شناسهٔ خبر: 50660 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در گمانه زنی های انتخابات وزیر علوم چندان اهمیتی ندارد

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: در گمانه‌زنی‌های انتخاب کابینه به نظر می‌رسد وزیر علوم چندان مهم نیست این نگاه حداقلی به دانشگاه یعنی یک چالش جدی وجود دارد و آموزش عالی ما در خطر است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم رونمایی از فصلنامه «برگ فرهنگ»، فصلنامه مطالعات دانشگاه تهران که پس از ۵ سال وقفه منتشر شده است با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی دانشگاه در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

مجید سرسنگی در این مراسم با اشاره به اینکه این گردهمایی به بهانه انتشار مجدد فصل نامه‌ای است که در زمان خود نشریه‌ای با کیفیت محسوب می‌شد، گفت: ‌متاسفانه انتشار این نشریه در دوره‌ای متوقف شد و اصولا توقف فعالیت‌های فرهنگی از آفت‌های حوزه فرهنگ در کشور ما در زمینه تولید فرهنگی است.

وی ادامه داد: تولید فرهنگی به سختی آغاز می‌شود و به آسانی آن را متوقف می‌کنیم هیچکس هم سوال نمی‌کند که چرا یک نشریه، روزنامه، انتشارات، گروه تئاتر و ... متوقف و به تعطیلی کشیده شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر در بازار ارز چند تومان نرخ ارز خارجی بالا و پایین شود جامعه ملتهب شده و همه پیگیر می‌شوند که چه اتفاقی افتاده است ولی اگر سالن سینما، سالن تئاتر یا فعالیت یک انتشاراتی تعطیل شود یا مجله روزنامه‌ای توقیف شود؛ ظاهرا هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و کسی نگرانش نمی‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل مشکلات فرهنگی جامعه ما همین عدم توجه است و اینکه در قبال تولیدات فرهنگی که از سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند، نگران نیستیم.

سرسنگی به نگرانی‌هایی که درباره وضعیت آموزش عالی وجود دارد  اظهار داشت: با توجه به نگرانی‌هایی که در حوزه آموزش عالی و دانشگاه وجود دارد اولین شماره چاپ مجدد نشریه را به کارکرد دانشگاه اختصاص دادیم و این مسئله را به قضاوت گذاشتیم که اساسا دانشگاه ما چه رسالت و عملکردی دارد و آیا رسالتش را همسو با هدف مطلوب پی گرفته است این مساله را بررسی کردیم که آیا فارغ‌التحصیلان ما می‌توانند جایگزین چهره‌های فرهیخته و اساتید ماندگارمان شوند.

سردبیر نشریه دانشگاهی برگ فرهنگ، اضافه کرد: به نظر می‌رسد حتی حاضر نیستیم به تجربه و دانش آنهایی برگردیم که خود موسس جریان دانشگاه و تحصیلات آکادمی شده‌اند عملا حرف‌هایی را تکرار می‌کنیم که خود بنیانگذاران نهاد دانشگاه در غرب سالها است از آن عبور کردند و به نظریات جدید رسیده‌اند. مخصوصا در علوم انسانی و هنر با بحران جدی روبه‌رو هستیم و سالها است که مراکز دانشگاهی ما تولید اندیشه به معنای واقعی ندارند و سپس شاهد مقاله‌سازی برای بالابردن اعداد و ارقام و امتیازگیری و ارتقای شغلی در رده استادی هستیم.

وی ادامه داد: مشکلاتی مثل ثروت علمی و... همه معلول هستند و یک علت سبب ایجاد آنها شده وهمه باید به دنبال علت‌ها باشیم نه اینکه خودمان را مثل امروز در یک تار گرفتار کنیم و دراین میان تولید علم واندیشه صدمه بینید.

سرسنگی یادآور شد: اگر تولید و اندیشه را سرکوب کنیم استادان تنها به جدول ارتقا در رده آموزشی فکر می‌کنند و دانشگاه ما خروجی نخواهد داشت. امروز می‌بینیم در گمانه‌زنی‌های انتخاب کابینه به نظر می‌رسد وزیر علوم چندان مهم نیست و اینکه بی‌سر و صدا و بی‌حاشیه فردی انتخاب شود، کافی است. این نگاه حداقلی به دانشگاه یعنی یک چالش جدی وجود دارد و آموزش عالی ما در خطر است مخصوصا وقتی قرار باشد با دانشگاه‌های خارجی تعامل و ارتباط داشته باشیم. مجلاتی مثل برگ فرهنگ می‌تواند کمک کند تا فرهنگ دانشگاهی و کارکرد دانشگاه مورد توجه قرار بگیرند و اساس این وظیفه را دارند که به سوالات مهم چالش‌های دانشگاه پاسخ دادند.

نظر شما