شناسهٔ خبر: 50665 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین کتاب دکتروف به ایران رسید/ یک روایت غافلگیرکننده

«مغز اندرو» آخرین اثر نویسنده مشهور آمریکایی «ادگار لارنس دکتروف» که درست یک سال قبل از مرگش در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، با ترجمه سیدسعید کلاتی به بازار نشر ایران راه یافت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «مغز اندرو» آخرین شاهکار تکان‌دهنده خالق «رگتایم»، «بیلی باتگیت» و «کتاب دانیل» است که ما را با خود به سفری اعجاب‌انگیز درون مغز مردی می‌برد که بیش از یک بار در زندگی باعث بلاهای خانمان‌سوز برای دیگران شده است.

این رمان برخلاف رمان‌های معروف قبلی دکتروف، پیرنگ تاریخی ندارد و در قالب یک گفتگوی دونفره جذاب شکل می‌گیرد. به گفته سعید کلاتی، مترجم این اثر، طرفداران دکتروف بعد از خواندن این رمان، قطعاً غافلگیر خواهند شد چون در «مغز اندرو» خبری از آن رویکرد تمام صفحه‌ای دکتروفی به داستان وجود ندارد، در عوض ما با یک گفتگوی ۱۶۰ صفحه‌ای بین اندرو و روانکاوش مواجهیم.

کتاب «مغز اندرو» مملو از غافلگیری‌هایی است که کشف‌شان تنها از یک ذهن خلاق و پویا برمی‌آید. این اثر، رمانی کوتاه، اما جذاب همراه با نکاتی است که شما را به دنیای درون مغز می‌برد و کاری می‌کند که با خواندن هر جمله‌اش به مابه‌ازاهای آن در مغز خود فکر کنید. در قسمتی از داستان می‌خوانیم:

«آی آکروبات‌باز عزیزم! ممکن است ما هستی‌های لایزالی در وجود خود، جریاناتی محض در اقیانوس مولکول‌های خود باشیم. اما امیدوار باش! بگذار امیال وحشی‌ات تو را به زمین، به فرهنگ، به تمدن، به نیازهای جسمانی‌ات، به من بازگردانند. چیزهای زیادی برای آموختن به تو در سر دارم! و عشق همان ضربه ناغافلی است که ما را نسبت به ناامیدی و یأس بی­‌شعور می‌کند.»

کتاب ۱۶۷ صفحه‌ای «مغز اندرو» را نشر «هیرمند» در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۱۲ هزار تومان منتشر و راهی کتابفروشی‌ها کرده است.

نظر شما