شناسهٔ خبر: 50935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امیر نادری، پس از ۳۰ سال

آیین دیدار فیلم «کوه» در موزه سینما برگزار شد

صدوچهل‌وپنجمین مراسم آیین دیدار فیلم «کوه» ساخته امیر نادری دوشنبه‌شب، ۱۶ مرداد، در موزه سینما برگزار شد. به گزارش هنروتجربه، در این مراسم که با حضور چشمگیر علاقه‌مندان به سینمای هنروتجربه و آثار این کارگردان قدیمی برگزار شد، سالن فردوس موزه سینما بعد از نزدیک به ٣٠ سال اثری از نادری را به نمایش گذاشت. فیلم سینمایی «کوه» آخرین ساخته امیر نادری که پیش‌ازاین در جشنواره‌های مختلفی ازجمله جشنواره ونیز هم حضور داشت، اثری خاص و در ادامه فیلم‌های قدیمی این کارگردان مطرح سینمای ایران است. «کوه» به‌عنوان اولین فیلم ایتالیایی‌زبان نادری، روایتگر ماجرای مردی است که با وجود تاریکی که پیرامونش را فرا گرفته، تقلا می‌کند که آفتاب را به روستای خود بازگرداند و در این مسیر به جنگ طبیعت می‌رود.
«دونده»، نادری، «کوه»
شروع مراسم از ساعت ۲۰ اعلام شده ‌بود و تقریبا از حوالی همین ساعت تماشاگران جلوی سالن سینما جمع شده بودند و لحظه‌به‌لحظه هم به تعداد آنها افزوده می‌شد. روال این آیین دیدار مانند دیگر مراسم‎های هنروتجربه بود؛ اما با یک غافلگیری. در گوشه‌ای از حیاط موزه سینما و کنار پوستر فیلم «کوه»، یک قالب یخ بزرگ روی یک بشکه نفت قرار گرفته بود، همه آنهایی که با فیلم «دونده» امیر نادری خاطره داشتند، با دیدن این صحنه بلافاصله صحنه‌های به‌یادماندنی این فیلم برایشان تداعی شد. در این مراسم سینماگران و منتقدانی مانند ابراهیم فروزش، علی عباسی‌، لاله اسکندری، ملک‌جهان خزاعی، هوشنگ گلمکانی، خسرو دهقان، علیرضا زرین‌دست، محمدعلی سجادی، بهزاد خداویسی، علی ژکان، مهرشاد کارخانی، عزیزالله حمیدنژاد، غلامرضا رمضانی، مجتبی میرطهماسب، محسن امیریوسفی، اسحاق خانزادی، نظام‌الدین کیایی و... در کنار اهالی رسانه و منتقدان حضور داشتند که پس از امضای پوستر فیلم «کوه» برای تماشای فیلم به سالن دعوت شدند؛ اما پیش از آغاز نمایش فیلم، تصاویری از فیلم «کوه» و نقدهایی از رسانه‌های مطرح دنیا درباره آن به روی پرده رفت و پس از آن روایت مرحوم علی معلم از اکران فیلم در جشنواره ونیز را شاهد بودیم. در ادامه شاهین امین که اجرای مراسم را برعهده داشت، به روی صحنه رفت. او در بخشی از سخنانش اشاره کرد: «امیر نادری نمونه یک سینماگر تواناست که بدون داشتن ژن خوب تنها با تکیه بر سخت‌کوشی و توانایی خود توانست از کف خیابان‌های آبادان تا حد یک سینماگر صاحب سبک و مؤثر بالا بیاید و خود را به سینما و جهان اثبات کند». او سپس با ادای توضیحی کوتاه درباره فیلم «کوه»، از علی عباسی، تهیه‌کننده فیلم‌های «تنگنا» و «تنگسیر»، دعوت کرد به روی صحنه آمده و از امیر نادری بگوید.
تولدی دیگر
مهم‌ترین نکته صحبت‌های عباسی از گذشته امیر نادری تا چند دقیقه پیش از اکران فیلم که تلفنی با او صحبت کرده بود، حول محور محبت و لحن گرم نادری بود: «انرژی، جوشش و ارتفاع حرفه‌ای امیر نادری بر کسی پوشیده نبود و نبوغی که در وجود امیر فوران می‌زد، برای همه روشن است. او علاوه بر توانایی یک شرف حرفه‌ای داشت و تمام وجودش را برای اینکه فیلم درستی عرضه شود، پای کار گذاشت. یادم هست برای فیلم «تنگسیر» او با وجود اینکه امکان حضور در هتل و استفاده از راننده شخصی داشت؛ اما با تدارکات فیلم در یک جا زندگی می‌کرد. سطح زندگی و سطح خلقی امیر نادری از ۵۰ سال پیش تاکنون، یعنی از زمانی که به‌عنوان یک عکاس ساده کارش را شروع کرد تا حالا که نامش در دنیا مطرح شده، هیچ تفاوتی نکرده است». بعد از عباسی، علیرضا زرین‌دست که نادری همیشه از او به‌عنوان معرفش به سینما یاد می‌کند، نیز به روی صحنه رفت و از طرف امیر نادری به حاضران در سالن که کم‌کم به تعدادشان نیز افزوده می‌شد، خوشامد گفت. زرین‌دست همچنین به مصادف‌شدن نمایش این فیلم با سالروز تولد امیر نادری اشاره و تأکید کرد: «بعد از نزدیک به ٣٠ سال یک تولد دیگر برای او اتفاق افتاده است».
موج‌سازی
هوشنگ گلمکانی سومین کسی بود که روی صحنه رفت و درباره حضورش در کرمان و اکران این فیلم در سینمای هنروتجربه کرمان صحبت کرد. این منتقد همچنین از مصاحبه‌ای گفت که سال‌ها پیش و پس از ساخته‌شدن فیلم «دونده» با امیر نادری برای مجله فیلم داشته است: «این نقل‌قول امیر نادری در آن مصاحبه است، اگر «دونده» باعث شود ١٠ نفر فیلم‌ساز خوبی شوند، من کار خودم را کرده‌ام و فکر می‌کنم نادری این تأثیر را در میان علاقه‌مندان به سینما گذاشته باشد. امیر نادری بعد از فیلم «انتظار» به یک تم ثابت در فیلم‌سازی رسید و «کوه» نیز اثری در ادامه همان مسیر است. این فیلم را با همان زاویه نگاه آثار قبلی نادری ببینید».
اکران دیگر فیلم‌های نادری در هنروتجربه
در ادامه این مراسم مجتبی میرطهماسب، مستندساز و تهیه‌کننده آثار مستند، از امیر نادری گفت و خودش را یکی از کسانی دانست که با تأثیر از سینمای امیر نادری وارد این حرفه شده ‌است. او از روزهایی یاد کرد که به واسطه حضور امیر نادری در منزل نظام کیایی- شوهر خواهرش- با سینمای او آشنا شده و در کارهای خودش از نادری الهام گرفته‌ است: «همان سال‌ها که نادری از ایران رفت، او در نامه‌ای به بهمن مقصودلو نوشت من رفتم ولی یک روز برمی‌گردم. امیر نادری در آن نامه آدرس یک درخت در بوشهر را داده و نوشته بود، یک روز برمی‌گردم، زیر آن درخت دراز می‌کشم، پایم را به سینه آن می‌گذارم و می‌گویم ما خواستیم و شد، مرد بعدی کیست؟ و این امیر نادری است».در ادامه مراسم نوبت به چنگیز حسنی، پخش‌کننده فیلم «کوه» رسید. او صحبت‌هایش را با یک خبر خوب برای علاقه‎مندان سینمای نادری آغاز و عنوان کرد که بعد از نمایش «کوه»، بقیه فیلم‌های امیر نادری که در خارج از کشور ساخته‌ شده‌اند، خریداری و در سینماهای گروه هنروتجربه اکران می‌شوند. آخرین سخنران این مراسم نظام کیایی، رئیس انجمن صدابرداران، بود که خاطره‌ای از ساخت یکی از فیلم‌های نادری و نبوغ او گفت؛ فیلمی که در زمان جنگ و در خوزستان و زیر بمباران شدید ساخته شد. کیایی در پایان عنوان کرد: «کوه خود امیر نادری است».بعد از این صحبت‌ها، تصویری از یادداشت امیر نادری به نمایش درآمد؛ یادداشتی که در آن فیلمش را به کامران شیردل، احمدرضا احمدی و برات پرتویی تقدیم کرده بود و پس از آن اکران فیلم «کوه» در گروه هنروتجربه رسما آغاز شد.

نظر شما