شناسهٔ خبر: 50905 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمونه‌ تئاتر خصوصی غیر تجاری

سالن «هامون» به سرپرستی گروه «لیو» در رشت افتتاح شد.

فرهنگ امروز/ بابک احمدی: تئاتر ایران سرانجام شاهد یک اتفاق قابل تامل در زمینه تمرکززدایی و پایه‌گذاری نمونه‌ای از تئاتر خصوصی با رویکرد فرهنگی و هنری بود. حسن معجونی، سرپرست گروه تئاتر «لیو» چندی پیش در جریان گفت‌وگویی مفصل با روزنامه اعتماد از تصمیم خود برای فعال‌سازی یک سالن تئاتر خصوصی در شهر رشت خبر داد. به این ترتیب با حمایت مالی امین رضامند سالن هلال احمر این شهر برای فعالیت‌های نمایشی تجهیز شد و گروه تئاتر لیو نیز مدیریت هنری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت این سالن را برعهده خواهد داشت. حضور فرهاد مهندس‌پور، کارگردان و مدرس با سابقه تئاتر در کنار محمد رضایی‌راد، یکی دیگر از نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان معتبر هنرهای نمایشی در مراسم افتتاحیه سالن تئاتر «هامون» به تنهایی نشان‌دهنده رویکرد حسن معجونی نسبت به آینده این سالن به نظر می‌رسد. مهندس‌پور که این روزها به عنوان دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز مشغول است اهتمام حسن معجونی برای کار با جوانان علاقه‌مند تئاتر در شهر رشت را نشانه‌ای قابل توجه دانست. «اساسا یکی از دلایل آمدن نیروهای جوان به تهران، نبود کار در منطقه خودشان است. هر چند این برای تئاتر تهران خیلی مبارک است ولی نباید اینگونه باشد که شهرهای دیگر از جوانان مستعد خود محروم باشند. تئاتر خصوصی در دنیا و در ایران با مشکلات متعددی مواجه است. این تئاترهای خصوصی با حمایت مردم، دولت و سایر نهادها می‌توانند سرپا بایستند. باز شدن یک تئاتر خصوصی در شهر رشت که خودش زمانی زادگاه تئاتر بوده است، علامت قابل توجهی است.»
مهندس‌پور در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که «توسعه تئاتر در ایران از طریق تئاتر خصوصی رخ خواهد داد.» اتفاقی که مدت‌ها انتظارش را داشتیم اما نه تنها آن‌طور که مورد نظر بود در تهران پیش نرفت بلکه انتقاد جدی هنرمندانی مانند حسن معجونی و محمد رضایی‌راد را در پی داشت. «من با تردید به تئاتر خصوصی نگاه می‌کنم» محمد رضایی‌راد با بیان این جمله ادامه داد: «چیزی که قرار بود تئاتر مستقل در تهران باشد و خارج از ساز و کارهای دولتی کار کند، تا الان شاهدش نبودیم. تئاتر مستقل در تهران تبدیل به حاکمیت پول و سرمایه شده و گاه حتی تئاترهای مبتذل تولید می‌کند. بهترین کارگردان‌ها و نمایشنامه‌نویس‌های ما ابایی ندارند که بگویند کارهای خود را در این حاکمیت پول و سرمایه اجرا کرده‌اند. همه نظارت‌های دولتی در تئاتر مستقل تهران وجود دارد و تنها سوبسید دولتی حذف شده است و حاکمیت پول، تهیه‌کننده‌ها و سایت‌های فروش بلیت تئاتر خصوصی را به انحراف برده‌اند.» رضایی‌راد ابراز امیدواری کرد تئاتر هامون جای حاکمیت هنر باشد. «امیدوارم این بنیان خوبی که حسن معجونی عزیز گذاشته است با هنر تداوم پیدا کند. این روند به نظر من ترسناک‌تر از تئاتر دولتی است. امیدوارم تئاتر هامون جای حاکمیت هنر باشد. »
حسن معجونی نیز در این باره گفت: «زمانی که تئاتر خصوصی به وجود نیامده بود و گفتمان تئاتر خصوصی را طی کردیم، فکر نمی‌کردیم به این کابوسی که در تهران وجود دارد، برسیم؛ تئاترهای خصوصی‌ای که به تجارتخانه تبدیل شده است. امیدوارم در سالن تئاتر «هامون» با همت شما تئاتری‌ها شرایطی را ایجاد کنیم که سالن آرمانی تئاتری که در تهران دنبال آن بودیم، در اینجا به آن برسیم؛ سالنی که در آن خبری از دواجرایی بودن نباشد و به دنبال پول نباشیم.» به این ترتیب حالا باید تولد یک سالن تئاتر خصوصی با رویکرد فرهنگی- هنری را نه تنها به گروه تئاتر لیو و علاقه‌مندان هنر نمایش که به دست‌اندرکاران و دلسوزان واقعی این عرصه و مردم رشت تبریک گفت.

روزنامه اعتماد

نظر شما