شناسهٔ خبر: 50481 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دعوای «بتمن» و «جوکر» به روایت «شوالیه تاریکی»

کتاب فیلمنامه و استوری‌بورد فیلم «شوالیه‌ تاریکی» نوشته‌ جاناتان نولان و کریستوفر نولان توسط امیرعطا جولایی ترجمه و منتشر شد.

دعوای «بتمن» و «جوکر» به روایت «شوالیه تاریکی»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ لقب «شوالیه تاریکی» اولین بار توسط بیل فینگر، در کتاب بتمن برای این شخصیت به کار رفته‌است. این کتاب، فیلمنامه فیلمی برمحور ابرقهرمانی به کارگردانی کریستوفر است و دنباله فیلم بتمن می‌آید. این فیلم بر اساس داستان‌های شخصیت «بتمن» در کمیک‌بوک‌های شرکت دی‌سی کامیکس و دومین فیلم بتمن، به کارگردانی نولان است.


در مقدمه‌ کتاب، مترجم درمورد انتخاب و ترجمه نام «شوالیه تاریکی» نوشته است: «نام چنین فیلمنامه‌ای را چطور می‌شود به تاریکی برگرداند؟! سخن از تیرگی است و ادبار فراموشی. کلمه در کاربرد نمی‌دانم چندم می‌شود تیرگی. بلی. نامی چند سال به تثبیت رسیده را دست نمی‌شود زد؛ اما خود را ناچار از این توضیح هم دیدم. باری بردوش انگار.»

کتاب با متن فیلمنامه تا صفحه ۱۷۰ پیش می‌رود و از این بخش به بعد تصاویر استوری‌­بورد فیلم گنجانده شده‌اند. این تصاویر طراحی شده در پلان‌های مختلف در دو یا سه فریم در هر صفحه به نمایش درآمده‌اند و قسمت‌های مختلف فیلم را نشان می‌دهد.

در پشت جلد کتاب نوشته‌­ای به نقل از کتاب «سینمای کریستوفر نولان، تصور ناممکن»  نوشته جکلین فربی و استوارت جوی، با ترجمه نیوشا صدر آمده است: «با اینکه شوالیه‌ تاریکی تفاوت‌های عمیق بصری و رفتاری بین دو شخصیت بتمن و جوکر قائل می‌شود،‌ فیلم آشکارا به بررسی شباهت‌های بین آن دو و هویت‌های مبهم مربوط به آنها می‌پردازد. نزدیکی خیر و شر از خلال شخصیت دنت نیز که در ابتدا «شوالیه روشنایی گاتهام» نامیده می‌شد و بعدتر به دلیل فساد در گرایش به اجرای خودسرانه قانون، «هاروی دو چهره» لقب گرفت، به وضوح بیان می‌شود او پس از مرگ دوستش، ریچل داوس (مگی جیلنهال) و ناقص شدن خودش (هر دو به دست جوکر) چه به‌طور فیزیکی و چه اخلاقی از هویت خود عدول کرد. به عبارت دیگر، ‌ابهام هویتی که نولان از خلال تروما در فیلم‌هایش به نمایش درمی‌آورد در اینجا نیز همچنان ادامه می‌یابد؛‌ اما به شکلی دقیق‌تر بازتاب دهنده‌ زمینه‌های پس از یازده سپتامبر خود است».
«هیت لجر» بازیگر یکی از نقش­‌های این فیلم که شخصیت جوکر را برعهده داشت چندماه پیش از اکران فیلم درگذشت و این موضوع باعث توجه بیشتر رسانه­‌ها به این فیلم شد.

این فیلم در سال ۲۰۰۸ اکران شد و استقبال بسیاری از آن صورت گرفت. شوالیه تاریکی نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار شد که از این بین، جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای هیت لجر را دریافت کرد.

کتاب «شوالیه تاریکی» ترجمه فیلمنامه‌ای با عنوان: «The Dark Knight» از کتاب « The Dark Knight Trilogy: Batman Begins, The Dark Knight, The Dark Knight Rises » است.

«شوالیه‌ تاریکی» نوشته‌ جاناتان نولان و کریستوفر نولان در ۱۹۲ صفحه و قیمت ۱۶۰۰۰ تومان از سوی انتشارات چترنگ منتشر شد.

نظر شما