شناسهٔ خبر: 50785 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خطاها و تجربیات نویسندگی

کتاب «خطاهای نویسندگی و تجربیات نویسندگی» اثر مهدی رضائی منتشر شده است. این اثر ضمن ارائه ۷۰ خطای نویسندگی، از زاویه دید ۱۵ نویسنده سرشناس، تجربیاتی را در باب نوشتن مطرح کرده است.

خطاها و تجربیات نویسندگی

به گزارش فرهنگ مروز به نقل از ایبنا؛ نکاتی که در این اثر از آن زیرعنوان «خطاهای نویسندگی» ارائه شده است، حاصل تجربیات نزدیک به دو دهه فعالیت مؤلف در کارگاه‌های مختلف داستان‌نویسی و مطالعه در این زمینه از نویسندگان و استادان مختلف است. وی در این بخش، ۷۰ خطای نویسندگی را شرح داده است.
 
بخش دوم یعنی «تجربیات نویسندگی» شامل ۱۵ مصاحبه با نویسندگان مطرح ایرانی درباره تجربیات‌شان در عرصه نویسندگی است. این نویسندگان عبارتند از جمال میرصادقی، محمد محمدعلی، احمد بیگدلی، میترا الیاتی، محمدرضا گودرزی، الهه منافی (دستیاری)، حمید عبدالهیان، علیرضا محمودی ایرانمهر، جواد مجابی، شهرنوش پارسی‌پور، علی عطاران، احمد آرام، ژیلا تقی‌زاده، احمد اکبرپور، کامران محمدی.
 
نویسنده در بخشی از این اثر بیان کرده است: «نویسندگی در گرو چهار قاعده کلی است. اول داشتن علاقه، دوم داشتن پشتکار و اندیشه، سوم گوش سپردن به نقدها و چهارم گوش نسپردن به یاه‌های شبه منتقدان.
 
اگر شما به کاری علاقه داشته باشید بدون شک آن را با انگیزه انجام می‌دهید. اگر شما پشتکار و اندیشه داشته باشید، بدون شک آن را بهتر انجام خواهید داد. اگر شما منتقد داشته باشید، آن‌ها شما را قوی‌تر خواهند کرد. اگر شما اجازه ندهید که یاوه‌های شبه‌منتقدان در ذهن شما رسوخ کند، پس بدون شک ذهن آرام‌تری برای پیشرفت خواهید داشت.
 
این چهار نکته طلایی نه تنها در نویسندگی، که در هر کاری می‌تواند به یاری شما بیاید. به آدم‌های موفق توجه کنید. کدام‌یک از آن‌ها این چهار نکته را نداشته‌اند و توانسته‌اند موفق شوند؟!
 
و اما بزرگ‌ترین درسی که آموختم؛ مدیون نویسنده گرانقدر جناب آقای جواد مجابی هستم. آن درس این بود که نویسنده شدن کار خیلی سختی نیست، با چند سال تمرین و مداومت شما می‌توانید نویسنده شوید اما انسان بودن کار بسیار سختی است.»
 
نخستین چاپ کتاب «خطاهای نویسندگی و تجربیات نویسندگی» ار مهدی رضایی، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۳۳۶ صفحه، به بهای ۲۵۰ هزار ریال از سوی انتشارات آرادمان راهی بازار نشر شده است. 

نظر شما