شناسهٔ خبر: 50486 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهلمین سالگرد شریعتی در لندن برگزار شد

مراسم یادبود دکتر علی شریعتی در کانون توحید لندن برگزار شد.

چهلمین سالگرد شریعتی در لندن برگزار شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  مراسم یادبود دکتر علی شریعتی در کانون توحید لندن برگزار شد. پس از قرائت آیاتی چند از قرآن و پخش کلیپی از تشییع جنازه مرحوم شریعتی که در تیر ماه ۱۳۵۶ توسط اعضای کانون توحید لندن صورت گرفت، مجری برنامه به معرفی اجمالی زندگی نامه معلم انقلاب از تولد تا درگذشت وی پرداخت. سپس مراسم با بازخوانی قطعه ادبی نیایش دکتر شریعتی دنبال شد. در ادامه از سخنرانان دعوت به‌عمل آمد تا به ایراد سخن بپردازند.
 

علی علیزاده، تحلیل‌گر سیاسی و اجتماعی به عنوان اولین سخنران، صحبت‌های خود را این چنین آغاز کرد که چون شریعتی فرم‌های رایج را به هم زده، مجلس او نیز می‌بایست خارج از فرم‌های مرسوم باشد.

وی تاکید کرد که درباره شریعتی، ما با یک موضوع واحد سروکار نداریم بلکه ما شریعتی‌های متنوعی داریم و چه خوب بود که می‌توانستیم در مورد شریعتی‌هایی که می‌شناسیم، با یکدیگر گفتگو کنیم.

این پژوهشگر ادامه داد: جامعه ایران یک جامعه شعری بوده و شریعتی جامعه را به یک جامعه نثری سوق داده است. اندیشه نثر محور بیشتر با فکر در ارتباط است، حال آن که جامعه شعر محور با احساسات و دل آدمیان سر و کار دارد. علاوه بر این، جامعه ایران تا آن زمان از لحاظ نظری حالتی تدافعی داشت و شریعتی توانست طرحی تهاجمی از ایدئولوژی دینی را مطرح کند که بتواند در مقابل ایدئولوژی‌های مطرح زمان خود مانند مارکسیسم بایستد.

سخنران دوم جلسه، محمدحسین امیرحسینی، معتقد بود که اساس مکتب شریعتی بر پایه احیای هویت فرهنگی در جامعه بوده است و از آنجا که هویت فرهنگی در بعضی کشورها و جوامع با سنت‌های مذهبی پیوند خورده است، بنابراین شریعتی سعی کرد جریان بیدارسازی اسلامی را به راه انداخته تا با توجه به شرایط موجود سعی کند تا هم اسلام واقعی و مذهب شیعه را به دور از تحجر بشناساند و هم به صورت کاربردی در زندگی مردم مطرح کند.

عضو کانون توحید لندن گفت: شریعتی تلاش کرد تا اسلام را از یک عادت و ارثیه فامیلی به یک انتخاب آگاهانه و از روی فهم تبدیل کند. همچنین معتقد است که هر کس در بین صحبت‌ها و نظریات شریعتی به دنبال گمشده خود می‌گردد و برداشت خود را دارد. همچنین به نظر می‌رسد که قاعده و قانون نفی دین سنتی و متحجر و مقابله با سکولاریزم نافی دین، قاعده ماندگاری از دکتر است که جامعه ما بیش از همه به آن نیاز دارد.

علیرضا ولی‌زاده سخنران پایانی چهلمین سالگرد شریعتی در لندن گفت: امروز افراد زیادی تحت تاثیر شریعتی هستند؛ گاهی ارادت خود را به ایشان ابراز می‌کنند و گاهی بدون ارجاع مخاطب به مرجع اصلی، صحبت‌های شریعتی را تکرار می‌کنند. از اثرگذاری بی نظیر دکتر شریعتی روی غیر ایرانیان می‌توان به بازخوانی آثار او توسط یکی از چهره‌های برجسته سخنور جهان اسلام، دکتر عمار نقشوانی اشاره کرد.

به گفته وی، دکتر نقشوانی عراقی‌الاصل و ساکن انگلستان است و یکی از ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در دنیای معاصر شناخته شده و محبوبیت کم‌نظیری در بین جوانان انگلیسی زبانان شیعه در سراسر دنیا دارد. وی نه تنها برخی از آثار دکتر شریعتی مانند «فاطمه، فاطمه است» را برای نسل امروز، با حفظ معنا، باز خوانی کرده بلکه با تاسی از متدولوژی شریعتی که همانا برجسته کردن چهره‌های فربه دینی از دل تاریخ و بازتعریف آنهاست، دست به انتشار آثار زده است.

دبیر علمی کانون توحید لندن برای نمونه به چاپ کتاب جدید نقشوانی با عنوان «حجربن عدی؛ کشته ترور» در بریتانیا به زبان انگلیسی اشاره کرد. وی معتقد است، نویسنده این کتاب کوشیده است که با توجه به نیاز امروز در مقابله با بنیادگرایی اسلامی به بازتعریف شخصیت این صحابی بپردازد.

وی تاکید کرد که یکی از علل محبوبیت نقشوانی بازخوانی سخنرانی‌های شریعتی بعد از گذشت ۵۰ سال، به انگلیسی در مراکز علمی مختلف انگلیسی زبان امریکا و اروپا است. این عضو کانون توحید لندن، در انتها خاطر نشان کرد که امروز نقد از شریعتی بسیار است که باید هم باشد، اما آن چه بیشتر نیاز داریم بازخوانی کلام شریعتی است.​

نظر شما