شناسهٔ خبر: 50618 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایتی از ملاقات شاملو و سحابی در اولین «نیلوفر آبی»

نخستین شماره مجله فرهنگی و هنری «نیلوفر آبی» در بیست و هشت صفحه منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مجله «نیلوفرآبی» که در اسفندماه سال گذشته در قالب ضمیمه فرهنگی روزنامه «قانون» منتشر شده بود، شماره نخست خود را به شکل مستقل و با سردبیری مسعود باستانی، منتشر کرد.

نخستین شماره این نشریه که حاوی گزارش‌ها و یادداشت‌هایی درباره رخدادهای فرهنگی و هنری کشور است، در حالی منتشر شده که تصویری طراحی شده از چهره احمد شاملو شاعر و مهندس عزت‌الله سحابی (مؤسس و مدیر مسئول سابق مجله ایران فردا) روی جلد آن نقش بسته و گزارشی درباره تنها ملاقات این دو شخصیت ارائه کرده است.

همچنین به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالروز درگذشت امیر جلال‌الدین اعلم، مطلبی در قالب یادنامه به این مترجم اختصاص یافته‌ است. این بخش که با یادداشتی از جلال ستاری شروع می‌شود، حاوی یادداشت‌هایی از گلی امامی (مترجم) و اصغر مهرپرور، یکی از چهره‌های انتشارات فرانکلین و انتشارات سروش، درباره مرحوم اعلم است.

بخش سوگ‌نامه مجله نیز درباره کورش اسدی (نویسنده) است که به تازگی و به شکل ناگهانی فوت شد. این قسمت با عنوان «ناگهان آقای نویسنده محو شد» شروع می‌شود با انتشار متن کامل سخنرانی فرزانه طاهری در روز تشییع و خاکسپاری اسدی به پایان می‌رسد.

همچنین مجله «نیلوفر آبی» در گزارش مفصلی به بررسی علل توقف جایزه داستان‌نویسی هوشنگ گلشیری پرداخته و دلایل آن را از نویسندگان و منتقدان ادبی جویا شده است.

بخش «اگر سردبیر بودم » به بازخوانی تجربیات روزنامه‌نگاری در حوزه فرهنگ و هنر می‌پردازد که در این شماره توسط حسین سناپور (دبیر صفحه ادبیات روزنامه‌های «حیات‌نو» و «زن») و ناصر صفاریان (عضو هیات تحریریه روزنامه «سلام») نوشته شده است.

بخش «تحفه‌نامه» نیز به معرفی مجموعه فیلم‌های مستند «کارستان» به همراه یادداشت‌هایی از رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب (مستند ساز) که تهیه‌کنندگی این فیلم‌ها را بر عهده داشته‌اند، پرداخته است.

همچنین در بخش پایانی مجله با عنوتن «نگاه نامه» ، کیومرث پوراحمد یادداشتی به بهانه سالگرد حمله ناو آمریکایی به ایرباس مسافربری ایران نوشته است.

مجله «نیلوفر آبی» دوهفته نامه‌ای است که با امتیاز و مدیریت مرکز فرهنگی و هنری سپیده تابان به جمع نشریات کنونی افزوده شده است.

نظر شما