شناسهٔ خبر: 50896 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چه کسانی پشتیبان «اوج» هستند

احسان محمدحسنی در نخستین نشست رسمی خود این موضوع را تشریح کرد.

فرهنگ امروز/ فرانک آرتا:

احسان محمدحسنی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی - رسانه‌ای «اوج»، در نخستین اظهارنظر رسمی خود اعلام کرد: ««فقط می‌توانم بگویم هیچ سفارتخانه خارجی، ‌اتاق فکر ما نیست. ظاهر و باطن «اوج» همین است که شاهدش هستید و همین جا اعلام می‌کنم با افتخار سپاه پاسداران از این مؤسسه فرهنگی حمایت می‌کند و آن را در اختیار هنرمندان می‌گذاریم». نخستین نشست خبری رئیس مؤسسه فرهنگی – رسانه‌ای «اوج»، صبح روز گذشته در سالن نخلستان این مرکز برپا شد. احسان محمدحسنی ضمن گرامیداشت «روز خبرنگار» و یاد و خاطره شهید محمود صارمی، ‌خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر ایرنا که در سال ۱۳۷۷ در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف به شهادت رسید، ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان در حوزه فرهنگ و هنر به تشریح اهم وظایف و مأموریت سازمان تحت نظر خود در شش سال گذشته پرداخت.  محمدحسنی در ابتدا با اشاره‌ به شرایط جنگ و بحران کشورهای منطقه و ناامنی‌هایی که در اطراف ایران وجود دارد و تأثیراتی که بر روحیه آدمی می‌گذارد، گفت: «با این شرایط خیلی حال و رمقی باقی نمی‌ماند که مقوله رهاشده فرهنگ و هنر کشور را دریابیم. پس از قطع‌نامه ٥٩٨، هیچ‌کدام از دولت‌های گذشته تا دولت فعلی، فرهنگ و رسانه جزء دغدغه‌ها و اولویت‌های‌شان نبوده! همیشه در روی یک پاشنه چرخیده و آن هم مظلومیت اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است. همیشه نگاه دولت‌ها به حوزه فرهنگ به‌مثابه کالایی لوکس بوده و همین نقص یکی از دلایل تشکیل سازمان «اوج» بود».  محمدحسنی با کنایه به استفاده موسمی سیاست‌مداران از هنرمندان در بزنگاه‌های انتخابات، افزود: «زمان انتخابات همه بسیج می‌شوند تا هنرمندان را احساساتی کنند و به کارزار بیاورند تا حرف‌هایی بزنند؛ اما با وجود سپری‌شدن ٤٠ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دریغ از یک فیلم سینمایی در حد بین‌المللی! البته وضعیت ما در حوزه ادبیات، هنرهای تجسمی و موسیقی هم همین‌گونه است. مسئولان هم تمرکز خود را روی برگزاری جشنواره‌های تکراری و بی‌رمق گذاشته‌اند و در سال بیش از ٣٠٠ جشنواره بی‌خاصیت، توسط دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی و با صرف‌ میلیاردها تومان پول برگزار می‌شود؛ اما دریغ از یک اتفاق ناب!».  او ادامه داد: به‌همین‌دلیل در سال ١٣٩٠ دست به دست هم دادیم و با اولویت تولید محتوا «اوج» را به اینجا رساندیم. در مدت این شش سال نزدیک به ۱۱ اثر با ابعاد مختلف تولید کردیم. «اوج» برای تولید محصولات مرغوب همه ایده‌های مؤثر را روی هوا می‌زند. محصول مؤثر یعنی کار نو، مؤثر و با قیمت مناسب. در واقع ما از طریق تولیدات‌مان حرف می‌زنیم و قطعا کارهای ما زیر ذره‌بین مردم، کارشناسان و مسئولان هم هست؛ بنابراین ما با مسئولان توافق نانوشته‌ای کرده‌ایم که حرف‌زدن با آنها و تولید با ما باشد. به کارمان افتخار می‌کنیم؛ اما در این مسیر بی‌غلط هم نبوده‌ایم.  این مدیر فرهنگی درباره چارت سازمانی «اوج» عنوان کرد: «اوج، ستادی کم‌عده و چابک با حدود ۵۰ نیرو است که درون خود چیزی تولید نمی‌کند و تجهیزات هنری ندارد؛ بلکه کار اصلی‌اش برنامه‌ریزی و شکارکردن ایده‌های جدید در عرصه‌های مختلف هنری است».  محمدحسنی یکی از افتخارات «اوج» را شناسایی استعدادهای خوش‌ذوق و جوانان مؤمن عنوان کرد و آن را به‌مثابه «پژوهشگاه رویان» دانست. احسان محمدحسنی به تولیدات مستند این مؤسسه نیز اشاره کرد: «تا امروز در حوزه مستند نزدیک به ٧٠٠ اثر در سال تولید کرده‌ایم که بچه‌های انقلابی حرف اول را می‌زنند. در حوزه تحول در گرافیک مجموعه خانه طراحان و مجموعه‌های مشابه و در حوزه موشن گرافیک تحولاتی صورت گرفته. در بخش تبلیغات محیطی علاوه بر تهران، ‌جاده نجف به کربلا و بغداد به کربلا را پوشش می‌دهیم. در بخش انیمیشن، جوانان خلاق خوب عمل کرده‌اند. در بخش مسابقات در تلویزیون توانستیم مسابقاتی مانند فرمانده و ضدگلوله را تولید کنیم. در بخش بین‌الملل هم تولید مشترک با فیلم‌سازان خارجی و حضور بین‌المللی داشته‌ایم. درحال‌حاضر ۴۰ شبکه برون‌مرزی از تولیدات ما استفاده می‌کنند. در حوزه کودک و نوجوان تمرکز بر تولید آثار مؤثر بوده؛ ولی باید بگویم ما رقیب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا صداوسیما نیستیم؛ بلکه رفیق و یار آنها هستیم».  سپس رئیس سازمان اوج عنوان کرد: «ما پشتیبانی شبکه‌های نهال، امید و پویا را در دستور کار قرار دادیم و برنامه‌هایی در شهرهای جنگ‌زده سوریه هم اجرا کرده‌ایم. یکی از بخش‌های جذاب کار ما تولید فیلم و سریال است و در سال جاری پنج اثر برای جشنواره فجر داریم که «پرواز به وقت شام» (ابراهیم حاتمی‌کیا)، «تنگه ابوغریب» (بهرام توکلی)، «توهم توطئه» (احمدرضا معتمدی)، «نائله» (اصغر عباسی)، «طیب‌خان» (مسعود ده‌نمکی) از جمله این آثار است و نزدیک به ۱۲ اثر برای سال ۹۷ تدارک دیده‌ایم که بعد از واردشدن به چرخه تولید نامشان را می‌گوییم و خواهید دید که نام‌های غافلگیرکننده‌ای دراین‌میان وجود دارد. همچنین سریال‌های تلویزیونی پایتخت، سر دلبران، گیله وا و آشوب در دست تولید هستند». محمدحسنی که به‌تازگی مدیرعامل بنیاد روایت فتح شده؛ ضمن تکذیب موازی‌کاری و سه‌شغله‌بودنش گفت: «روایت فتح قرار است دچار تحول شود. شعار ما هم این است «روایت فتح تولدی دوباره». در ماه‌های آینده درهای آرشیو غنی روایت فتح و شهرک سینمایی دفاع مقدس به روی مردم و مستندسازان باز می‌شود. دلیل هم‌افزایی اوج، بنیاد روایت و بسیج هنرمندان هم این است که بتوانیم از امکانات‌مان استفاده کنیم و موازی‌کاری نکنیم. در پایان باید بگویم ما بهای زیادی برای انقلاب پرداخت کرده‌ایم، خیلی از بچه‌های یتیم شهدا و خانواده‌هایشان هنوز چشم‌انتظار هستند. این خون‌ها برای انقلاب، جنگ، تحریم‌ها و... است. حالا به نظر شما واقعا قیمت تمام شده انقلاب و جنگ چقدر است؟ خوب است روی این موضوع دقیق فکر کنیم».  
محمدحسنی درباره «پرواز به وقت شام»، فیلم جدید حاتمی‌کیا نیز گفت: «حاتمی‌کیا ترجیح داده بی‌حاشیه پیش برود و من هم با همین دست‌فرمان پیش می‌روم. مراحل پایانی فیلم‌برداری سپری می‌شود و ۷۰ درصد از ضبط آن به پایان رسیده و باید بگویم پروژه سختی است. برآورد مالی این فیلم هشت میلیارد تومان بود و تیم تولید تلاش می‌کنند زیر این قیمت تمام شود».  احسان محمدحسنی در برابر این پرسش اختصاصی «شرق» مبنی بر اینکه «چرا همچنان سینماگران را به انقلابی و غیرانقلابی دسته‌بندی می‌کنید»، ‌گفت: «آیا در اسامی‌ای که من اعلام کردم، اسم همه هنرمندان به‌اصطلاح انقلابی بود؟ ما تولیدکننده اثر هستیم». همچنین به این سؤال «شرق» که «اگر فیلمی محصول مؤسسه اوج نظیر فیلم‌های اصغر فرهادی نامزد و در نهایت برنده جایزه اسکار شود، ‌واکنش‌تان چه خواهد بود»، ‌عنوان کرد: «بحث ما حضور یا عدم حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌ها و مراسم‌های خارجی نیست. هر چند می‌دانیم فرش قرمز جشنواره‌ها برای فیلم‌هایمان منطبق بر نگاه اتاق فکرشان و مبتنی بر منافع و اهداف آنهاست. حرف اصلی ما این است که فقط سیاه‌نمایی‌ها را به نمایش نگذاریم. ما با سیاه‌نمایی مسائل کشورمان در فیلم‌ها مخالفیم و نباید مانند مگس عمل کنیم که فقط پلیدی‌ها را نشانه بگیریم. بلکه ما می‌گوییم ایران زیبایی و نقاط قوت و مثبت هم دارد و چرا این زیبایی‌ها در هنر و فرهنگمان انعکاس پیدا نمی‌کند؟!» مدیریت مؤسسه هنری – رسانه‌ای «اوج» در پاسخ به این سؤال «شرق» که «اساسا منابع و پشتوانه مالی شما چه نهادی است و در اتاق فکر «اوج» چه کسانی حضور دارند» گفت: «فقط می‌توانم بگویم هیچ سفارتخانه خارجی، ‌اتاق فکر ما نیست. ظاهر و باطن «اوج» همین است که شاهدش هستید و همینجا اعلام می‌کنم با افتخار سپاه پاسداران از این مؤسسه فرهنگی حمایت می‌کند و آن را در اختیار هنرمندان می‌گذاریم».  او در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری کنسرت سامی یوسف در ایران که پیش از این وعده‌اش داده شده بود، گفت: «مذاکرات زیادی با او و پدر او داشتیم و او به ایران هم آمد ولی بحث ما توافق مالی است که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. پیش‌بینی ما برای بهار است که این اجرا در تهران و تبریز و یک استان دیگر باشد و تمام تلاشمان را می‌کنیم این اتفاق بیفتد».  او درباره سریال «صدام» نیز گفت: «ما همچنان به این سریال جدی نگاه می‌کنیم اما نویسنده این سریال با مرگ فرزندش روبه‌رو شد و دیگر نتوانست آن را بازنویسی کند، تیم جدید احتیاج بود اما تیم جدید به آن متن قبلی وفادار نبود و مورد قبول اوج قرار نگرفت. طبیعی است دنبال یک تیم جدید بگردیم، ما خانواده و بستگان و کاخ‌های صدام را نیاز داریم و کارگردانی می‌خواهیم که کار را سریع ببندد».  احسان محمدحسنی افزود: «ما به جوانان هم توجه می‌کنیم؛ برای مثال فیلم‌های «هیهات» و «ایستاده در غبار» کار نسل جوان بود. اما درعین‌حال نمی‌توانیم به پیش‌کسوت‌ها پشت کنیم. طبیعی است که پروژه‌های بزرگ باید به دست آنها تولید شود تا خسارت‌ها کم باشد».  او درعین‌حال گفت: «البته باید بگویم ما گاو صندوق نیستیم. ما در هرکاری با فکر وارد عمل می‌شویم. اخیرا جنجالی درباره زیرنویس «ایستاده در غبار» شد و برخی به آن پرداختند، شما جای من بنشینید و بگویید فیلمی که اکران شده و سریالش قرار است پخش شود و اتفاقا پرتره یک فرمانده است، نباید کامل شود؟ باید بگویم که بعد از پخش سینمایی دو فایل صوتی از احمد متوسلیان به دستمان رسید که او در حال معرفی خودش بود اما در فیلم اشاره‌ای به آن دانشگاهی که او در آن درس خوانده است، نشده بود. آیا اگر شما جای من بودید، اثر را تکمیل نمی‌کردید؟ «ایستاده در غبار» زمانی که به مهدویان سپرده شد، بعد از پژوهش نامش، «کودکی ناتمام بود» اما رفته‌رفته به تکامل رسید و تبدیل به «ایستاده در غبار» شد». 

روزنامه شرق

نظر شما