شناسهٔ خبر: 50588 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هاشمی در نشست شورای سیاستگذاری فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها:

ایجاد فرآیند گفت‌وگو ماموریت اصلی متولیان امر فرهنگی دانشگاه‌هاست/ ضرورت مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه باید در جامعه یاد بگیریم مسائلمان را از طریق فرآیند گفت‌وگو حل و فصل کنیم گفت: ایجاد فرآیند گفت‌وگو مأموریت اصلی متولیان امر فرهنگی در دانشگاه‌هاست که باید به طور جدی به آن بپردازند.

خبرگزاری فارس: ایجاد فرآیند گفت‌وگو ماموریت اصلی متولیان امر فرهنگی دانشگاه‌هاست/ ضرورت مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه باید در جامعه یاد بگیریم مسائلمان را از طریق فرآیند گفت‌وگو حل و فصل کنیم گفت: ایجاد فرآیند گفت‌وگو مأموریت اصلی متولیان امر فرهنگی در دانشگاه‌هاست که باید به طور جدی به آن بپردازند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم  طی سخنانی در نشست شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های مناطق ده‌گانه کشور با اشاره به مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، اظهار داشت: باید در جامعه یاد بگیریم مسائلمان را از طریق فرآیند گفت‌وگو حل و فصل کنیم و باید از برخوردهای تنش‌زا و دوگانه پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: این فرآیند همان کاری است که دانشگاه به عنوان کانون جامعه پذیری بایستی به آن بپردازد و ایجاد فرآیند گفت‌وگو مأموریت اصلی متولیان امر فرهنگی در دانشگاه‌هاست که باید به طور جدی به آن بپردازند.

هاشمی با تأکید بر ضرورت کارآمدی دانشگاه در حل مسائل جاری کشور و انتقاد از مدرک و مدرک گرایی افزود: پایان نامه و یا پژوهشی که نتواند مشکلی از مشکلات جامعه را مرتفع سازد، و خدمتی به جامعه کند، ارزش چندانی ندارد. از این رو با توجه به این مأموریت، دانشگاه‌های نسل سوم یا همان دانشگاه های کارآفرین مطرح شد.

وی افزود: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که بتواند دانشجویان را آماده ورود به بازار کار کندو این امر فقط با انتقال دانش صورت نمی‌گیرد و دانشگاه باید در عین حال یک بنگاه بازاریابی خوب باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: یکی از مشکلات جاری کشور این است که تنش‌های سیاسی در جامعه رو به افزایش است و این مسأله برای جامعه ما مشکل ساز است.

وی گفت‌وگو و تعامل را راه حل اینگونه مشکلات و تعارض‌ها دانست، و تاکید کرد: دانشگاه باید مهد و پیشتازگفت‌وگو و تعامل باشد.

هاشمی همچنین افزود: در گذشته تصور می‌شد که کارکرد و مأموریت اصلی دانشگاه پرداختن محض به امر آموزش است ولی امروزه این نگرش تا حدی تغییر یافته است چرا که رسالت دانشگاه به عنوان کانون دانش، تولید دانش هم هست.

 معاون فرهنگی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مقابله با مسأله آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه‌ها نیز مانند بخش‌هایی از جامعه با مسأله آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند، بنابراین مسئولین دانشگاه‌ها باید برخورد با آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یک مسأله خطر ساز و رو به افزایش دنبال کرده و راه حل مناسبی در این خصوص ارائه دهند چرا که از دانشگاه‌ها چیزی جز این انتظار نمی رود.

هاشمی بخش دیگر سخنان خود را به موضوع ضرورت امر مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص داد و افزود: مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند بستر ثبت تجارب و نقاط ضعف و قوت فعالیت‌ها و برنامه ها در سال‌های اخیر باشد تا به این طریق بتوان از تجارب در برنامه های آینده بهره مند شد.

وی تأکید کرد: بر اساس بخشنامه‌ها و مکاتبات به عمل آمده در حوزه‌های مختلف ستادی و دانشگاه‌ها می‌بایست تا کنون بخش گسترده‌ای از فعالیت‌ها در قالب مستند آماده انتشار باشد و ما این انتظار را از دانشگاه‌ها داریم تا نسبت به این موضوع اهتمام لازم را به عمل آورند.

وی همچنین در خصوص لزوم آموزش کارشناسان فرهنگی گفت: رشد کارشناسان فرهنگی موجب رشد حوزه فرهنگی است و چراغ حوزه‌های فرهنگی توسط کارشناس روشن نگه داشته می‌شود بنابراین آموزش کارشناسان لازم و ضروری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه‌های ستادی و دانشگاه‌های غیر دولتی تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت دانشجویی در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل می باشند، ضرورت دارد تا برنامه ریزی مناسبی در این خصوص صورت پذیرد.

در ادامه فضل‌الله ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی وزارت علوم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های مناطق ده‌گانه کشور اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده قرار بود تا هریک از مناطق دهگانه کشور حداقل سه جلسه در طول سال برگزار نمایند که خوشبختانه این برنامه در اکثر مناطق کشور محقق شده است.

وی با تاکید بر روند فزاینده فعالیت‌های مناطق و مشارکت دانشگاه‌ها، افزایش کمی و کیفی دستاوردهای نشست‌های منطقه‌ای را افقی مطلوب ترسیم کرد و اظهار داشت: مناطق فرهنگی و گسترش فعالیت آنها از جمله سیاست هایی است که می تواند در ساماندهی مطلوب و مبتنی بر نیاز فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به طور جدی موثر باشد.

وی همچنین به موضوع هویت بخشی به دبیرخانه‌های مناطق اشاره و آن به مثابه امکان و ظرفیتی مناسب برای اجرای سیاستهای فرهنگی و تعامل بیشتر ستاد وزارت علوم و دانشگاه ها خواند و بر هم اندیشی و انتقال تجارب بین دانشگاه ها در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

ایرجی کجوری در ادامه با اشاره به دغدغه برخی دبیران مناطق مبنی بر سطح و جایگاه نقش آفرینی مناطق گفت: تشکیل مناطق ده گانه و عضویت دانشگاه‌ها در قالب شورای منطقه امری پذیرفته شده و مورد قبول در تمامی بخش‌های ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم وجود الگوی متوازن ساختاری در معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اظهار داشت: در این جلسه مقرر گردید تا دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی نسبت به تدوین الگویی واحد و متوازن در این خصوص اقدام کند.

ایرجی کجوری در بخش پایانی خود با اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران در خصوص اجرای طرح اقدام سنجی و اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: در این زمینه پیشنهاد می‌شود این پؤوهش توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی پیگیری و اجرا شود.

شالچی مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت آموزش کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: علاوه بر دوره‌های آموزشی که توسط شورای هر منطقه برگزار می شود، سلسله دوره هایی در قالب طرح 999 و یا دوره های دیگر به صورت مجازی برگزار می‌شود و این امر علی‌رغم ایرادات احتمالی گام مهمی در جهت توانمندسازی کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود و این گام با مشورت شما دست اندرکاران و مدیران تقویت خواهدشد.

وی همچنین بر توانمند سازی کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها از طریق آموزش و کارگاه‌های آموزشی تاکید کرد.

گفتنی است در این جلسه شورا پیرامون تقویت برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، اقدام سنجی و اثر سنجی برنامه های فرهنگی وتاکید بر اجرای منطقه ای آنها، چگونگی توزیع فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه های مختلف هر منطقه، ظرفیت ها و امکانات لازم برای توسعه و پویایی بیشتر دبیرخانه های مناطق و حمایت بیشتر از طرح‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق فرهنگی بحث و بررسی شد و بر اجرای سیاست های هدفمند فرهنگی و اجتماعی تاکید شد.

همچنین هر یک از اعضای حاضر در این نشست طی سخنان جداگانه علاوه بر اظهار نظر در خصوص پیشنهادات مطروحه به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها پرداختند و نمایندگان مناطق گزارشی از روند برگزاری نشست‌های مناطق و فعالیت های یکساله شورا ارائه دادند.

نظر شما