شناسهٔ خبر: 50679 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به ادیان و مذاهب رایج در عهد ایلخانی

کتاب «دین و مذهب در عهد ایلخانی» که در قالب دوزبانه (فارسی - انگلیسی) به همت مسعود فریامنش تدوین شده، ۹ مقاله را مشتمل بر گزارش‌هایی از تاریخ ادیان و مذاهب رایج در عهد ایلخانی ارائه می‌کند.

نگاهی به ادیان و مذاهب رایج در عهد ایلخانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  هنگام یورش ویرانگر مغولان به ایران به سرکردگی چنگیزخان و سپس استقرار دولت ایلخانی به دست هلاکو، ایران‌زمین مملکتی تماما اسلامی محسوب می‌شد و اسلام با تمامی فرقه‌ها، نحله‌ها و مذاهب مختلف، حیات اجتماعی اعم از سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و هنری و علمی مردمان ایران را تحت‌تاثیر خود قرار داده بود. با این‌حال حمله مغول، علاوه بر تغییر چهره سیاسی ایران، سیمای دینی این سرزمین را نیز دگرگون کرد و ایرانیان آن عصر را با اوضاع و احوالی نوین و متفاوت روبه‌رو کرد. مغولان به‌جز ویرانی و کشتارهای وسیع، دین و مذهب و البته فرهنگ خاص خود را نیز به سرزمین‌های فتح شده از جمله ایران می‌بردند. در این میان، دین‌های نورسیده این فاتحان جدید، یعنی آئین‌های شمنی و بودا، نزد جامعه مسلمان ایران، ادیان و مذاهبی بیگانه و ناآشنا تلقی می‌شدند که به پشتگرمی فاتحان جدید، مجالی برای جولان یافته بودند.
 
کتاب «دین و مذهب در عهد ایلخانی» در قالب دوزبانه (فارسی - انگلیسی) به همت مسعود فریامنش تدوین شده و ترجمه مقالات آن‌را فریده قاسمی و زهرا کاظمی لتهری برعهده داشته‌اند.
 
«دین و مذهب ایلخانان» نوشته مهدی حمیدی، «آیین بودا در دربار ایلخانی» به قلم مسعود فریامنش، «دین یهود در عهد ایلخانی» اثر سعید وفایی، «مسیحیت در عصر ایلخانی» نوشته مهدی کبکی، «اسلام در عهد ایلخانی» اثر سمیه ربیعی، «اسماعیلیان در عهد ایلخانی» به قلم مهدی برجسته، «تصوف در عهد ایلخانی» نوشته لیلا الهیان، «سیاست دینی ایلخانان» اثر مریم فلاحتی موحد و «منبع‌شناسی سیاست مذهبی ایلخانان» به قلم فریبا پات، ۹ مقاله ارائه شده در این کتاب هستند.

در صفحه ۱۱۷ در مقاله «تصوف در عهد ایلخانی» نوشته لیلا الهیان آمده است: «حمایت ایلخانان مسلمان و وزرای دانشمند ایرانی‌شان از صوفیه، یکی از دلایل اصلی رونق و تجدید حیات تصوف این دوره بوده است. اسلام آوردن غازان خان، خود موجب قدرت یافتن این دین شد. همچنین او تمایلات صوفیانه داشت و این خود نفوذ و رواج روزافزون تصوف را در پی داشت. به عبارتی اسلام در عهد او بر بنیادی صوفیانه استقرار یافت. شایان یادآوری است که غازان در ۶۵۴ قمری در حضور صدرالدین ابراهیم حمویه، از مشایخ کبرویه، اسلام آورد و از قرار معلوم در همان مجلس به حلقه صوفیه درآمد. این امر، بیانگر آن است که مغولان بیش از آنکه به مذاهب رسمی و سنتی‌تر تمایل نشان دهند، به تصوف علاقه‌مند بودند.»
 
نخستین چاپ کتاب «دین و مذهب در عهد ایلخانی» در ۳۲۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۱۸ هزار تومان از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه راهی بازار نشر شده است.

نظر شما