شناسهٔ خبر: 50828 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قانعی‌راد از «دیالکتیک در اندیشه دورکهایم» می‌گوید

درسگفتار «دیالکتیک در اندیشه دورکهایم» با ارائه محمدامین قانعی‌راد برگزار می‌شود.

قانعی‌راد از «دیالکتیک در اندیشه دورکهایم» می‌گوید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ موسسه پرسش با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران درسگفتار «دیالکتیک در اندیشه دورکهایم» را با ارائه محمدامین قانعی‌راد برگزار می‌کند.

شروع این دوره آموزشی از یکشنبه ۲۲ مرداد ماه ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه خواهد بود. 

داوید امیل دورکیم (زاده ۱۵ آوریل ۱۸۵۸ - درگذشته ۱۵ نوامبر ۱۹۱۷)، جامعه‌شناس بزرگ قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم است.

به عقیده بسیاری، دورکیم بنیان‌گذار جامعه‌شناسی به‌شمار می‌رود. هرچند آگوست کنت به عنوان واضع واژه جامعه‌شناسی (Sociology) شناخته می‌شود، ولی اولین کسی که توانست کرسی استادی جامعه‌شناسی را تأسیس کند، دورکیم بود. وی همچنین مؤسس سال‌نامه جامعه‌شناسی (L'Année Sociologique) در فرانسه است.

عمده کارهای دورکیم به مکتب اثبات‌گرایی گرایش دارد. او معتقد بود رخدادهای اجتماعی دارای واقعیت خاص خود هستند و از نظر او می‌توان واقعیت‌های اجتماعی را همچون شیء مورد بررسی قرار داد. نخستین اصل مشهور جامعه‌شناسی او این بود که  وقایع اجتماعی را باید همچون اشیا مطالعه کرد.

نوشته‌های دورکیم طیف وسیعی از عناوین و موضوعات گوناگون را شامل می‌شود. سه مضمون عمده مورد توجه او، یکی اهمیت جامعه‌شناسی به منزله یک علم تجربی؛ دیگری پیدایش فرد و فردیت و شکل گیری نظم اجتماعی نوین؛ و بالاخره ریشه ها و خصوصیات اقتدار اخلاقی در جامعه بود.

عنوان رساله دکترای دورکیم، درباره تقسیم کار اجتماعی است. در این اثر، وی به بررسی علل اجتماعی گذار از جامعه سنتی به متجدد (از دیدگاه او، جامعه مکانیکی به ارگانیک) می‌پردازد.

به منظور مطرح کردن جامعه‌شناسی به عنوان یک علم، دورکیم دفاعی فلسفی از آن را در کتاب قواعد روش جامعه‌شناسی (۱۸۹۴) -که به نوعی چکیده رساله دکترای اوست- مطرح کرده‌ است. وی در این کتاب استدلال می‌کند از آن‌جایی که جامعه‌شناسی موضوع و روش مدون تحقیق دارد، می‌تواند به عنوان یک علم مطرح شود.

اثر مهم دیگر او در جامعه‌شناسی اثبات‌گرایانه (پوزیتویستی)، خودکشی (۱۸۹۷) نام دارد که وی در آن با استفاده از داده‌های آماری به دسته‌بندی میزان خودکشی در قشرها و جوامع مختلف می‌پردازد.

نظر شما