شناسهٔ خبر: 50976 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ادبیات فارسی و مستشرقین» منتشر شد

«ادبیات فارسی و مستشرقین» با معرفی ۱۰ مستشرق منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ «ادبیات فارسی و مستشرقین» به کوشش محمد فیاضی و زیر نظر وحید ضیائی در ۱۷۹ صفحه توسط انتشارات پارلاق یازی وارد بازار کتاب شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: این کتاب به معرفی، زندگی‌نامه و بررسی نقادانه آثار ۱۰ مستشرق و ایران‌شناس می‌پردازد که در صد سال اخیر بیشترین پژوهش‌ها را در حوزه ادبیات فارسی و تاریخ ایران داشته و به نوعی معرفان ادبیات فارسی به شیوه نوین آن بوده‌اند. شیوه آکادمیک و پژوهش‌های ثقیل این مستشرقین و انتشار کتاب‌های آن‌ها در اروپا و آمریکا باعث شناساندن ادبیات فارسی به جهان اکنون بوده است.

ژول مول فرانسوی، تئودور نولدکه  و هرمان اته آلمانی، ادوارد براون و رینولد نیکلسون انگلیسی، یان ریپکا از چک و اسلواکی، هانری ماسه فرانسوی، یوگنی ادواردویچ برتلس روسی، هانری کربن مستشرق فرانسوی و  آنه ماری برگیت شیمل آلمانی که در حوزه ادبیات کلاسیک ایران بخصوص شاهنامه‌پژوهی، عرفان، ادبیات غنایی و تاریخ ادبی آثار گرانسنگی تالیف کرده‌اند این ۱۰ نفر هستند.

فیاضی در این کتاب با ذکر مختصری از زندگی‌نامه هر یک از این مستشرقین به معرفی آثار آن‌ها پرداخته و در پایان هر فصل با شاهدمثالی از نظریات محقق به بررسی انتقادی آرا پرداخته است.

وحید ضیائی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «اهمیت این کتاب برای منی که عضو کوچکی از ادبیاتچی‌ها و علاقه‌مندان ادبی هستم در چند نکته ذیل خلاصه می‌شود:

- خود را در آیینه نگاه دیگران دیدن: چهره ادبیات و فرهنگ این سرزمین بزرگ از نگاه کسانی که تنها به عشق آوازه سرایندگان چکامه‌های جاودانه فارسی به آن روی آورده و چه بسا نیکوتر از ما در آن غور کرده‌اند، دیدنی است!

- خلاصه زندگی‌نامه شخصی و ادبی این ۱۰ تن، نشان از قدمت مداومتی تاریخی در پرورش استعدادها دارد و مقاومت در برابر مشکلات و سختی‌های کار، به طوری‌که می‌تواند برای نسل امروز درس بزرگی باشد از سبک زندگی عالمانه غیرانفعالی که لحظه را غنیمت می‌شمرد نه در عیش و عشرت که در دانستن و پس توانستن.

- برای علاقه‌مندان به ادبیات فارسی مجموعه‌ای است از آثار تولیدشده در خصوص فرهنگ و ادبیات ایران‌زمین به طور یک‌جا. تا جایی که من سراغ دارم پیش‌ترها چنین مجموعه‌ای با ظرافت و کمیت ایجازآمیز آن منتشر نشده است.

- برای نسل نو پیگیر و جست‌وجوگر و نسل‌های پیشین چه بسا فراموشکار یا خاطره‌باز، مرور این آثار ریشه‌های پژوهش‌های اخیر دهه‌های تا به امروز را روشن می‌کند. چه بسا نویسندگان امروز هنوز از مرز این پژوهش‌ها فراتر نرفته‌اند و محصول نوتری ارائه نداده‌اند.

- نکته درخور توجه این پژوهش نقل آسیب‌شناسی‌هایی است که به قلم محققان ایرانی بر این آثار وارد شده است و در برخی موارد به اصلاح نظر ایشان منجر شده است. این روند نشانه نیکی از برآمدن تفکری انتقادی و اصلاحی در مواجهه با نظریات اندیشمندان فرنگی است.»

«ادبیات فارسی و مستشرقین» نخستین اثر محمد فیاضی محقق جوان اردبیلی و از مجموعه کتاب‌های هنرجویان کلاس‌های ادبیات خلاق است که پیش‌تر ۱۴ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف ادبی از هنرجویان این مجموعه منتشر شد بود.

فیاضی متولد سال ۱۳۷۵، همزمان با داشتن شغل کتاب‌فروشی، طلبه حوزه علمیه نیز هست.

نظر شما