شناسهٔ خبر: 50477 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هوشنگ مرادی کرمانی: من راننده تاکسی ام نه معلم رانندگی!

هوشنگ مرادی کرمانی در هم اندیشی تاثیر مفاخر پیشکسوت بر ادبیات کودک گفت: من نمی توانم درباره داستان نویسی توضیح دهم؛ من راننده تاکسی ام نه معلم رانندگی! وخلاقیت جدای از نظریه پردازی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هوشنگ مرادی کرمانی در هم اندیشی تاثیر مفاخر پیشکسوت بر ادبیات کودک و نوجوان که به نقش جبار باغچه بان، مهدی آذریزدی، توران میرهادی و نوش آفرین انصاری می پرداخت و عصر دیروز ۱۸ تیرماه در انجمن مفاخر ملی ایران برگزار شد، گفت: من بلد نیستم درباره آدم ها حرف بزنم. من می توانم درباره آنها قصه بنویسم. همین حالا داشتم با خودم فکر می کردم درباره این چهار پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان چه بگویم و کدام یک را انتخاب کنم که نگاهم به نوشته روبه رو افتاد: جناب آقای هوشنگ مرادی کرمانی؛ خود این یک قصه است. زمانی من کوچک بودم و به من «هوشو» میگفتند. به مدرسه که رفتم «هوشنگ» صدایم می زدند. بعد که بزرگ تر شدم آقا هوشنگ و آقای مرادی کرانی و حالا جناب آقای هوشنگ مرادی کرمانی.

نویسنده «قصه های مجید» در ادامه  به داستان القاب و عناوین اشاره و بیان کرد: ما آدم ها هر چه بزرگ تر می شویم، بیشتر خود را گرفتار این القاب و عناوین می بینیم. حالا اگر بخواهیم درباره خودمان هم حرف بزنیم که دیگر هیچ. چراکه برای من یکی از بدترین و سخت ترین کارها این است که درباره خودم بگویم. برای مثال وقتی به شهرهای مختلف می روم از من می خواهند درباره داستان بگویم  و پاسخ من این است که  من راننده تاکسی ام نه مربی آموزش رانندگی. من بلدم شما را سوار داستان کنم و در روایتم بچرخانم ولی نمی‌توانم رانندگی را به شما یاد بدهم.

مرادی کرمانی به نقش جبار باغچه بان، مهدی آذریزدی، توران میرهادی و نوش آفرین انصاری اشاره و بیان کرد: من از این چهار نفر بسیار آموخته ام. این افراد قصه و ادبیات را به نمایشگاه برده و تئوریزه کرده اند. اگر شورای کتاب کودک نبود شاید خود من، همین قدر که الان شناخته و به جامعه جهانی معرفی شده‌ام هم معرفی نشده بودم اما هیچ کدام کار خلاقه انجام نداده اند. حالا در این میان، مهدی آذریزدی به ساده نویسی برای کودکان پرداخته و من چقدر از او خواستم تنهایی ها و خاطراتش را بنویسد همان کاری که محمدعلی اسلامی ندوشن در کتاب «روزها» کر. به هر حال تخیل و خلاقیت یک نویسنده در این پیشکسوتان نیست اما کسی هم نمی تواند منکر نقش آنها در ادبیات کودک و نوجوان شود.

نظر شما