شناسهٔ خبر: 50946 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی«مفتاح» برگزار می شود

نخستین دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی«مفتاح» با حضور طلاب و دانشجویانی از سراسر کشور در شهر قم برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمید بالائی مسئول دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی فعالان علوم انسانی گفت: نخستین دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح»، ویژه طلاب سطوح دوم و سوم و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته های تخصصی، شهریور ماه سال جاری در شهر قم برگزار می شود.

مسئول دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی فعالان علوم انسانی گفت: یکی از آسیب های مهم علوم انسانی اسلامی در کشور ما این است که میان گفتمان رایج در این سنخ از علوم با مبانی فرهنگ اسلامی رابطه منسجم و دقیقی وجود ندارد، بنابراین با وجود تلاش های انجام شده و نتایج قابل قبول آنها، گفتمان و مبنای دینی در عرصه علوم انسانی ایران، جریان اصلی، تأثیرگذار و تصمیم ساز محسوب نمی شود؛ بر این اساس حرکت به سمت مرجعیت علمی گفتمان اسلامی در علوم انسانی کشور، مهمترین چشم انداز این دوره محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مراکز علمی فعال کشور در زمینه ی علوم انسانی مانند مؤسسه پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و همچنین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با دبیرخانه ی این دوره همکاری دارند، افزود: حضرات آیات اراکی، کعبی، حجج اسلام واعظی، میرمعزی، پارسانیا، ملک زاده و دکتر درخشان، دکتر رضاییان از جمله اساتیدحاضر در نخستین دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» می باشند.

بالایی در ادامه گفت: مهمترین محورهای این دوره، در دو بخش عمومی و تخصصی برنامه ریزی شده است که در بخش عمومی به مباحثی چون «بنیادهای هستی شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی علوم انسانی اسلامی» و همچنین «اجتهاد، نظام سازی فقهی و علوم انسانی» پرداخته خواهد شد.

وی افزود: در بخش تخصصی نیز با توجه به هشت حوزه مدنظر در علوم انسانی، مطالب حول محورهای «نقد و بررسی مبانی فلسفی و اخلاقی علوم انسانی مدرن»، «مکاتب و نظام های اسلامی در حوزه های گوناگون اجتماعی براساس آراء اندیشمندان مسلمان» و همچنین «علوم انسانی و مسائل جامعه اسلامی در حوزه های گوناگون» ارائه خواهند شد.

مسئول دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی فعالان علوم انسانی با اشاره به اینکه برای شرکت کنندگان در این دوره امکانات اسکان در شهر مقدس قم فراهم شده است، گفت: شرایطی آماده شده است که در طی آن از طرح ها و پروژه های منتخبی که در پایان این دوره توسط شرکت کنندگان تولید می شود حمایت های مادی و معنوی صورت گیرد و پژوهشگران برتر این دوره، به مراکز معتبر علمی معرفی شوند.

بالایی با اشاره به اینکه اقتصاد، مدیریت، حقوق، علوم سیاسی، فرهنگ، روانشناسی، تاریخ و همچنین علوم تمدن اسلامی از جمله حوزه های تخصصی مورد بررسی در نخستین دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» می باشند، گفت: در پایان این دوره برای شرکت کنندگان مدرک پایان دوره معتبر علمی صادر خواهد شد.

گفتنی است نخستین دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» سوم تا هشتم شهریور ماه سال جاری در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار می شود و داوطلبان از شانزدهم تا بیست و نهم مرداد ماه فرصت دارند با ارسال مشخصات فردی و رشته تخصصی خود به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰، برای حضور در این دوره ثبت نام نمایند.

همچنین علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس سایت نخستین دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» به نشانی www.meftaah.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۰۹۱۰۷۶۶۰۳۵۶ تماس حاصل نمایند.

نظر شما