شناسهٔ خبر: 50518 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مارسل پروست»، نابغه قرن بیستم

دهم جولای(نوزدهم تیر) ۱۴۶مین سالگرد تولد «مارسل پروست»، نویسنده شهیر و فقید فرانسوی است. به همین بهانه نگاهی کوتاه به زندگی و آثار وی خواهیم داشت.

«مارسل پروست»، نابغه قرن بیستم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «مارسل پروست» در تاریخ دهم جولای سال ۱۸۷۱ در حومه شهر «پاریس» به دنیا آمد. پدرش پزشک آسیب‌شناس بود و کتاب‌های بسیاری درباره پزشکی و بهداشت نگاشته بود. مادرش دختر یک خانواده متمول بود و علاقه زیادی به ادبیات داشت. علاقه مادر به کلمات پسر را جذب می‌کرد و او را به سمت دنیای ادبیات سوق داد.
 
او از کودکی از بیماری آسم رنج می‌برد و از سلامتی کامل برخوردار نبود. در سه سال آخر عمر خود نیز با بیماری‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم کرد و در نهایت بر اثر بیماری ذات‌الریه در سال ۱۹۲۲ از دنیا رفت.
 
او با نوشتن شاهکار خود «در جستجوی زمان از دست رفته» در دنیا معروف شد. رمان هفت جلدی که به عنوان بهترین اثر نویسنده نیز به شمار می‌رود و از حیث قطر و موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 
«در جستجوی زمان از دست‌رفته» در واقع داستان زندگی خود نویسنده و ارزیابی فرانسه از زاویه دید «پروست» و از دست دادن زمان و معنای جهان است. ایده داستان در سال ۱۹۰۹ شکل گرفت و نگارش تمام هفت جلد تا سال ۱۹۲۲ طول کشید. کتاب در سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۷ و به تدریج منتشر شد. خود نویسنده هزینه انتشار اولین جلد کتاب را پرداخت زیرا ناشران مختلفی دست رد به سینه او زده بودند.
 
«در جستجوی زمان از دست‌رفته» مهم‌ترین اثر «مارسل پروست» است و تأثیر بسیاری بر ادبیات قرن بیستم گذاشت. بسیاری از نویسندگان تلاش می‌کردند به پای قلم نویسنده در این کتاب برسند. حتی در صدمین سالگرد انتشار جلد اول «ادموند وایت»، منتقد و داستان‌نویس آمریکایی کتاب را «قابل‌احترام‌ترین رمان قرن بیستم» شمرد.
 
«پروست» گذر زمان را بسیار بااهمیت می‌دانست و معتقد بود تنها چیز حقیقی جهان زمان است که در مراحل مختلف رشد یا نابودی انسان را نشان می‌دهد. گاهی از او شخصیتی مثبت و گاهی دیگر منفی می‌سازد و این سیر تحول بسیار جذاب است. «ویل دورانت»، نویسنده کتاب معروف «تاریخ تمدن» در این باره گفته بود: « «درجستجوی زمان از دست‌رفته» بیش از آن که سرگذشت باشد چشم اندازی است از تصاویر برگزیده‌ای که در مراحل گوناگون رشد و زوال‌شان نشان داده می‌شود. آنچه می‌گذرد زمان است و آنچه نظاره‌اش می کند خاطره است. «پروست» مسحور تاثیر نافذ گذر زمان بود. زمان که مخرب و محافظ، پیوسته، فناناپذیر، ذهنی اما به نحو سرسختانه‌ای واقعی است، کهنه را دور می اندازد و نو را جای آن می نشاند، سطح را دگرگون می کند ولی بنیان را به حال خود می گذارد.»
 
از دیگر آثار او می‌توان به «آلبرتین گمشده»، «ضد سنت‌بوو»، «در سایه دوشیزگان شکوفا»، «سدوم و عموره»، «اسیر»، و «طرف خانه سوان» اشاره کرد. چندین کتاب از این نویسنده رخت واژگان فارسی را نیز به تن خود دیده است. «خوشی‌ها و روزها» و «در جستجوی زمان از دست رفته» با ترجمه «مهدی سحابی» در «نشر مرکز» و «ضد سنت‌بوو» با ترجمه «احمد پرهیزی» در نشر «مروارید» منتشر شده است.

نظر شما