شناسهٔ خبر: 50827 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تدوین دانشنامه آرشیو و مدیریت اسناد آغاز شد

غلامرضا عزیزی، رییس پژوهشکده اسناد آرشیو ملی از تدوین دانشنامه آرشیو و مدیریت اسناد با تصویب شورای پژوهش سازمان با تایید و تاکید اشرف، بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد.

تدوین دانشنامه آرشیو و مدیریت اسناد آغاز شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ غلامرضا عزیزی، رییس پژوهشکده اسناد آرشیو ملیگفت: با تصویب شورای پژوهش سازمان و با تایید و تاکید اشرف بروجردی، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تدوین دانشنامه آرشیو و مدیریت اسناد آغاز شد.

وی افزود: طرح تدوین این دانشنامه، طرحی برگرفته از نیازهای پژوهشگران و همچنین مراکز مختلف آرشیوی در کشور است که با استفاده از متخصصان برجسته این حوزه در قالب اثری مرجع در حوزه علوم آرشیو و مدیریت اسناد، بر اساس نظم الفبایی ارائه خواهد شد.

رییس پژوهشکده اسناد آرشیو ملی ادامه داد: در تدوین این دانشنامه دو شورا و یک دبیرخانه پیش‌بینی شده است: الف: شورای علمی سیاستگذاری مرکب از تنی چند از اعضای هیات علمی و پژوهشگران حوزه آرشیو و مدیریت اسناد و تدوین دانشنامه،ب: شورای مدخل‌گزینی مرکب از محققان و کارشناسان حوزه آرشیو و مدیریت اسناد، پ: دبیرخانه.

عزیزی بیان کرد: هدف از اجرای طرح، تدوین دانشنامه آرشیوی به عنوان مرجع معتبر در مباحث مربوط به آرشیو و مدیریت اسناد برای محققان، پژوهشگران، مورخان و همچنین سندپژوهان و کارکنان مراکز آرشیوی از جمله آرشیو ملی ایران است که در برگیرنده موضوعات و مدخل‌های مرتبط با آرشیو باشد.

وی افزود: این طرح در واقع به گونه‌ای پایه‌ریزی شده تا ضمن جلوگیری از هرج و مرج زبانی و معلوم شدن بار معنایی هر واژه تخصصی آرشیو و مدیریت اسناد و همچنین معادل آن در زبان انگلیسی، بتواند پاسخگوی نیازهای کلیه استفاده‌کنندگان از این واژگان تخصصی نیز باشد. در واقع اطمینان از کاربرد دقیق واژگان آرشیو و مدیریت اسناد و تعاریف ارائه شده با استناد به منابع و مراجع معتبر از مهم‌ترین اهداف طرح است.

رییس پژوهشکده اسناد آرشیو ملی ادامه داد: هم‌اکنون در پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، طرح دانشنامه سندشناسی در حال انجام است و طرح دانشنامه آرشیو و مدیریت اسناد در راستا و در ادامه آن دانشنامه ارائه و شروع به کار کرده است.

نظر شما