شناسهٔ خبر: 50930 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسبت دانشجویان دختر به پسر/ تحصیل ۸۰درصد در مهندسی و علوم انسانی

معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام نسبت دانشجوی دختر به پسر در دانشگاهها گفت: ۸۰درصد آمار دانشجویی در علوم انسانی و مهندسی تحصیل می کنند.

دانشجو.دانشگاه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پنجاهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه های سراسر کشور صبح امروز در دانشگاه پیام نور برگزار شد.

مجتبی شریعتی نیاسر در این همایش گفت: دانشگاه پیام نور یکی از زیرنظام های آموزش عالی است که وزارت علوم از آن و تمام زیر نظام های خود حمایت می کند.

وی ادامه داد: ۳۷ درصد جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه آزاد، ۱۶ درصد در دانشگاه های دولتی، ۱۶ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۱ درصد در دانشگاه های علمی کاربردی، ۵ درصد در دانشگاه های فنی حرفه ای، ۲ درصد در دانشگاه فرهنگیان ومابقی نیز در دانشگاه های متفرقه حضور دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم به مقطع آموزشی دانشجویان اشاره کرد و گفت: ۲ درصد از دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی، ۵۹ درصد در مقطع کارشناسی، ۱۸ درصد در  مقطع کارشناسی ارشد و ۱۹ درصد در مقطع کاردانی حضور دارند و یکی از مسائلی که تاکنون در آموزش عالی زیاد به آن پرداخته نشده مقطع کاردانی و تکنسینی است که باید به این بخش توجه ویژه ای شود.

شریعتی نیاسر ادامه داد: ۴۸ درصد دانشجویان در گروه علوم انسانی، ۳۲ درصد در گروه فنی مهندسی، ۶ درصد در گروه علوم پایه، ۶ درصد در گروه پزشکی و بقیه در سایر گروه ها هستند.

وی اظهار داشت: ۴۶ درصد دانشجویان را خانم ها و ۵۴ درصد آن را آقایان تشکیل می دهند. ۴۷ درصد از اساتید، استادیار و هنوز ۳۵ درصد اعضای هیئت علمی ما مربی هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: ۵ درصد از اساتید استاد تمام بوده و ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی ما در گروه علوم انسانی و فنی مهندسی هستند.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: روند تأسیس موسسات آموزش عالی از سال ۷۳ تا ۸۳ شیب ملایمی داشته و طی این مدت به ۴۴ مورد رسیده است. از سال ۸۴ تا ۹۱ ما شاهد افزایش فزاینده غیرانتفاعی ها هستیم البته این فقط در مورد غیرانتفاعی ها نیست.

وی به بخش تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و افزود: از سال ۸۴ تا ۹۵ شیب ملایمی داشته و تراکم تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکترا در دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین ۲۲ درصد جمعیت دانشجویی در  استان تهران و بقیه در سایر  استانها هستند. کمترین جمعیت دانشجویی در  استان های محروم واقع شده اند.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به تنوع رشته محل های مقاطع مختلف اشاره کرد و تأکیدکرد: ما در مقطع کاردانی تنوع رشته نداریم، آمارهایی که جمع آوری می شود می تواند به ما ایده دهد که چطور جهت گیری کنیم.

شریعتی نیاسر در ادامه به زیرنظام های آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بین سالهای ۹۳ تا ۹۵، ۱۳۸۰ مجوز رشته محل به غیرانتفاعی ها، ۵هزار و ۶۰۹ مجوز رشته محل به دانشگاه آزاد و در مجموع ۷ هزار رشته محل ارائه شده است و مجوز رشته محل هایی که به دولتی ها طی این مدت ارائه شده ۳ هزار و ۷۰۸ رشته محل است.

وی افزود: از سال ۹۴ تا ۹۵ با توجه به اتفاقاتی که رخ داد ما مجبور شدیم مجوزهایی را ارائه دهیم که منجر به رشد فزاینده رشته محل ها شد. سالهای گذشته تلاش کردیم رشته گرایش های غیرضروری را حذف کنیم.بر همین اساس ۶۰ درصد رشته گرایش های دولتی ها ۶.۴ درصد رشته گرایش های غیرانتفاعی ها، ۲۷ درصد رشته گرایش پیام نوری ها و ۹۵ درصد رشته گرایش دستگاه های اجرایی را حذف کردیم ولی دانشگاه آزاد طی سالهای گذشته ۶۸.۴ درصد افزایش رشته گرایش داشته است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه خاطرنشان کرد: ما واقعا به این مسئله اعتقاد داریم که رشته های پزشکی و غیرپزشکی باید با هم یکی باشند و باید به زمانی برگردیم که رشته های پزشکی و غیرپزشکی یکی بود. حدود ۲۵۰ هزار جمعیت دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی و ۴ میلیون جمعیت در دانشگاه های وزارت علوم هستند. بر همین اساس نیاز نیست که دو وزارتخانه تشکیل شود، همه باید یکی شود.

شریعتی نیاسر در ادامه به آمارهای غیرانتفاعی های منحل شده و غیر فعال اشاره کرد و تأکید کرد: ۹ موسسه منحل و ظرفیت پذیرش ۲۴ موسسه، صفر شده است.

وی به بحث کیفیت اشاره کرد و تصریح کرد: همه دانشگاه ها باید مسئله کیفیت را در رأس اهمیت قرار دهد دانشگاه آزاد هم باید به صورت جدی به این مسئله توجه کند.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: موسساتی که به کیفی گرایی توجه بیشتری داشتند به دانشگاه ارتقاء یافتند.

شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از ۱۴۰ تا ۱۴۷ موسسه آموزش عالی، ۶۰-۷۰ درصد این موسسات زیرخط استاندارد هستند.

وی در ادامه به مأموریت زیرنظام های آموزش عالی اشاره کرد و گفت: همه زیرنظام های آموزش عالی باید در راستای مأموریت خود حرکت کنند، دانشگاه پیام نور مأموریتش غیرحضوری و مجازی است و باید آن را گسترش دهد.

نظر شما