شناسهٔ خبر: 50884 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توجه مخاطب‌های ایرانی به رمان نخبه‌گرای مرشد و مارگاریتا جلب شده است

رمان «عامه‌پسند» نوشته چارلز بوکوفسکی و «مرشد و مارگاریتا» اثر میخائیل بولگاکف در صدر فهرست پرفروش‌های رمان در هفته دوم مردادماه قرار گرفتند.

توجه مخاطب‌های ایرانی  به رمان نخبه‌گرای مرشد و مارگاریتا جلب شده است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رمان عامه‌پسند نوشته چارلز بوکوفسکی هفته دوم مردادماه، پرفروش­ترین کتاب در بین رمان­ها بود. این کتاب روایت یک داستان عجیب و غریب در مورد کارآگاهی خصوصی به اسم نیکی بلان است. او هیچ ارباب رجوعی ندارد تا این‌که زنی که اسمش «مرگ» است او را استخدام می‌کند تا «سلین» را برایش پیدا کند. پیمان خاکسار مترجم این کتاب است.
 
عنوان دومین اثر پرفروش به «مرشد و مارگاریتا» اختصاص داشت. «مرشد و مارگاریتا» رمانی از میخائیل بولگاکف نویسنده روسی است. این اثر از ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۰ نوشته شد. در سال ۱۹۶۶انتشار یافت. «مرشد و مارگاریتا» از متن­های مهم ادبیات جهان در قرن بیستم است. روایت کتاب درباره شیطانی است، که در سال­های ۱۹۳۰ در ظاهر وولاند،‌ معلم آلمانی و متخصص جادوی سیاه،‌ به مسکو آمده و خود را به برلیوز و بیزدومنی، ادبایی که نه به خدا معتقدند و نه به شیطان، می‌نمایاند. این اثر با ترجمه عباس میلانی منترش شده است  و در دو دهه از انتشارش بیش از یک‌صد و پنجاه هزار نسخه از این رمان در ایران فروش رفته است.

«مُرشد و مارگاریتا» مشهورترین اثر میخائیل بولگاکف است. به باور بسیاری این اثر در شمار بزرگ‌ترین آثار ادبیات روسیه در سده بیستم است.
کتاب دیگر پرفروش هفته رمان «من پیش از تو» بود. این کتاب رمانی عاشقانه نوشته جوجو مویز است اما عشق موضوع اصلی آن نیست. ماجرا با حادثه‌ای که برای ویل ترینر اتفاق می­افتد، شروع می شود. بر اساس این رمان یک درام آمریکایی ساخته شده است. فیلم من پیش از تو یک درام رمانتیک آمریکایی به کارگردانی تیا شروک است که براساس این رمان جوجو مویز ساخته شده است.

 «ملت عشق» نوشته الیف شافاک با ترجمه ارسلان فصیحی از سوی نشر ققنوس، «رفتیم بیرون سیگار بکشیم۱۷ سال طول کشید» اثر جمعی از نویسندگان معاصر روس با ترجمه آبتین گلکار از سوی نشر چشمه «قهوه سرد آقای نویسنده» نوشته روزبه معین از سوی نشر نیماژ «درخشش زودگذر» نوشته پی یر دریو لاروشل با ترجمه مهسا ابهری از سوی فرهنگ آرش «مزایای منزوی بودن» نوشته استیون چبوسکی با ترجمه کاوان بشیری از سوی نشر میلکان، «مردی به نام اوه» نوشته فردریک بکمن با ترجمه حسین تهرانی از سوی نشر چشه  و «دختری که رهایش کردی» اثر دیگری از جوجو مویز با ترجمه کتایون اسماعیلی ازسوی انتشارات میلکان عناوین ده کتابی هستند که این هفته فروش خوبی را تجربه کردند.
 
این آمار بر اساس اطلاعاتی از سوی کتاب‌فروشی‌پنجره، کتاب‌فروشی‌ چشمه کورش، شهرکتاب‌ مرکزی، کتاب‌فروشی‌افق، کتاب‌فروشی‌ثالث، کتاب‌فروشی فراموشی، کتاب‌فروشی فرازمندرشت، کتابکده فرهنگ زنجان، کتاب‌فروشی علمی فرهنگی، کتاب‌فروشی کافه کتاب مشهد، شهرکتاب پاسداران، کتاب‌فروشی هنوز، کتاب‌فروشی‌ترنج و کتاب‌فروشی چتر گردآوری و منتشر شده است.

  

جدول پرفروش­های رمان در هفته دوم مرداد
ردیف عنوان کتاب نویسنده / مترجم ناشر قیمت
(تومان)
درباره کتاب
۱ عامه پسند چارلز بوکفسکی/
پیمان خاکسار و احسان نوروزی
چشمه ۱۷۰۰۰ این کتاب ماجرایی پلیسی دارد در آن جنایتی اتفاق نمی‌افتد و برخلاف سایر رمان‌های پلیسی، شخصیت کارآگاه در این رمان انسانی زیرک و توانا نیست. بلکه پیرمردی کم‌توان است و فقط به کمک شانس و دیگران موفق می‌شود وظیفه‌ی خود را انجام دهد.
۲ مرشد و مارگاریتا میخائیل آفاناسیویچ بولگاکوف/ عباس میلانی نشرنو ۳۳۰۰۰ مُرشد و مارگاریتا رمانی روسی نوشته میخائیل بولگاکف و مشهورترین اثر وی است. به باور بسیاری این اثر در شمار بزرگ‌ترین آثار ادبیات روسیه در سده بیستم است. بیش از صد کتاب و مقاله درباره این کتاب نگاشته شده است.
۳ من پیش از تو جوجو مویز/ مریم مفتاحی   آموت  ۳۶۰۰۰ من پیش از تو یک داستان واقع گرایانه و عاشقانه انگلیسی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است و بازخوردها برای این کتاب مثبت بودند. یو اس ای تودی و نیویورک تایمز هردو این کار را ستودند
۴ ملت عشق             الیف شافاک/ ارسلان فصیحی ققنوس ۳۳۰۰۰  پرفروش ترین رمان ترکیه که به زبان های مختلفی ترجمه شده است این اثر روایت­ زندگی یکنواخت زنی است در غرب که درگیر اندیشه‌های عرفانی شرق می‌شود. ملت عشق روایتی موازی است از زندگی یک خانواده آمریکایی و زندگی شمس تبریزی
۵ رفتیم بیرون سیگار بکشیم۱۷ سال طول کشید نویسندگان معاصر روس/ آبتین گلکار چشمه ۱۵۰۰۰ این کتاب شامل ۹ داستان از هفت نویسنده‌ معاصر روس به نام‌های دینا روبینا، لودمیلا اولیتسکایا، لودمیلا پتروشفسکایا، آندری گلاسیموف، ویکتور پِلِوین، میخاییل یلیزاروف و زاخار پریلِپین است. این کتاب با ترجمه آبتین گلکار منتشر شده است.
۶ قهوه سرد آقای نویسنده روزبه معین نیماژ ۲۰۵۰۰ داستان زندگی یک روزنامه‌نگار و نویسنده که از خاطره کودکی نویسنده آغاز می‌شود؛ زمانی که او عاشق دختری بود که ۱۵ سال از خودش بزرگ‌تر است
۷ درخشش زودگذر پی یر دریو لاروشل/ مهسا ابهری فرهنگ آرش ۱۳۰۰۰ فضای رمان درخشش زودگذر مانند زندگی خود نویسنده تلخ است. در سال ۱۹۴۵ چون مشخص شده بود که لاروشل در جنگ جهانی دوم به آرمان های فرانسه خیانت کرده و با آلمان ها در ضدیت با یهود دست بیعت داده بود، قبل از محاکمه خودش را کشت. قهرمان این داستان گویا سرخوردگی خود نویسنده را به دوش می کشد. او همدوره سلین بوده و حتی به سلین دوم فرانسه معروف است. سینمای فرانسه نیز براساس این رمان در دهه ۶۰ فیلم بسیار معروفی توسط لویی مال ساخت.
۸ مزایای منزوی بودن استیون چبوسکی/ کاوان بشیری میلکان ۲۰۰۰۰ یکی از زیباترین کتاب‎های عاشقانه‎ی دهه‎ اخیر است که زندگی جوانان را بررسی می‌کند. رمان یک اثر جوانانه‎ی جذاب و در عین حال خاص است. این کتاب در ۷۱ هفته‎ متوالی پرفروش‎ترینِ نیویورک‎تایمز قرارگرفت.
۹ مردی به نام اوه فردریک بکمن/ حسین تهرانی چشمه ۲۲۰۰۰ این کتاب در سال ۲۰۱۲ در سوئد منتشر شد که همان سال بیش از ۶۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفت. این کتاب در حال حاضر به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده، رتبه اول پرفروش‌های سوئد و نیویورک تایمز را از آن خود کرده است.
۱۰ دختری که رهایش کردی جوجو مویز/ کتایون اسماعیلی میلکان  ۲۹۰۰۰ داستان زندگی دو زن که یکی از آنها به نام سوفی در زمان اشغال فرانسه و در نبود شوهرش، مجبور است از خانواده‌اش در مقابل نازی‌ها محافظت کند...

نظر شما