شناسهٔ خبر: 50799 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره هجدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد؛

شماره هجدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد

فرهنگ امروز 18 پرونده اندیشه شماره هجدهم نشریه فرهنگ امروز با عنوان «جادوی ابن خلدون» در پی پاسخ به این پرسش است که آیا پاسخ‌گویی به مسایل امروزین علوم انسانی با تاسی از ابن‌خلدون ممکن است؟ در این پرونده امکان تاسیس علوم انسانی و اجتماعی با میراث ابن‌خلدون به صورت مفصل پرداخته شده است. همچنین سید جواد طباطبایی در مطلبی به نقد تز امتناع تفکر آرامش دوستدار پرداخته است.

فرهنگ امروز:

شماره هجدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد. سرمقاله این شماره به قلم سردبیر با عنوان «چراغ جادوی مقدمه» در پی پاسخ به این پرسش است که آیا پاسخ‌گویی به مسایل امروزین علوم انسانی با تاسی ابن‌خلدون ممکن است؟ این موضوع درواقع موضوع پرونده اندیشه این شماره است که امکان تاسیس علوم انسانی و اجتماعی با میراث ابن‌خلدون به صورت مفصل پرداخته شده است. در این پرونده با عنوان جادوی ابن خلدون؟ علی اردستانی این امکان را بررسی کرد که آیا بحث درباره کارآمدی دولت ذیل مقدمه ابن‌خلدون ممکن است یا خیر. محمد آل‌مهدی نیز نگاهی داشت به تفسیر روشنفکران عرب و به طور خاص عبدالله عروی از ابن‌خلدون. همچنین در این پرونده چند گفت‌وگوی جالب توجه منتشر شده است. ترجمه گفت‌وگویی مفصل با عبدالسلام شدادی، مصاحبه با محسن الویری در باب نسبت تاریخ نگاری ابن‌خلدون با گذشته و آینده اش، مصاحبه با غلامرضا جمشیدیها که این ادعا را کرده که هر سوال جامعه‌شناسی را می‌تواند در چارچوب تئوریک ابن‌خلدون پاسخ دهد. همچنین خوانندگان می‌توانند در این شماره از مهم‌ترین پژوهش‌های با کیفیت صورت گرفته درباره ابن‌خلدون به زبان فرانسه و انگلیسی آشنا شوند. کتابشناسی ابن‌خلدون (آنچه که در مورد ابن خلدون در ایران به چاپ رسیده است) تکمیل کننده گزارش پیشین است. اما در این پرونده دو مطلب مهم دیگری منتشر شده است: یکی ترجمه کتابچه‌ای با عنوان دین و توسعه سیاسی به قلم باربارا فریر استواسر که ایده‌هایی را درباره مقایسه ابن‌خلدون و ماکیاوللی بیان داشته است. و مطلب دیگر مطلبی است با عنوان گفتار در شرایط امتناع به قلم سید جواد طباطبایی که در آن به نقد تز امتناع تفکر آرامش دوستدار پرداخته است.

نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۴۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۴۲۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

در بخش آموزه با عنوان قلمروهای جدید دانش تاریخ درباره سبک و سیاق تاریخ‌نویسی مکتب آنال بحث شده است. از آنجا که متن قابل توجهی در خصوص این مکتب در ایران ترجمه نشده و یا به نگارش درنیامده فرهنگ امروز تلاش کرد بتواند با آنال‌پژوهان دیگر کشورها ارتباط برقرار کند و این موضوع را با آنها به بحث گذارد. در همین راستا، دست‌آوردهای مکتب آنال در گفت‌وگویی با آندره بورگی‌یر طرح شد. فرانسوا دوس نیز در گفت‌وگو با فرهنگ امروز از مکتب آنال تا تاریخ جدید سخن گفته است. مصاحبه مهم دیگر گفت‌وگو با پیتر برک است که در آن شباهت‌های بین فوکو و آنال بیان شده است و این مساله را روشن شده که آیا فوکو یک آنالی است یا خیر؟ او همچنین در این مصاحبه تاملاتی هم درباره گرایش ایرانیان به نسل دوم آنالی‌ها داشته است. همچنین مقاله‌ای از او با عنوان مسیرهای جدید (آنال از ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۴) در این پرونده ترجمه شده است. در این بین اما احمد نقیب زاده  هم در گفتاری بحثی را در باب درس‌هایی که باید از آنال آموخت را مطرح می‌کند.

مطالعات فرهنگی بخش جدیدی است که از این شماره به جمع پرونده‌های فرهنگ امروز پیوسته است. اولین پرونده با عنوان تجربه خیابان تاملاتی داشته در معنای خیابان در فرهنگ و زیست شهری. فرهنگ امروز تلاش کرد هر آنچه را که به این تجربه مربوط می شود را در قالب مقاله بررسی کند. ریخت شناسی خیابان، خیابان و امر روزمره شهری، خیابان و امر زیباشناختی، بازنمایی سینمایی خیابان، خیابان و امر تاریخی سیاسی، تجربه زیسته خیابان، بازنمایی سینمایی خیابان، بازنمایی ادبی خیابان، اقتصاد سیاسی خیابان، مطالعه موردی خیابان از جمله این موضوعات هستند که برای هر کدام از آنها یک یا چند مقاله مجزا به نگارش درآمده است.

ساحت روایت نشده مشروطه عنوان پرونده تاریخ این شماره فرهنگ امروز است که به بهانه سالگرد انقلاب مشروطه این مساله را بررسی کرد که از خلال اسناد چه مسایلی از تاریخ مشروطه را می توان بیرون کشید. در راستای همین موضوع گفت‌وگویی انجام شد با شهرام یوسفی‌فر در باب مطالعات تاریخ اجتماعی از خلال اسناد و گفت‌وگویی با علی ططری در باب اسناد آرشیوی ایران و خارج از ایران. امید رضایی، مصطفی نوری و رضا مختاری با نگارش یادداشت هایی موضوعات اسنادی را بررسی کردند.

در بخش پیشخوان طبق روال گذشته چندین کتاب به نقد و بررسی گذاشته شدند که نوشتار و تفاوت ژاک دریدا، و پدر سالار یا قدرت طبیعی شاهان رابرت فیلمراز آن جمله اند. همچنین گفت‌وگو با رودی متی درباره کتاب تاریخ پولی ایران، گفت‌وگو با شهرام پازوکی در باب کتاب تازه منتشر شده ایشان به نام نظری به عمل، گفت‌وگو با ابوالحسن تهامی در باب دلایل ترجمه مجدد آثار شکسپیر از دیگر مطالب این بخش هستند.همچنین در این بخش به بهانه انتشار جلد دوم فرهنگ جامع زبان فارسی پرونده ای ترتیب داده شد و با علی اشرف صادقی که سرپرستی تیم این فرهنگ را برعهده دارند گفت‌وگویی صورت گرفته است. علیرضا امامی، نسرین پرویزی و علاءالدین طباطبایی از حاضران دیگر این بخش هستند.

بخش گزارش این ماه اما کمی متفاوت است. طبق روال گذشته اتفاقات اخیر از جمله مرگ پیتر برگر، انتشار اسناد جدید در مورد کودتای ۲۸ مرداد و موارد دیگر گزارش شد و مصاحبه ای خواندنی هم با مجید کیانی استاد سنتور ایران از دوران تحصیلش در فرانسه ترتیب داده شد. اما آنچه که بهانه عکس جلد این شماره نیز شده است، گفت‌وگو با استاد گرانقدر فتح الله مجتبایی است. در این بخش ایشان در مصاحبه با فرهنگ امروز از نیما و خانلری و... می‌گوید و از دیدگاه هایش در باب شعر و شاعران فارسی. غلامعلی حداد عادل، ضیا موحد مهری باقری و حسن ذوالفقاری یز از دیگر حاضران در این بخش هستند.

هجدهمین شماره فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه بزرگ در ۱۸۰ صفحه و به قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما