شناسهٔ خبر: 50747 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در خانه‌ نجیب محفوظ باز شد

طرحی در مصر در مرحله‌ی اجرا است که این امکان را به گردشگران می‌دهد تا از خانه‌ نجیب محفوظ، برنده‌ی نوبل ادبیات، و همین‌طور خانه‌های نویسندگان و هنرمندان دیگر مصری دیدن کنند.

در خانه‌ نجیب محفوظ باز شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ساکنان و گردشگران در قاهره می‌توانند از خانه هنرمندان و افراد تاثیرگذار مصری دیدن کنند.
 
به نوشته‌ی روزنامه‌ الحیات، این اقدام برای گردشگرانی که سالانه با انگیزه‌های ادبی بازدید از خانه و آثار برجای‌مانده از نویسندگان و شاعران به شهری سفر می‌کنند می‌تواند مفید باشد.
 
محل زندگی سعاد حسنی، ستاره‌ی سینما؛ محمد التابعی، نویسنده‌ی مصری، یوسف شاهین، کارگردان سینما؛ و فؤاد حداد، شاعر لبنانی‌الاصل از مکان‌هایی هستند که گردشگران در مصر می‌توانند از آنها دیدن کنند.
 
این اقدام را سازمان مردمی هماهنگی تمدن‌ها در مصر به مرحله اجرا گذاشته است. تابلوهایی که روی آنها عبارت «این جا زیست» نوشته شده و بر سر در منازل افراد تاثیرگذار که در مصر زندگی کرده بودند نصب شده‌اند تا گردشگران و علاقه‌مندان را به سوی خود جذب کنند.
 
این فکر اولین بار از سوی کامل زهیری، نویسنده فقید مصری، در زمان حیاتش مطرح شد. او تلاش‌های بسیاری در جهت محقق کردن بازدید از خانه‌های هنرمندان و شاعران در راستای افزایش جذابیت‌های گردشگری قاهره به انجام رساند.
 
زهیری که برنده بسیاری از جایزه های فرهنگی شده بود تلاش‌های زیادی برای نصب تابلوی «در اینجا زیست» بر سر در منازل مشاهیر قاهره کرد تا به گردشگران و ساکنان قاهره اهمیت آن مکان‌ها یادآوری شود.
 
سعده، رئیس سازمان مردمی هماهنگی تمدن‌ها گفته است انتخاب مشاهیر قاهره به عهده‌ی کمیته‌ای از مورخین و اهالی فرهنگ مصری است. در این پروژه تابلوهای «در اینجا زیست» روی خانه‌هایی نصب می‌شود که در فرهنگ و هنر مصر به گونه‌ای تاثیرگذار بوده‌اند و اکنون از این جهان رخت بربسته‌اند.
 
تا به حال درهای 10 خانه از مشاهیر ادبی و هنری مصر به روی بازدیدکنندگان باز شده که اسم نجیب محفوظ، نویسنده مصری و برنده‌ی نوبل ادبیات، نیز میان آنها به چشم می‌خورد.
 
بازدید از خانه‌های مشاهیر ادبی و هنری در کشورهای دیگر هم از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود و سعی می‌شود در روند بازدید از آنها سخت‌گیری نشود.
 
در لندن گردشگران می‌توانند از خانه‌ی چارلز دیکنز، نویسنده‌ قرن نوزدهمی بریتانیا، دیدار کنند یا به خانه‌ای وارد شوند که بنیامین جانسون در آن اولین لغت‌نامه جامع انگلیسی را نوشت یا در مکان‌هایی گام بردارند که لوکیشن داستان‌های پلیسی شرلوک هلمز به شمار می‌آید.

نظر شما