شناسهٔ خبر: 50949 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گردشگری موسیقی در ایران شکل نگرفته است

بهنام افتخاریان در کتاب «گردشگری موسیقی» موسیقی را به عنوان جاذبه‌ای برای پیشرفت گردشگری مورد توجه قرار داده و معتقد است هنوز گردشگری موسیقی در ایران شکل نگرفته است و گردشگران با این هدف خاص به ایران سفر نمی‌کنند.

گردشگری موسیقی در ایران شکل نگرفته است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «گردشگری موسیقی» کتابی است که موسیقی را به عنوان جاذبه‌ای برای پیشرفت گردشگری مورد توجه قرار داده است.

بهنام افتخاریان، نویسنده این کتاب معتقد است: در این نوع گردشگری، موسیقی به عنوان جاذبه‌ای در صنعت گردشگری دیده می‌شود و گردشگران مختلفی برای تجربه موسیقی به مقاصد مختلف سفر می‌کنند. کتاب«گردشگری موسیقی» از سوی نشر مهکامه روانه کتابفروشی‌ها شد.

گردشگری موسیقی جزیی از بازار بزرگ گردشگری فرهنگی است که بیشترین قسمت گردشگران بین‌المللی در این شاخه قرار می‌گیرند و این نشان‌دهنده اهمیت موسیقی در صنعت گردشگری است. با توجه به مباحث آورده شده در کتاب «گردشگری موسیقی» به این نتیجه می‌رسیم که متاسفانه گردشگری موسیقی در ایران شکل نگرفته است و یا با وجود داشتن موسیقی اصیل قومی و ملی در کشورمان هنوز گردشگران با این هدف خاص به ایران سفر نمی‌کنند درحالی که برخی کشورها این شاخه گردشگری را چنان رونق بخشیده‌اند که بخش اصلی اقتصاد گردشگری آن‌ها بر پایه موسیقی بنا شده است.

کتاب «گردشگری موسیقی» به ابعاد مختلف موسیقی در صنعت گردشگری پرداخته و در چهار فصل به نگارش درآمده است. فصل اول به مبانی، مقدمه و کلیاتی درباره جایگاه هنر در گردشگری پرداخته و فصل دوم ارتباط بین گردشگری و موسیقی را تشریح کرده و تعاریف و ادبیات مربوط به آن آورده شده است.

فصل سوم کتاب با توجه به اهمیت طراحی و برگزاری جشنواره‌ها در گردشگری موسیقی به طور مجزا این سرفصل را مورد بررسی قرار داده  و در نهایت فصل چهارم جغرافیای موسیقی ایرانی را به عنوان رکن اصلی توسعه گردشگری موسیقی معرفی کرده است.

   

بهنام افتخاریان، نویسنده در بخشی از کتاب «گردشگری موسیقی» به بازدید گردشگران از محل زندگی بزرگان موسیقی جهان که در طول حیات شاهکارهای بی‌نظیری خلق کرده‌اند، اشاره کرده است. خوانندگان در این کتاب با محل زندگی چهار موسیقی‌دان بزرگ جهان که بیشتر آنها به موزه تبدیل شده‌اند، آشنا خواهند شد.

خانه‌های بتهوون در وین
 یکی از این مکان‌های دیدنی که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند خانه لودیگ فان بتهوون است که در بخشی از کتاب درباره آن می‌خوانیم: «در شهر زیبای وین، پایتخت اتریش که از آن به عنوان پایتخت موسیقی جهان نام برده می‌شود، شانزده ویلا و آپارتمان به صورت موزه نگهداری می‌شود که همه آنها به دلیل اینکه بتهوون، موسیقیدان بزرگ آلمانی مدتی را در آن‌ها اقامت داشته به خانه بتهوون شهرت دارند. وی طی 35 سال زندگی در وین، حدود چهل بار مکان زندگیش را تغییر داد. در این خانه‌ها که روزانه میزبان هزاران گردشگر هستند و بتهوون تا پایان عمرش در سال 1827 در آنها زندگی می‌کرد، مقداری از وسایل این نابغه موسیقی‌ شامل پیانو، عینک، صندلی، قاب عکس به همان صورتی که بتهوون از آنها استفاده می‌کرد، نگهداری می‌شود.»

کتاب «گردشگری موسیقی» در 196 صفحه، با شمارگان 200 نسخه و به قیمت 13 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات مهکامه به بازار چاپ رسید.

نظر شما