شناسهٔ خبر: 50507 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری علمی ۴۸ دانشگاه ایرانی با فرانسه و اتحادیه اروپا

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به افزایش نقش دانشگاهها در توسعه همکاری های علمی بین المللی از همکاری علمی ۴۸ دانشگاه با اتحادیه اروپا و فرانسه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر حسین سالار آملی در جمع روسای دانشگاههای عضو کارگروه ملی همکاری های علمی بین المللی افزود: ساختار اجرایی جدیدی در وزارت علوم برای توسعه همکاری های علمی بین المللی در حال اجرا است که براساس آن، برای همکاری علمی با هر کشور خارجی، یکی از دانشگاههای کشور به عنوان نقطه تماس و محور هماهنگی سایر دانشگاههای متقاضی همکاری با آن کشور معرفی می شود که با این اقدام شاهد تسهیل امور همکاری های علمی بین المللی خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به حجم گسترده همکاری های علمی بین المللی و افزایش روز افزون آن، برنامه وزارت علوم واگذاری بسیاری از امور اجرایی در حوزه بین الملل و افزایش نقش دانشگاهها در همکاری های علمی بین المللی است .

رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم گفت: هم اکنون ۲۴ دانشگاه کشور با اتحادیه اروپا همکاری علمی دارند که نقطه تماس آنها با اتحادیه اروپا دانشگاه تهران است و ۲۴ دانشگاه ایران نیز با فرانسه همکاری علمی مشترک دارند که مرکز هماهنگی آنها با این کشور، دانشگاه صنعتی امیر کبیر است و دانشگاه شهید بهشتی نقطه تماس با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور روسیه است.

سالار آملی اظهار داشت: مطالعات کارشناسی فرآیند جدید، در طول یک سال گذشته انجام شد و هم اکنون در حال واگذاری تدریجی از امور اجرایی وزارت علوم در حوزه بین الملل به دانشگاهها هستیم و وزارت علوم در این زمینه نقش سیاستگذاری و نظارت را برعهده خواهد داشت.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد: در فرآیند جدید، از ظرفیت عظیم گروههای آموزشی، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاهها برای توسعه همکاری های علمی بین المللی استفاده خواهد شد و بدنه دانشگاهها مسئولیت اصلی اجرای امور این حوزه را در کشور بر عهده خواهند داشت.

وی با اشاره به حضور ۱۳ دانشگاه ایران در فهرست دانشگاههای برتر نمایه بین المللی تامسون رویترز گفت: باید میزان پژوهش های مشترک استادان ایرانی با استادان خارجی، پذیرش دانشجوی خارجی، برگزاری دوره های تحصیلی و سمینارهای علمی مشترک میان دانشگاههای کشور و دانشگاههای خارجی افزایش یابد تا امتیازات این بخش را نیز در رتبه بندی های جهانی کسب کنیم و جایگاه بالاتری را در نمایه های بین المللی به دست آوریم.

سالار آملی افزود: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۹ رئیس دانشگاه خارجی به ایران سفر کرد که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۱۰۵ رئیس دانشگاه افزایش یافت و پیش بینی می شود این تعداد تا سال ۱۴۰۰ به ۲۰۵ سفر افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۲ تعداد ۷۶۰ استاد دانشگاه و محقق خارجی در ایران حضوریافته بودند گفت: این تعداد در سال ۹۵ به ۲۰۸۶ نفر افزایش یافت که پاسخگویی به این رشد همکاری های علمی بین المللی، ساختار جدیدی را نیاز دارد که در آن از همه ظرفیت دانشگاههای کشور استفاده شود.

نظر شما