شناسهٔ خبر: 50761 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پدری که رهبری ارکستر را برای پسرش به ارث گذاشت

«حسین شهبازیان» که در سن ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت، به‌عنوان رهبر ارکستر، خاطرات زیادی را برای هنرمندان معاصر و مردم ثبت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد که یکی از آن‌ها پسرش، فریدون شهبازیان - رهبر ارکستر ملی ایران - است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حسین شهبازیان در سال ۱۲۹۵ در تهران متولد شد و از ۱۷ سالگی ویولن‌نوازی را در کلاس استاد ضیاء سیحون شروع کرد و با راهنمایی مرحوم مهدی خالدی در کلاس شادروان استاد ابوالحسن صبا شرکت کرد و ردیف‌های موسیقی ایران را که به همت زنده یاد ابوالحسن صبا تدوین شده بود، یاد گرفت. پس از آن، او برای آشنایی بیشتر با سبک‌های مختلف موسیقی، چند سال در کلاس استادان خارجی و ایرانی، موسیقی کلاسیک را آموخت و به‌عنوان معلم، شاگردان درس موسیقی را تعلیم و آموزش داد.

با افتتاح فرستنده‌های رادیو و شروع کار آن، بیشتر هنرمندان ایران در برنامه‌های رادیویی شرکت کردند. او نیز در رادیو تهران و بعد از آن، در رادیو نیرو هوایی شروع به کار کرد. او و جعفر بزرگی هفته‌ای یک برنامه در رادیوهای «نیرو هوایی»، «ژاندارمری» و «شهربانی» اجرا می‌کردند.

حسین شهبازیان سال‌های زیادی به‌عنوان نوازنده و رهبر ارکستر شماره ۳ رادیو ایران فعالیت داشت و برای خوانندگان بسیاری، آهنگ‌های زیبا و به‌یادماندنی اجرا کرد.

به‌دلیل مرسوم بودن اجرای کنسرت در آن زمان، این هنرمند کنسرت‌های زیادی را در تئاترها و سالن‌های تهران موسیقی اجرا کرد و با تشکیل یک ارکستر، به کیفیت اجرای کنسرت‌ها اضافه کرد و خاطرات فراموش‌نشدنی‌ای برای هنرمندان معاصر باقی گذاشت و از این راه، هنرمندان با ارزشی را به جامعه موسیقی تحویل داد.

شهبازیان یکی از کارمندان وزارت فرهنگ وقت بود و به‌عنوان معلم و هنرآموز موسیقی تا زمان بازنشستگی مشغول به کار بود. او در کنار کار و تدریس، آهنگسازی می‌کرد و در تشکیل گروه ارکستر کوشا بود؛ اما به‌دلیل برخی مسائل، از فعالیت در رادیو دست کشید و دوران بازنشستگی خود را به آهنگسازی و تعلیم شاگردانش گذراند.

فریدون شهبازیان، فرزند ارشد او نیز توانست موسیقی ارکسترال را که در موسیقی ایران مهجور مانده بود، به جامعه هنری ایران عرضه کند.

درپی درگذشت حسین شهبازیان در هفتم مردادماه، محمدرضا عارف «رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی»، علی مرادخانی «معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، شهرداد روحانی «رهبر ارکستر سمفونیک تهران»، علی‌اکبر صفی‌پور «مدیرعامل بنیاد رودکی»، بهرام جمالی «مدیر عامل انجمن موسیقی ایران» و عباس محمدی «مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری»، غلامحسین شاه‌علی «رئیس تالار وحدت»، مهدی افضلی «مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر» در پیام‌هایی این ضایعه را به فریدون شهبازیان تسلیت گفتند.

در پیام مهدی افضلی - مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر - که امروز (هشتم مردادماه) برای درگذشت این نوازنده، مدرس موسیقی و رهبر ارکستر صادر شده، خطاب به فرزند او، فریدون شهبازیان آمده است: «ضایعه درگذشت ایشان را که خود از اساتید هنر والای موسیقی و از چهره‌های ماندگار این عرصه بودند، از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم.»

مراسم خاکسپاری استاد حسین شهبازیان دوشنبه، ٩ مردادماه ساعت ١٠ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود. همچنین مراسم یادبود او پنج‌شنبه، ١٢ مردادماه از ساعت ١٨ تا ١٩:٣٠ در مسجدالنبی ولنجک به آدرس ولنجک، بلوار دانشجو، میدان یاسمن برگزار می‌شود.

نظر شما