شناسهٔ خبر: 50642 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازگشایی موزه عروسک و فرهنگ ایران/ منزل تازه برای سفیران فرهنگ

یک سال پیش موزه عروسک‌های ملل به خاطر مشکل مکان استقرار تعطیل شد و حالا قرار است عروسک‌ها و بازیچه‌های بخش ایران این موزه در فضایی جدید به نمایش درآید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی گلشن از بازگشایی موزه عروسک و فرهنگ ایران خبر داد و گفت: سال ۹۳ دو کلکسیونر خصوصی، یعنی من و مسعود ناصری، موزه‌ عروسک‌های ملل را در منطقه‌ پاسداران تهران و در فضایی اجاره‌ای با کمتر از هزار عروسک افتتاح کردیم؛ موزه‌ای که سال پیش، به علت اتمام مهلت اجاره، تعطیل شد و ما عروسک‌ها را در کارتن‌ گذاشتیم، به این امید که بار دیگر آن‌ها را به نمایش بگذاریم و فرهنگ و آداب و رسوم  ۸۰ کشور دنیا را به مردم بشناسانیم.

گلشن ادامه داد: حالا فضایی از سوی شهرداری منطقه ۱۲ به عروسک‌ها، لباس‌ها، بازیچه‌ها و صنایع دستی مناطق مختلف ایران تعلق گرفته و بخش ایران موزه پیشین «عروسک‌های ملل» به این محل تازه منتقل می‌شود و عروسک‌های ملل در خیابان میرداماد تهران باقی می مانند.

به گفته مدیر موزه عروسک و فرهنگ ایران، در این موزه علاوه‌بر عروسک‌های ایرانی و لباس و صنایع دستی، عروسک‌هایی که مژده دانش‌پژوه از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان چون جبار باغچه‌بان، توران میرهادی، هوشنگ مرادی کرمانی و ثریا قزل ایاغ ساخته و همچنین عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران به نمایش گذاشه می‌شود. بخشی هم به نمایش فیلم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص داده شده است.

گلشن، عروسک‌ها را سفیران فرهنگی دانست و گفت: با شناخت عروسک‌ها می‌توان با پیشینه تاریخی، فرهنگ و موقعیت اجتماعی ایران و جهان آشنا شد. بدون شک، این شناخت و آگاهی می‌تواند پایه‌های صلح، دوستی و احترام بین انسان‌ها را استوار کند.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در پایان گفت: موزه عروسک و فرهنگ ایران با همکاری شهرداری منطقه ۱۲، هفته آینده در آدرس تهران، دروازه دولت، خیابان خاقانی شمالی، کوچه فیات، شماره ۲ بازگشایی می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما