاب اسلامی و همه جنبش‌های آزادی‌خواهانه و استقلال طلبانه در کشورهای اسلامی تبدیل شده است. امروز دشمن در فضای مجازی به جنگ بر علیه اعتقادات ما برخاسته و بر ما تکلیف است این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و با انعکاس و تزریق فرهنگ اسلام در قالب ابتکارات فرهنگی متنوع و جذاب در فضای مجازی باورها و اعتقادات دینی و اسلامی‌مان را که ثمره دستاورد انبیا عظام و ائمه اطهار و جان فشانی شهدای عزیز است حفظ کنیم.»

بر همین اساس با سفارش قرارگاه یاد شده و همکاری موسسه «طلوع‌نگار اندیشه» سعی شده محوریت استفاده از فرصت‌ها و حتی تبدیل تهدیدات به فرصت در فضای مجازی مضامینی کاربردی آموزشی، در حد بضاعت اندک تهیه‌کنندگان برای مخاطبان هدف فراهم شود. البته فرایند گردآوری و مناسب‌سازی سطح دسترسی به محتوا و مضامین هدف اغلب مهم‌تر از خود محتوا است و به همین دلیل قبل و حین گردآوری و تدوین این مجلد اهم منابع مکتوب، الکترونیکی و بسیاری از سایت‌های تخصصی موجود بازبینی و مطالعه شده تا بر غنای کتاب افزوده شده و از دوباره‌کاری اجتناب شود.

کتاب «شبکه‌های اجتماعی» نوشته حامد موحدی نسب با شمارگان 500 نسخه در 198 صفحه توسط نشر تلاوت آرامش از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است.

نظر شما