شناسهٔ خبر: 50688 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا ثبت جهانی شهر یزد مهم است؟/ دیگر بافت تاریخی زنده نداریم

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی گفت: یکی از دلایل اهمیت ثبت جهانی شهر یزد این است که زندگی در این بافت جریان دارد و با وجود گستردگی هنوز با سبک تاریخی‌اش حفظ شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فرهاد عزیزی،  مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی گفت: ثبت جهانی شهر یزد به چند دلیل اقدام مهمی بوده است چون ما در ایران یک شهر تاریخی با این انسجام و یک دستی در حوزه بناهای تاریخی دیگر نداریم چون بافت تاریخی آن متراکم و به هم پیوسته است و این یکی از امتیازاتش به شمار می آید. بنابراین ثبت جهانی این شهر می تواند عاملی باشد که همیشه این شهر برای ایران بماند.

وی ادامه داد: شاید زمانی برسد که با وجود ساخت و سازهای زیادی که در شهرها می شود، دیگر بافت تاریخی شهری به این معنا در هیچ یک از استانها نداشته باشیم چون کم کم بافت‌های تاریخی از شهرها در حال پاک شدن است.

عزیزی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل ثبت جهانی شهر یزد این بود که این بافت تاریخی زنده است و مردم در آن زندگی می کنند این ویژگی برای یونسکو بسیار مهم است چون روال زندگی در این بافت تاریخی گسترده بسیار زنده تر از سایر بافت های تاریخی شهرهای دیگر است. ضمن اینکه برای حفظ این شهر یک برنامه ریزی وجود دارد. شاید اگر پایگاه‌های دیگر نیز دارای یک برنامه جامع بودند شاهد از بین رفتن آنها نبودیم.

عزیزی به همت مردم و مسئولان شهر یزد نیز برای ثبت جهانی بافت تاریخی اشاره کرد و گفت:  مردم و مسئولان از زمانی که متوجه شدند ثبت جهانی چقدر می‌تواند برای آن‌ها مهم باشد تلاش کردند که دیگر ساخت و ساز بی رویه ای انجام نشود و خانه های خود را در این بافت نگه دارند.

وی افزود: وقتی یک بافت تاریخی دارای پلان مدیریتی باشد می توان برنامه‌های استراتژیک برای شهر داشته باشیم تا زمانی که برای آن مشکلی پیش آمد حل کنیم. در ثبت جهانی شهر یزد نیز این اتفاق افتاد که این شهر اکنون متعلق به همه مردم جهان است و در برابر هر اتفاقی باید پاسخگو باشیم.

نظر شما