شناسهٔ خبر: 50808 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت کسینجر از «نظم جهانی» در ایران منتشر شد

کتابی از هنری کسینجر با عنوان «نظم جهانی» در ایران ترجمه و منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «نظم جهانی» اثر هنری کسینجر سیاستمدار برجسته و کهنه‌کار ایالات متحده آمریکا را منتشر کرد.

این کتاب دربرگیرنده مجموعه نظریات کسینجر درباره موضوع نظم نوین بین‌الملل در جامعه جهانی است و در آن این مساله در ارتباط با بخش‌های مختلف دنیا به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفته است.

کسینجر این کتاب را در ۱۰ فصل تنطیم کرده که دو فصل نخست آن به موضوع اروپا و نقش آن در نظم تکثرگرای جهانی اختصاص دارد و طی آن از پایان موازنه قدرت اروپایی سخن به میان آورده است.

کتاب در فصل سوم به موضوع اسلامگرایی و خاورمیانه وارد شده و موضوعاتی مانند اسلام‌گرایی و بهار عربی، سوریه، فلسطین، عربستان و... در آن بحث شده است. چهارمین فصل کتاب اما به موضوع رویکرد ایران و آمریکا در مقابل هم توجه نشان داده است.

کسینجر در این کتاب نخست مساله سنت حکومت‌داری ایرانی و پس از آن انقلاب اسلامی و توسعه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده است.

ویژگی‌های چند بعدی آسیا و نقش ایالات متحده در ایجاد نظم جهانی عنوان دو فصل بعدی این کتاب است اما نویسنده در هشتیمن فصل از کتابش از کشور خود با عنوان «ابر قدرت مردد» یاد کرده و مصداق‌هایی را برای این مهم در واکاوی نقش حضور آمریکا در جنگ‌های کره، ویتنام، افغانستان، عراق و دوران جنگ سرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مساله فناوری‌های نوین اعم از فناوری انرژی اتمی و سایبری و مساله تکامل نظم بین‌المللی نیز مهمترین موضوع فصول پایانی این کتاب به شمار می‌رود.

کسینجر در این کتاب تلاش کرده تا نشان دهد آنچه امروزه به عنوان مفهوم نظم شناخته می‌شود حدود چهار قرن پیش در اروپای غربی‌ زاده شده است و چند دستگی ناخواسته و تصادفی در تاریخ اروپا تبدیل به الگویی از یک نظم جدید بین‌المللی شد که چشم‌انداز فلسفی کاملا منحصر به فردی داشت.

این کتاب را انتشارات علمی و فرهنگی در ۴۵۷ صفحه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما