شناسهٔ خبر: 50514 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جواد خیابانی هم مترجم شد

سه‌گانه «پپ گواردیولا» اثر مارتی پرارنائو با ترجمه جواد خیابانی توسط انتشارات افق دور راهی بازار نشر شد. این کتاب ساعت ۱۷ روز ۲۱ تیرماه در کتابخانه ملی رونمایی می‌شود.

جواد خیابانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جواد خیابانی از جمله شخصیت‌های  جنجالی فوتبال کشورمان است. بسیاری گزارش او در بازی ایران – استرالیا را به خاطر دارند. بازی‌ای که خیلی از مردم ایران بعد از گل طلایی خداد عزیزی با گزارشگر احساسی جواد خیابانی ایران گریه کردند و اشک شوق ریختند. این گزارشگر  سابقه نگارش چندین کتاب را دارد؛ اما او در یک اتفاق جدید به سراغ ترجمه یک کتاب فوتبالی رفته است تا با این اثر وارد جرگه مترجم‌ها  شود.

 
پیش از جواد خیابانی، عادل فردوسی‌پور، گزارشگر  معروف تلویزیون سابقه ترجمه چند کتاب را در کارنامه‌ کاری‌اش دارد. از این بین کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» با ترجمه وی  توانست بارها در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار نشر ایران قرار بگیرد.

در توضیح اثر  درباره «پپ گواردیولا» باید گفت، این کتاب در واقع یک سه‌گانه است که قرار بود جداگانه منتشر شود اما در نهایت در یک کتاب ۹۸۰ صفحه‌ای منتشر شد. کتاب اول «تولد اسطوره» نام دارد که در ۱۷۰ صفحه توسط جواد خیابانی نوشته شده است. کتاب دوم و سوم به نام‌های  «محرمانه پپ» و «تکامل جوزپه گواردیولا» به قلم مارتی پرارنائو و ترجمه جواد خیابانی منتشر شده است.خیابانی در مورد ترجمه این اثر و اینکه از چه منابع و مراجعی برای نوشتن کتاب نخست استفاده کرده، توضیح کاملی در کتاب ارائه داده است.



این کتاب با مقدمه سه صفحه‌ای  علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران منتشر شده است. در بخشی از این مقدمه می‌خوانیم: «هنوز هم عده‌ی بسیاری اعتقاد دارند که او در ساختار فیزیکی و پر از درگیری و جنگ میدانی فوتبال انگلستان موفق نخواهد شد و شکست خواهد خورد. اما در فوتبال هیچ بازنده‌ای وجود ندارد اگر تفکری مثل تفکر جوزپه گواردیولا را داشته باشید. این تفکر همیشه پیروز است. انسانی که فکر می‌کند هیچ‌وقت نمی‌بازد. هر انسانی برای رسیدن به پیروزی سه راه دارد، راه اول از تجربه می‌گذرد، این تلخ‌ترین راه است. راه دوم از دریچه چشم بستن و تقلید کورکورانه می‌گذرد، این آسان‌ترین راه است و راه سوم از جاده‌ی اندیشیدن می‌گذرد، این بهترین راه است و مردی مثل گواردیولا همیشه می‌اندیشد.»

در بخش اول کتاب که «تولد اسطوره» نام دارد، جواد خیابانی به مباحث مانند «تولد اسطوره»، «کاتالونیا کجاست؟»، «شروع مارتی پرارنائو»، «پپ و خانواده»، «پرش به آینده‌ای در منچستر»، «سلوک فلسفی پپ»، «اثرات و گفته‌های پپ»، «محدودیت زمان پپ»، «تفریح در قطر»، «چرخش ذهنی نابغه» و «دستیاران پپ» پرداخته است.

در بخشی از فصل اول می‌خوانیم: «سرمربی تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا، یک از نادرترین چهره‌های ورزشی بود که بعد از کسب بیش از بیست جام برای این تیم در طول چهار سال، از سمت خود کناره‌گیری کردو علی‌رغم میل مدیران باشگاه، اعلام کرد که از مدیریت فنی تیم استعفا می‌دهد. پپ گواردیولا در روزهایی که همه اصرار داشتند تا هم‌چنان در باشگاه بزرگ ایالت کاتالونیا باقی بماند در گفت‌وگو با خبرنگاران چیزهایی را گفت که کمتر کسی انتظارش را داشت. وی تاکید کرد که عمر مربیگری‌اش در فوتبال بارسلون به اتمام رسیده و دیگر نمی‌تواند در این باشگاه به فعالیت ادامه دهد. پپ افزود که اگر از امروز، حتی یک ساعت بیشتر در باشگاه بماند به میلیون‌ها هوادار بارسلونی توهین کرده، زیرا بیش از این علم کافی برای انتقال به بازیکنان ندارد و نیاز است یک فرد دیگر در راس تیم قرار بگیرد تا علوم جدید را به بازیکنان فرا دهد.»

در بخش دوم این کتاب که «محرمانه پپ»‌نام دارد، مخاطب با مباحثی مانند «شام با کاسپارف»، « لازم است در اسرع وقت همه چیز را در مورد باشگاه بدانم»، «تیاگو می‌رسد»، «ما رونالدو یا مسی نداریم اما نگرش جمعی صحیح داریم»، «آن کوه را ده بار در یک مسابقه فتح خواهند کرد»، «شاید یک اشتباه بود»، «درباره ورزشکار بودن چه می‌دانید؟»، «من هیچ هافبکی ندارم»، «نقشه کشیدن»، «ما دوباره اینجاییم. فینالی دیگر» و «سقوط کردن و دوباره برخاستن» آشنا می‌شود.

در بخشی از بخش دوم و به گفته آرین روبن، بازیکن بایرن می‌خوانیم: «ما مسی یا رونالدو نداریم اما نگرش ذهنی درستی داریم. همچنین بازیکنان خوبی داریم، بازیکنانی که عالی و برجسته هستند. زمانی که حمله می‌کنیم، همیشه به دنبال گل بعدی هستیم و دفاع ما به هم فشرده و هماهنگ است. این نقطه قوت ما است.»

در بخش سوم این کتاب مارتی پرارنائو به موضوعاتی با سرتیترهای «آدم دمدمی مزاج»، «چرا منچستر سیتی؟»، «چگونه فوتبال آلمان بار علمی پپ گواردیولا را افزایش داد»، «چه‌طور او را بهترین کنیم؟»، «برنامه‌ریزی استراتژیک»، «حریف وحشی»، «آغاز پیروزی»، «بزرگ‌ترین چالش تاکنون» و «زمان بردن» پرداخته است.

مارتی پرارنائو در بخشی از محور «روح هنری، ذهن منطقی» می‌گوید: «وقتی پپ وسط کمپ آموزشی روی توپی می‌نشیند رفتاری ساکت و تهدیدآمیز است. این حرکت او معمولا بازی آتی را منعکس می‌سازد، این‌که چطور آن را مدیریت کند یا دقیقا چه برتری‌هایی را از شروع بازی برای تیم خود متصور شود. او در همان لحظه که روی توپ نشسته ایت در حال طراحی تاکتیکی تیم است. این امر منطقی است که او فردی بی‌تدبیر نیست و اهل محاسبه است. وقتی وسط بازی او را ببینید که بازوهایش را تکان می‌دهد، با عصبانیت فریاد می‌کشد و تغییرات موقعیتی تیم‌اش را مرتب می‌کند بدانید که مدارهای تاکتیکی بسیاری در درونش به جریان افتاده است.»

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم:‌ «پپ گواردیولا، فقط  یک مربی فوتبال نیست، او چهره‌ای شناخته شده و مطرح در فلسفه فوتبال، روانشانسی ورزشی و حتی سیاست، ادبیات و هنرهای مدرن و مفهومی است. سوال این است که چه شد او از لگد زدن به پایه‌های تختخواب کهنه خواهرش و شکستن شیشه‌های پنجره همسایه‌ها در سان‌پدور اسپانیا و توپ‌جمع‌کنی در کنار زمین نیوکمپ، به یک متفکر و طراح تاکتیکی سرشناس فوتبال جهان تبدیل شد؟ در این کتاب از هر سوالی درباره پپ پاسخ‌هایی مستدل خواهید گرفت. مردی خوش‌فکر و عاشق همسر و خانواده‌اش که نگاه قریب به اتفاق علاقه‌مندان فوتبال را به این ورزش تغییر داد و توانست سبکی مخصوص به خود را بیافریند. 

نویسنده این کتاب با تجربه‌ سی‌و پنج ساله در تحصیل، تدریس، آموزش و حضور در رسانه‌ها و فوتبال کشور، با افتخار این مجموعه را به جامعه ورزشی کشور و مردم فهیم و دوست‌دار علم و ادب این مرز پرگهر تقدیم می‌کند.امید است نوشته‌های شخصی نویسنده و جمع مطالب مارتی پرارنائو و کارشناسان فوتبال ایران و جهان در کنار زندگی‌نامه و آنچه که امروز پپ را به اسطوره دنیای فوتبال تبدیل کرده است، مایه رشد و موفقیت ورزش، جامعه مدیران، مربیان و بازیکنان و حتی همکاران محترم رسانه‌ای و در مجموع مردم دانای ایران شود.»

سه گانه «پپ گواردیولا» اثر مارتی پرارنائو با ترجمه جواد خیابانی در ۹۷۶ صحفه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به‌بهای ۷۵ هزار تومان توسط انتشارات افق دور راهی بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان برای حضور در مراسم رونمایی از سه‌گانه «پپ گواردیولا» می‌توانند از ساعت ۱۷ روز چهارشنبه (۲۱ تیرماه)‌به سالن کنفرانس اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی واقع در اتوبان شهید حقانی، بلوار کتابخانه ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مراجعه کنند.
 
بیش از این کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» با ترجمه عادل فردوسی‌پور راهی بازار نشر شده بود. این کتاب درباره روان‌شناسی فردی و مدیریت به قلم رولف دوبلی است که با ۳۳۵ صفحه در ۹۹ فصل تدوین شده است.  علی شهروز ستوده و بهزاد توکلی نیشابور،دو مترجم جوان دیگر نیز در این کتاب با فردوسی‌پور همکاری داشته‌اند. 

نظر شما