شناسهٔ خبر: 50532 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب عضو هیأت علمی دانشگاه تهران توسط ناشر بین‌المللی

کتاب عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تحت عنوان «بهینه‌سازی پیشرفته توسط الگوریتم‌های برگرفته از طبیعت» توسط انتشارات اشپرینگر منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «بهینه‌سازی پیشرفته توسط الگوریتم‌های برگرفته از طبیعت» به کوشش دکتر امید بزرگ حداد، عضو هیأت علمی گروه آبیاری و آبادانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران آماده و توسط انتشارات اشپرینگر منتشر شد.

بزرگ حداد درباره این کتاب گفت: بهینه‌سازی یکی از مسائل جدایی‌ناپذیر دنیای امروز است که از مسائل روزمره زندگی تا مباحث پیچیده مهندسی رخنه کرده است. بسیاری از روش‌های رایج بهینه سازی توانایی حل مسائل پیچیده امروزی را ندارند.

وی افزود: از این‌رو، الگوریتم‌های برگرفته از طبیعت به عنوان یکی از زیرشاخه‌های اصلی هوش محاسباتی، به‌دلیل عملکرد مطلوب در یافتن پاسخ بهینه مسائل پیچیده، در دهه‌های اخیر شکوفا شده‌اند. این الگوریتم‌ها در تلاش هستند تا با رویکردی ساده و قانونمند در پی یافتن جواب بهینه مسائل در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآیند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طی چند دهه اخیر تعداد قابل ملاحظه‌ای از این الگوریتم‌ها توسط محققان مختلف طراحی و توسعه داده شده‌اند، که در بسیاری از آنها، از مبانی رفتار مشاهده شده در پدیده‌های طبیعی در طراحی این الگوریتم‌ها بهره گرفته شده است. با وجود اینکه بسیاری از این الگوریتم‌ها از ظرفیت بالایی برای حل معادلات برخوردار هستند، اما به دلیل گستردگی و تنوع بالای این الگوریتم‌ها، فرصت معرفی و بررسی کافی آنها در زمینه‌های مختلف فراهم نشده است.

وی گفت: از طرفی از ملزومات شکوفایی این الگوریتم‌ها، استفاده و بررسی عملکرد آنها در مسائل متعدد و با ویژگی‌ها مختلف است، تا زمینه لازم برای معرفی نقاط قوت و همچنین شناسایی نقاط ضعف آنها فراهم شود.

به گفته نویسنده، کتاب مذکور تلاش دارد تا به طور خاص برخی از جدیدترین این الگوریتم‌ها که پتانسیل بالایی در حل مسائل پیچیده بهینه سازی را دارا هستند، معرفی کرده و ضمن بیان مبانی نظری مورد استفاده در توسعه این الگوریتم‌ها، به معرفی نحوه پیاده‌سازی کاربرد هر یک از آنها برای حل مسائل بهینه‌سازی بپردازد.

کتاب «بهینه‌سازی پیشرفته توسط الگوریتم‌های برگرفته از طبیعت» مجموعه مقالاتی است مشتمل بر ۱۴ مقاله از محققان ایرانی که با ویراستاری دکتر امید بزرگ حداد توسط انتشارات اشپرینگر به چاپ رسیده است.

نظر شما